Vilken Foae är detta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Jag har haft just ruziban och sett de markeringar du talar om Christer. Det är mäktiga fiskar och hade jag bara haft plats hade jag köpt ett gäng igen. Tyuvärr dog de flesta av mina i nån mysko förgiftning. Har en hanne kvar nu.

ryggfenan kan vara bästa stället att leta efter olikheter i. Ha de så roligt

Du får gärna posta liknande bilder på flera olika honor om du orkar =)
    Senast redigerad av Jonas E; 04 October 2005, 23:33.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• chriber
      Användare
      • October 2005
      • 84

Ahh, det förklarar saken. Jag såg tråden i afrikaforumet initialt, men trodde jag inbillat mig eller att den tagits bort, innan jag till slut såg att den låg här. Därav frågan om varför den flyttats.

Jag har inga Cyathopharynx idag, senast var Ruziba och innan dess en singel Kigoma och först av allt en grupp vf Burundi som aldrig riktigt färgade ut. Får jag bara bort princessorna ur mitt nuvarande akvarium blir det någon Cyathopharynx igen, då jag tycker att de är de vackraste ciklider som finnas, färg, form och intressant beteende i en och samma fisk. Inte minskar suget heller med bilder som dessa.

Lycka till med identifieringen.

mvh,

Christer

Kommentar

• 56ovwal
        Användare
        • March 2004
        • 664

Jag är själv på jakt efter någon C. foai -variant och kollade därför Akvarietekniks hemsida. Fann då att de har "C. furcifer Bright Blue Yellow Head VF" samt "C. furcifer foai Linangu VF" i lagerlistan. Om jag beställt C. foai Linangu och fått firrar liknande den på andra bilden, hade jag blivit besviken.
        Jag tror som tidigare nämnts att du fått både C. foai Linangu OCH C. furcifer Linangu ( alltså båda arterna fångade på samma ställe ) ELLER C. furcifer Bright Blue Yellow Head. Något kan ha blivit fel när dina fiskar packades. Eller så står akvarierna hos Akvarieteknik med C. furcifer och C. foai intill varann och då kan en/flera C. furcifer helt enkelt hoppat över till sina kusiner i karet bredvid.
        ( Jag tvivlar på att Akvarieteknik med C. furcifer foai menar att man då får av bägge arterna. Förmodligen bara ett skrivfel. )
        Att de båda arterna inte korsar sig i sjön innebär inte att de inte gör det i ett akvarium ! Råkar det t.ex. finnas en furcifer-hona bland ett gäng foai, lär hon leka med en foai-hane om det inte finns någon furcifer-hane i samma akvarium. Jag har t.ex. sett en lek mellan en udda Cynotilapia afra -hona och en Aulonocara jacobfreibergi -hane !
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

Håller absolut med om att det måste vara nån packningsmiss. Tittade i listan nu själv och hur skulle en Furcifer "Bright blue yellow head" se ut om inte som snubbe nummer två?

Jag har mailat till Akvarieteknik och frågat vad de tror och om det går att lösa det här på nåt sätt. Hade det rört sig om billiga firrar skulle jag inte bry mig, men när de kostar fyrsiffrigt styck vill man ju gärna ha lite ordning...

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

kostar de över 1000spänn styck??

Då ska du banne mig ha en ordentlig ursäkt och en låda nya djur.
            /Jonas

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

My god!!! Har du betalat över 1000 kr st för dem? Hur stora var de när du fick dem? Gissa att akvarieteknik har gjort sig en kalas affär.

Mvh
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Ralph
                Användare
                • May 2002
                • 736

Nja alltså... Ordinarie pris är över 1000 spänn styck men jag har fått en bra deal via Akvarielagunen (all heder åt dem). Eller bra och bra. Jag har hört med Urban på lagunen som jag beställde med och tydligen var "bright blue" lite billigare. Han kommer också att kontakta dem, han lät inte så nöjd...

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

cutekid: vad jag kunde se på akvarieteknik när vi var där på ciklidstämman var de fullvuxna. Dock färgade de noll då.
                  /Jonas

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

Jo, de hade rätt bra storlek, runt 15 cm i snitt på hela gruppen. Jag antar att jag fick betala lite mer för att vara först (?) också, brukar ju vara så. Man minns ju vad Demasoni och Pearlmutt kostade i början t ex.

Ska bli kul att se vad Akvarieteknik svarar.

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Men linangu är väl ingen ny fångstplats egentligen? Men för furcifer kanske?

Mvh
                      Carl

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

Tja, det stod NEW i listorna och fanns inte en bild eller någon information alls på nätet så nog tror jag det var en helt ny fångstplats för Cyathopharynx. Däremot verkar man ha håvat Troffar där tidigare.

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Helt rätt Ralph! De är i alla fall snygga som fasen tycker jag.

Mvh
                          Carl

Kommentar

• Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

På den här bilden ser man tydligt att han är ganska grön på sidorna.
                            Senast redigerad av Ralph; 05 October 2005, 22:35.

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

WOW, vilken fisk!!

foai från Linangu har vad jag vet inte importerats tidigare. Därav priset =)

Faen, jag vill ha furcifer/foai nu också. Saknar mina Ruziba, de var så fina....
                              Senast redigerad av Jonas E; 05 October 2005, 23:04.
                              /Jonas

Kommentar

• Ralph
                                Användare
                                • May 2002
                                • 736

Jo, han kan bli grym. Börjar nästan påminna om Karilani copper, man kan väl i alla fall hoppas.

Läcker blåfärg på din snubbe där du!

Kommentar

Arbetssätt...