För bra cirkulation?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

För bra cirkulation?

Låt säga att jag har t.e.x 1 Powerhead sittandes på varje kortsida (för cirkulationen, typ 1000L/h) samt ett ytterfilter t.e.x Eheim 2217 i ett 375L´s.Kan man ha FÖR BRA cirkulation i ett kar så att inte alla pumpar/filter "hinner med" att jobba som dom ska?Kan det bli så att till slut far vattnet bara runt runt utan att någon smuts sugs in i filtret.

Att pumparna/filtren pumpar runt den vattenmängd dom ska förutsätter vi.Jag har funderingar på att utöka med fler cirk.pumpar, därav frågan.Idag har jag en 2252:a samt ett 2217.Det är bra fart på ytan men jag skulle vilja ha bättre drag mer mitt i karet.Tycker det svårt att ådstadkomma både bra ytrörelse och bra drag mitt i karet.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

Ursprungligen postat av small
    Tycker det svårt att ådstadkomma både bra ytrörelse och bra drag mitt i karet.
    Vad har du för pumpar? Du kanske kan rikta strålen snett uppåt mot ytan. Fixas lätt med "attrapper" som sätts på utblåset, t.ex en slangstump, VP-rör e.dyl.
    Man kan även "klämma till" VP-röret så att man får en "hårdare" stråle
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Du kan INTE få för bra cirkulation med dessa pumpar. Dock finns det vissa fiskar som inte vill ha för kraftig cirkulation, men till Malawi och Tanga-ciklider ser inte jag något problem, tvärtom!

Precis som Hank skriver - rikta utblåset mot ytan med hjälp av t.ex rör!
      Sen vill du kanske inte ha för kraftig cirkulation mitt i karet som du skriver, då det kan röra upp allt skräp från botten, men det är bara att testa sig fram!

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

Då har jag nog gjort vad som går att göra redan.VP-rör både på 2252:an och 2217.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

Arbetssätt...