Tanganyika Killi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobbanG
    Användare
    • January 2004
    • 563

Tanganyika Killi

Har någon erfarenhet av tanganyika killin?
    Jag har en tanke på att ha dessa fiskar ihop med en grupp troffar. Är rätt säker på att troffarna klarar det men gör Killin det?
    //Robert
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Har polare som har haft Tanganyikakillies. De är inga tuffingar, förutom mot varandra. Tveksam till att ha dem med Troffar om inte karet är väldans stort. Både Troffarna och killisarna är aktiva firrar, det går undan i svängarna. Konkurrerar möjligen om samma utrymme. Killin är utöver det rätt lätt att hålla, om man tar hänsyn till att plötsliga ljusförändringar kan ställa till det - de råkar lätt i panik då och kan skada sig allvarligt. Lätt att lösa på morgonkvisten - låt ljuset i karet slå på efter att det blivit ljust ute. På kvällen kan man behöva ordna med släckning i flera steg. Se även till att ha karet MYCKET väl täckt om du skaffar dem - trots sin storlek är de duktiga hoppare och sticker lätt över kanten även i mycket små hål.

Transporten av killina är en femma för sig, de kan lätt stressas ihjäl. Brukar även vara rätt svåra att få fatt i.

Men i allafall - jag har varit sugen på dem länge, otroligt grann fisk. Såg stim av dem på ett offentligt akvarium i Köln, och det var en syn som lätt kan tävla med fullt utfärgade lekande sandciklider eller för den delen en stor grupp välmående Cyps. Undrar om inte killina vinner ändå... har i allafall väntat på att jag ska få ett tillräckligt stort kar, för att verkligen komma till sin rätt ska man nog upp i kar på 720 liter och däröver.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

Några latinska namn på dessa tang.killi?
      Bildlänkar?
      Undrar om jag sett sån innan?
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Lamprichthys tanganicanus heter den vanliga. Tydligen ska även Aplocheilichtys pumilus förekomma i sjön, nära flodutlopp.

Bilder som gör dem lite rättvisa i vart fall:

Men som vanligt - de är snyggare i verkligheten...

Kommentar

• RobbanG
          Användare
          • January 2004
          • 563

Tack för svaren.
          Tycker själv att de är utomordentligt snygga. Fast jag har bara sett dem en gång i ett utställningsakvarium. Där gick dem palettciklider, scalarer, tetror mm!!! Så min tanke var att kan T. Killin gå med dessa bord de klara Troffar, som enligt mig är ganska veka mot andra än dem själva i gruppen. Men då har jag bortsett från Killins och Troffarnas likartade behov och stresstålighet.

Om jag nu skulle pröva? Vilken tror ni är minst möjliga storlek på stim, 5-10 eller? Har inte sett dem i handeln så jag antar att de kostar en slant. Om det inte fungerar så känns det dumt att slänga ut 2-3000 spänn.
          //Robert

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

akvarieleasing hade tang.killis för nåra månader sen-dom kanske fortfarande är kvar!? ganska små typ runt 5 cm.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Paletter, Skalare och tetror är ju en barnlek jämfört med Troffar i humöret. Kolla om det är folk som har kört Troffar och Cyps ihop - om tillräckligt många rekommenderar det så funkar killina också. Personligen hade jag dock inte provat. Killina är för snygga för att bli manglade av Troffarna...

När det gäller stresståligheten så tror jag inte Troffarna misstycker om man kör karet efter killinas behov. Killina är mer känsliga som jag kopplat det, så ska du ha dem får du rätta karet efter dem (om du ska ha verklig glädje av dem).

Det är hannarna som ryker ihop och är granna, så för att få verkligt utbyte av dem ska du nog köra dem som Cyps, minst en 5-6 hannar och dubbelt så många honor - då blir det en verklig ögonfröjd. Däremot är nog inte killina lika aggressiva som Cypsen gentemot varandra, så minsta antal är väl en hane och två-tre honor - som vanliga killis alltså.

Frågan blir nog mer om du vill att de verkligen ska utgöra ett blickfång - då hade jag helt klart satsat på fler. Om du väl får dem att funka så är de tydligen inte svårodlade, så det ska inte vara något problem att dra upp ett duktigt gäng yngel från dem. Då har du att välja på framöver...

Den enklaste metoden att odla dem som jag hört om är att ta en vanlig blå filtermatta och skära ut ett gäng tunna "springor" i. De lägger äggen i skrevor och kommer därmed troligen att lägga äggen i filtermattan. Lyft så helt sonika ut filtermattan och lägg den i ett annat kar - voilá!! Små yngel om jag kopplat rätt så de är lite svårare att dra upp än de flesta sjöciklider. Annars ingen aning om priset.

Hittar du dem så messa i denna tråd, jag håller på att bli med betydligt fler akvarier så det kan vara intressant att testa att odla dem.

Hilsen,

P
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 06 October 2005, 15:39.

Kommentar

• RobbanG
                Användare
                • January 2004
                • 563

Tack för det urförliga svaret.
                Jag blir dock faktiskt väldigt förvånad av din beskrivning av Troffar. Min erfarenhet är som sagt att den kan vara jävlig mot varandra men inte mot andra fiskarter. De varken jagar eller petar på dem, är snarare fullständigt ointresserade.

Men tillbaka till Killis.. kan de tirvas i en troffe miljö? Har läst att Killisen vill ha mycket växter (långa och mjukbladiga) och dylikt. Men sådana växttyper går inte riktigt ihop med troffar mer än någon vecka innan de har blivit uppätna.
                Det är ju rätt viktigt att de trivs för att färga ut ordentligt...

Känns lite nu som det kanske inte är någon bra idé. Det är ingen som har kombinerat dessa två fiskarter?
                //Robert

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Verkar ju inte vara någon som nappar på kombinationen, dvs testat. Tror killisarna är rätt ovanliga i hobbyn idag, kanske en anledning till att få testat. De kräver dock inte växter, vad jag vet. Funkar fint i klippinredning. Det jag klurar på är konkurrensen om utrymmet. Har testat lite olika kombinationer av firrar från Tanganyika, och de man tycker verkar tuffa får stryk av någon liten rackare. Lurigt. Jag är dock helt övertygad om att Tanganyika-killin trivs utmärkt i samma miljö som Troffar - det är sällskapet jag är tveksam till.

Nåja. Vill du prova och är verkligt betagen så kör. Jag är inte den som är den, säger bara vad jag hade gjort/inte gjort. Jag är mer för att testa än för att vara "negativ". Shoot och rapportera hur det går. Sök lite på nätet med kombinationen Troffar/Cyps så kan du i vart fall få en hint om hur det kommer att funka.

Hilsen,

P

Kommentar

• RobbanG
                    Användare
                    • January 2004
                    • 563

Tack för förslaget.

Vi får se hur det blir
                    //Robert

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Ursprungligen postat av robger-8
                      Tack för det urförliga svaret.
                      Jag blir dock faktiskt väldigt förvånad av din beskrivning av Troffar. Min erfarenhet är som sagt att den kan vara jävlig mot varandra men inte mot andra fiskarter. De varken jagar eller petar på dem, är snarare fullständigt ointresserade.
                      Det är också min erfarenhet av troffar. Tror aldrig jag sett en troffe uppträda aggressivt mot icke-troffar.

Har inte hållit tanganyikakillies, men vet att de anses vara känsliga & svårodlade. Har sett dem till försäljning endast några få gånger, och då har de kostat uppemot 150:-/st.

Kommentar

• specmats
                        Användare
                        • December 2004
                        • 3060

mina troffar är hotfulla och buffliga mot mina L-malar! så mycket att jag snart måste flytta malarna, tycker inte att troffar är totalt ignoranta mot andra arter även om dom naturligtvis är mest fokuserade inom arten
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

Arbetssätt...