Luftning i Juwel pumphus ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knut Kragballe

    Luftning i Juwel pumphus ??

    Funderar på att gömma en syresten i pumphuset i mitt Juwel 180 finns ju typ fyra fack i det filter facket, pump facket o doppvärmar facket men sen finns ju ett typ doppvärmar fack till längs bak i pumphuset ca 2*2 cm tänkte föra ner syrestenen där..

    Så tror eller vet nån om det kommer att bli någon bättre syre tillförsel i tanken eller är det typ stillastående vatten i detta bakre fack efter som det ligger efter inner pumpens insug ???

    Mvh Knut Kragballe
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

    #2
    Hej

    Jag har ett Juvel Rio 180. Om det är facket i bakre högra hörnet av pumpuset du tänker sätta stenen i så tror jag att du får en viss förstärkt syresättning eftersom det finns ett cirkulationsinsug i det hörnet, precis som det finns ett insug i på motsatt sida till schaktet för doppvärmaren. Det är i alla fall inte stillastående vatten där. Det syns tydligt på spränskissen av pumphuset.

    Det finns effektivare alternativ, jag tror att det finns ett utblåsrör med en ingång för luftslang som syresätter hela vattenvolymen. I så fall mycket effektivt, men det är förmodligen illa för växter eftersom det vädrar ut koldioxiden och fräsoljudet är förmodligen en plåga.

    Själv har jag tanganyikaciklider i burken och därför har jag satt in den största pumpen som Juvel erbjuder (den till Rio 400) och den passar direkt i pumphuset. Bra fart på cirkulationen ger bättre syresättning. Men du kanske har firrar som inte gillar det.

    Anders

    Kommentar

    • Knut Kragballe

      #3
      Shysst hadde ingen aning om att jag kan använda en större pump i mitt juvel Vision låter ju som en skit bra ide..

      Jag har haft lite problem att jag tycker inte riktigt att syresättningen och cirkulationen med orginal pumpen är tillräkligt i min tank fast det sägs ju att Juwel orginal pump ska räcka utan problem...

      Har kört en extra inner filter vid behov men det sabbar ju utseendet en massa..

      Är Rio 400 pumpen svindyr så jag ska vänta tills min säckar ihop eller är det värt att köpa en nu typ för om det löser hela filter/luftning prob. så beställer jag en imorrn

      Mvh Knut Kragballe

      Kommentar

      • anfall
        Användare
        • November 2004
        • 139

        #4
        Varför har du problemen? Har du överbefolkat eller är du som jag (har svårt att motstå överutfodring)? Hur mycket vatten byter du per vecka? Vilka firrar har du?

        Priset! Det är klart att det smärtar att lägga ut runt 700 spänn. Jag tror det var nåt sånt jag betalade, men det är väl använda pengar om man har firrar som gilar rotation i burken. Filtreringsfunktionen och den biologiska reningen håller hög klass och hela kittet är dimensionerat för sällskapsakvariefiskar och växter. Men den klarar inte överbefolkade akvarier eller krävande ciklider som vill ha snurr på vattnet.

        Rent mekaniskt kommer du att få vänta om du ska avvakta med pumpbyte tills pumpen ge sig. Däremot är Juvelpumparnas akilleshäl att den gummerade ytan på den halvmåneformade handelen (insuget i pumpen) åldras snabbt, på ett par år på äldre modeller. Gummit blir liksom klibbigt, men det är ingen fara för förgiftning.

        Om jag vore du skulle jag byta till större pump om inte firrarna ogillar det.


        Anders

        Kommentar

        • anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

          #5
          Hej igen.

          borde kanske berätta att 20 troffar (ungdjur) gick i burken och det fungerade störningsfritt med en större pump. Filtrets konstruktion och volym tål att du byter till Juvel 400 pumpen utan att du överbelastar filtrets biologiska kapacitet. Och den större pumpen sätter rejäl fart på vattnet ur utblåset. Finlirar du med utblåsets vinkel i förhållande till vattenytan kommer du att få en kraftigt förbättrad syresättning utan att du får ett porlande ljud, som är outhärdligt i längden.

          Anders

          Kommentar

          • Klas A
            Användare
            • December 2004
            • 104

            #6
            Orginal i dom stora Juwel vision karen ligger på 1000 L/T. Jag köpte den större som är på 1500 L/T blev bättre drag på vattnet å större syresättning...
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • November 2004
              • 139

              #7
              Det var bra att du inflikade det. Det är 1 500 liters pumpen som jag har köpt och harerfarenheter av.


              Anders

              Kommentar

              Arbetssätt...