Rekommenderad ciklid till väggakvarie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Bagfen "gar" inte halla i par enligt mig. Jag tror att en hane och tre honor skulle funka.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Jag hade en hane och tre honor av bågfenorna i ett 100-liters ett tag, och det funkade rätt bra, trots att alla honorna hade yngel samtidigt, men det berodde nog på att det var rena djungeln i karet då. Nu har jag två hanar och fyra honor i ett 250-liters. Rätt snyggt när hanarna spänner upp sina stora ryggfenor för varandra. Tror det funkar så, att ju fler individer, desto fler som aggressiviteten fördelas på, det vill säga, det är inte bara en som blir jagad eller uppvaktad hela tiden. Mer än en hona betyder visserligen flera honor som kan jaga hanen efter leken, men de försvarar ju även ynglen mot varandra, och medan de är upptagna med det får nog hanen lite mer andrum. Och fler honor betyder ju att inte en och samma hona blir uppvaktad av hanen hela tiden.
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hos mig har det varit sa att flera honor har betydit att honan varit snallare mot hanen och till och med tillatit honom att hjalpa till. Jag tror att honans aggressivitet nar de halls i par ar en akvarieartefakt dvs de ar haremslekande i naturen och honorna slass om hanens gunst.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• fiend
          Användare
          • September 2003
          • 272

Detta med flera honor och harem, gäller det för de flesta dvärgcikliderna? Så även för Kakadua och Boliviansk fjärilsciklid etc?

Mvh Fredrik
          http://www.fiend.nu - min egen sida
          http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieförening

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Kakadu ar jag ganska saker pa har harem. Bolivianerna ar solitara, traffas, leker en liten svang och skiljs (samma som Neolamprologus leleupi alltsa).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Flera honor till en hane gäller för de flesta Apisto. Har inte hållt Bågfen-cikliden på det sättet, kanske funkar de bättre i harem. Undrar dock om inte karet är för litet för en hane och två-tre honor. Bättre satsa på en parbildande då, som jag ser det.
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Gäst

Hej på er tror nog att apisto är bättre än bågfen. Har provat flera kombinationer det går ett tag sedan finns endast en död hanne kvar. nu sist 1 hanne 3 honor med mycket inredning/grottor + gömställen.Men den här gången levde han tre månader.
                mvh Lennart

Kommentar

• fiend
                  Användare
                  • September 2003
                  • 272

Hmm, verkar som den bolivianska fjärilscikliden lämpar sig bäst nu av de förslag jag fått och som jag själv tagit upp.
                  Den är parbildande, blir inte så väldigt stor och verkar vara en tålig och fin liten rackare
                  Eventuellt kanske även man kan tänka sig vanliga fjärilar, även om de inte blir så långlivade?

Mvh Fredrik

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Bolivianska fjärilar blir rätt stora för ett sådant kar. Jag hade tveklöst satsat på vanliga fjärilar, om valet gäller de arterna. Visst, de lever inte så länge, men det är enkelt att komplettera om någon dör.

Hilsen,

P

Kommentar

• Gäst

Varför inte Kurvciklid blir inte så stor och fredlig

mvh Lennart

Kommentar

• fiend
                        Användare
                        • September 2003
                        • 272

Ursprungligen postat av Lennart 2
                        Varför inte Kurvciklid blir inte så stor och fredlig
                        Enligt zoopet.com:s fiskregister så blir den lika stor som den bolivianska fjärilscikliden + att den enligt en kommentar där verkar vara lite känslig mot allehanda sjukdomar?

Mvh Fredrik

Kommentar

• Gäst

Akvariets lexicon skriver 8-10 cm,akvarielängd 60cm ,känslig för gammalt vatten.

Hade kurv i ett 54 liters där den förökade sig utan problem endast ett luftdrivet filter men 20% vattenbyte i veckan.Tycker att den var lättskött och anspråkslös,trevlig och fredlig.

Dorsiger ser snarlik ut lite mindre 6-8cm men med mer rött.Har inte haft.kanske ett alternativ?

mvh Lennart

Kommentar

• Jeppe
                            Användare
                            • October 2005
                            • 409

Prova några apisto, ja skulle vilja ha flera stycken själv. tyvärr har man inte hur mycket plats som helst. har bara tre akvarium, ett på 540 liter där 26 stycken tropheus
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Jeppe
                              Användare
                              • October 2005
                              • 409

sorry råkade trycka på någon knapp

ett på 540 l där 26 stycken tropheus moori går med ett par eretmodus cyanosticus och ett par Neolamp. multifasciatus,

ett på 120 liter där ett par palleter går med sina 6 halvstora yngel (som är till salu om någon är intresserad) och 4 stycken julidochromis dickfeldi yngel (dom vart kvar när jag flyttade över deras föräldrar till pappas 200 l akvarium)

och ett akvarium på 26 liter där 6 stycken tropheus yngel går.

Jag är 14 år och bor hemma (så klart) så mamma och pappa har bestämt att jag inte får ha fler akvarium men det kanske blir något till ändå

prova några ciklider som inte blir större än 10 cm. lycka till
                              Senast redigerad av Jeppe; 09 October 2005, 18:45.
                              540 Troffar, Callochromis ect
                              100 sydamerica, dvärgar
                              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                              40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

Kurvcikliden är kanske inget dåligt alternativ. Fredlig, som Lennart skriver och jag undrar om maxsizen stämmer - de jag haft har aldrig blivit så stora. dorsigera har jag haft för längesedan, är lite mer aggro om jag inte missminner mig, men långt från Apisto´s.

Hilsen,

P

Kommentar

Arbetssätt...