Partners till stora chokladciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • October 2005
    • 108

    Partners till stora chokladciklider

    Hejsan!

    Jag har ett fint graciöst och majestätiskt chokladpar på över 20 cm med fina fenstrålar och hane som bröjat utveckla puckel. Mmmm... ;-)

    Mitt akvarium består av en del rötter och växter (amazonasplantor, anubias, vallicinera, crinum, etc) med gott om gömställen. AM-top-pump 3338 på 1200 L/h, biologiskt- och mekaniskt filter + 1000 L/h extra innefilter, standardmått på akvariet 150x50x50, 27 grader

    Funderar lite på bra partners till dessa som inte äter växter. Uaru och hantel faller bort då de äter växter. Just nu letar jag efter ett stort par altumskalarer (pterofyllum altum "orinoco" eller "rio negro"), vilka ju är rätt svåra att få tag på om man är ute efter stora par. Chokladerna är snälla och det enda som oroar mig är att chokladhanen skulle nafsa nykomlingarna en del i fenorna. Har prövat jordätare som G. sp. "tapajos", men de var för hetsiga för chokladerna och stressade dem för mycket + ryckte upp växterna. Några mer lugna jordätare kanske typ G. Balzanii (rio paraná, äter ej växter enligt böcker), G. altifrons eller acarichthys heckelii verkar väldigt vackra, men är de lugnare än tapajos? Går altifrons eller heckelli på växterna?!

    Har just nu 4 små nyckelhålciklider som leker (7 cm), men som chokladerna struntar i totalt. De är väl för små.

    Några idéer på fiskar (ovan nämnda eller andra) som både passar och som är vackra?
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • sydamerikanen
    Användare
    • October 2005
    • 108

    #2
    Ingen som har några tips här eller? :-(

    Jag behöver veta vilka jordätare tex som är relativt lugna jämfört med "topajos" och som skulle fungera med mina choklader. Heckelii och altifrons är jättesnygga, men är de stökiga???

    Verkar finnas en hel del erfarenhet av jordätare ändå i detta forum...

    Högst på min lista ligger just stora altumar.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Karet är för lågt för Altum tycker jag. Aequdens metae vore bra sällskap gissar jag. Har själv haft choklader och större livliga jordätare passare inte alls. Möjligtvis Balzanii, hann inte prova dom men minns att jag hade dom som möjliga kandidater. Jag skaffade Gymnogeophgus australis, men efter ett å upptäckte jag att jag hade en skock Geophagus brasliensis istället... alldeles för stora å stökiga.
      Altså nån gymnogeophagus borde funka.
      Eller så finns det ju Biotodoma cupido å Biotodoma wavrini. Eller kanske Mikrogeophagus altispinosus om man tittar utnaför jordätarna.
      Anders L

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

        #4
        Jag skulle prova ett par blåciklider (Aequdens Pulcher). har aldrig haft chokladciklider så jag vet ej hur agressiva dom är. prova någon lugn substratruvare som inte blir altför agressiv när dom leker. ett par palleter är ju alltid snygga
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #5
          Jag plockade bort min grupp Altifrons från mitt Chokladkar för de var hetsiga. Mina balzanii var mycket lugnare tycker jag, och mycket balllare utseende.

          Jag röstar på flaggciklider eller G. Balzanii.
          fish r friend

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Jag menar att Gymnogeophagus kommer från subtropiska områden och inte passar med tropiska arter.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Hej!

              Jag menar att Gymnogeophagus kommer från subtropiska områden och inte passar med tropiska arter.
              Jovisst, Gymnogeophagus skall ju ha något svalare en del av året om man skall vara noga. Men jag tror nog att det funkar ändå. Det behöver ju inte vara perfekt biotopmässigt.
              Men ok då
              Boliviansk fjäril, Flaggciklid och A.metae då.
              Anders L

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • October 2005
                • 108

                #8
                Ursprungligen postat av anli
                Jovisst, Gymnogeophagus skall ju ha något svalare en del av året om man skall vara noga. Men jag tror nog att det funkar ändå. Det behöver ju inte vara perfekt biotopmässigt.
                Men ok då
                Boliviansk fjäril, Flaggciklid och A.metae då.
                Jag har haft en del aquidens för länge sedan som guldsöm (rivulatus), blåciklid (pulcher), metae, etc, men kanske jag missat någon annan spännande och vacker sort? Guldsöm är ju inte direkt någon utmaning och lite plottrig i sin färgteckning jämfört med choklader. Övertyga mig gärna med någon bild på en sådan man inte känner till...

                Kollade på cupido som Anli nämnde och den kanske inte är direkt graciös på de foton jag hittat, men helt ok. Äter den växter?

                Flaggciklid, hantel, uaru äter växter och faller därför bort direkt. Däremot ser balazanii ser verkligen både gullig och rolig ut på en och samma gång och det enda som pratar emot den är om man skulle eftersträva amazonasbiotopen, där precis som Olof skriver denna lever långt söder ut i annat vatten.

                Hetast på topplistan efter lite läsning på nätet och i böcker är nu:
                - Acharichtys heckelii (ska inte äta växter, vacker enligt böcker + fredligare än geophagus)
                - pterrophyllum altum (otroligt vackra och majestätiska om jag skaffar ett något högre akvarium då (60cm) )

                Lite info/erfarenhet om/av acarichtys heckelii kanske??? :-)


                bra bild här:
                Aquabase.org est le magazine des animaux incontournable pour tous les amoureux des animaux domestiques comme les chats, chiens et poissons
                Senast redigerad av sydamerikanen; 13 October 2005, 14:15.
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                • Linda A
                  Användare
                  • July 2002
                  • 404

                  #9
                  Ursprungligen postat av sydamerikanen
                  Jag har haft en del aquidens för länge sedan som guldsöm (rivulatus), blåciklid (pulcher), metae, etc, men kanske jag missat någon annan spännande och vacker sort? Guldsöm är ju inte direkt någon utmaning och lite plottrig i sin färgteckning jämfört med choklader. Övertyga mig gärna med någon bild på en sådan man inte känner till...

                  Kollade på cupido som Anli nämnde och den kanske inte är direkt graciös på de foton jag hittat, men helt ok. Äter den växter?

                  Flaggciklid, hantel, uaru äter växter och faller därför bort direkt. Däremot ser balazanii ser verkligen både gullig och rolig ut på en och samma gång och det enda som pratar emot den är om man skulle eftersträva amazonasbiotopen, där precis som Olof skriver denna lever långt söder ut i annat vatten.

                  Hetast på topplistan efter lite läsning på nätet och i böcker är nu:
                  - Acharichtys heckelii (ska inte äta växter, vacker enligt böcker + fredligare än geophagus)
                  - pterrophyllum altum (otroligt vackra och majestätiska om jag skaffar ett något högre akvarium då (60cm) )

                  Lite info/erfarenhet om/av acarichtys heckelii kanske??? :-)


                  bra bild här:
                  http://www.aquabase.org/picture.php3...n=view&id=3079

                  Jag har haft Heckelii ett tag. Och mina brydde sig inte om mina andra ciklider. (scalare och apistogramma i ett 450liter) och de rörde inte mina växter heller.
                  Jag ska själva ha dem i mitt nya 375 liters. Då jag tycker att de är så otroligt läckra. Dock verkar de inte vara så vanliga.

                  Jag bor längre upp i skåne, och jag har inte sett dem på länge så om du hittar dem får du gärna säga till!
                  Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

                  Kommentar

                  • wofflan
                    NCS Medlem
                    • September 2003
                    • 660

                    #10
                    jag har haft både hantel och flaggciklider i planterade kar tidigare och det har funkat bra, så det kan funka med vissa individer.
                    Mvh Fredrik

                    Kommentar

                    • Ingvar
                      Användare
                      • February 2005
                      • 25

                      #11
                      Partners

                      jag har Påfåglar ihop med choklader och det är inga problem .
                      Det går även några blå ciklider tillsammans med dom plus malar.

                      Kommentar

                      • sydamerikanen
                        Användare
                        • October 2005
                        • 108

                        #12
                        Ville bara lägga in lite bilder på mina choklader... ;-)

                        Finns i signaturen nedan.
                        Senast redigerad av sydamerikanen; 27 October 2005, 00:36.
                        375L Sydamerika med rötter och växter
                        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • sydamerikanen
                          Användare
                          • October 2005
                          • 108

                          #13
                          I väntan på fina altum och/eller A. Heckeli så har jag bytt ut nyckelhålarna emot Gymnogeophagus Balzanii. Jo jag vet, det är en aning biotopförbrytelse, då de lever i paraguay och en bit från Amazonas. Men det var så pigga och ser väldigt roliga ut med det höga huvudet. De är rätt små, men har redan vuxit lite redan på två veckor jag köpte 5 på Akvarietjänst här i Malmö. Har för övrigt beställt ett gäng heckelii av samma handlare... Någon får gärna tipsa om de vet någon som har Heckelii i 10cm-klassen eller större. ;-)

                          Det ser himla kul ut när min stora chokladhane puttar lite lätt med munen på de små liven, när de är för närgångna och i vägen vid matdags. [:-)]

                          Ska börja bygga en bakgrund till ett 600 litersakvarium, som kommer att bli samtligas nya hem till våren.
                          Senast redigerad av sydamerikanen; 04 January 2006, 00:48.
                          375L Sydamerika med rötter och växter
                          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

                            #14
                            Varför snöa in på ciklider som sällskap (Jag vet att detta är ett ciklidforum )
                            Jag har fisken nedan som sällskaptill mina choklader, och det fungerar kanon, men du kan nog glömma dina nyckelhålsciklider

                            Min lilla älsklig vid namnet (Singel)Malte har satt i sig det mesta
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 1159

                              #15
                              Såhär ser förresten min chokladhanne ut idag. Han är +25 cm
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...