Förslag på nya ciklider!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • October 2005
    • 153

    Förslag på nya ciklider!

    Startade upp ett 112 liters kar i maj och har i det haft ett 1+2 Kakaduaciklider och 20 glödbandstetror. Honorna har dött efter de har lekt en gång (romen tyvärr uppäten), vilket jag har förstått är vanligt. Ingen av de andra fiskarna har dött, så med andra ord lever hanen och nu vill jag ha nya ciklider i karet och det blir inte fler kakaduaciklider. Jag skulle vilja ha lite mer långlivade fiskar.

    Jag skulle egentligen vilja ha par palettciklider, men vad jag förstår kan de döda kakaduahanen om de leker och så är de ju inte riktigt biotopiskt, även om det i för sig är av underordnad betydelse.

    Har ni några förslag på några cilklider som skulle gå ihop med den ensamma kakaduahannen ?

    Funderat lite på grön bågciklid och boliviansk fjärilsciklid.... när det gäller det biotopiskt riktiga. Fler förslag?

    Om jag frångår det biotopiskt riktiga vad finns det mer för ciklider som skulle passa, förutom palettciklider??

    Tacksam för svar!
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Det finns massor av lite mindre SA-ciklider att välja bland – Nannacara, Laetacara, Crenicara, Krobia, Tahuantinsuyoa, Bujurquina, Mikrogeophagus, Dicrossus, dvärg-Crenicichla, Teleocichla... och så alla andra Apistos, förstås. Men kakadua-hanen måste nog väck.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Kalle-El
      Användare
      • August 2005
      • 255

      #3
      Var på Åleds för inte så länge sedan och de hade väldigt fina VF fjärilar, 4 stycken för 280 spänn. Som hittat om du frågar mig!

      Kommentar

      • Museo12
        Användare
        • October 2005
        • 153

        #4
        Ursprungligen postat av daniel60
        Men kakadua-hanen måste nog väck.
        Tack för ett bra svar!
        Vad skulle ske om kakadua-hanen skulle vara kvar? Strid om reviret?

        Kommentar

        • Museo12
          Användare
          • October 2005
          • 153

          #5
          Några andra förslag på nya ciklider?

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            Ursprungligen postat av Museo12
            Tack för ett bra svar!
            Vad skulle ske om kakadua-hanen skulle vara kvar? Strid om reviret?
            Svårt att säga på förhand. Men min erfarenhet säger att SA-ciklider behöver utrymme för att samsas. Jag har bara lyckats blanda ciklider - så att båda arterna kommer till sin rätt - i stora akvarier. Några försök har slutat riktigt illa.
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • Museo12
              Användare
              • October 2005
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av daniel60
              Svårt att säga på förhand. Men min erfarenhet säger att SA-ciklider behöver utrymme för att samsas. Jag har bara lyckats blanda ciklider - så att båda arterna kommer till sin rätt - i stora akvarier. Några försök har slutat riktigt illa.
              Okej, jag förstår. Jag får fundera lite på hur jag ska göra....

              Kommentar

              Arbetssätt...