Under akvariebänken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • July 2004
    • 71

Under akvariebänken?

Hej!

Är på väg att köpa ett 720 liters akvarium med möbel. Möbeln har 8 runda ben som är kanske 5 cm i diameter. Akvariet ska stå på parkettgolv.
    Bör jag ha något under benen på möbel för att skydda parketten och fördela vikten, och i så fall vad? Funkar t.ex. limträskiva i ek eller en MDF-skiva? Ska jag ha under hela eller räcker det med att ha bitar på kanske 10x10 cm under benen?

/Mattias
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Det fanns tips om hur man kan tillverka enkla underlägg till akvarieställningar i Ciklidbladet 2/2005.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mmm
      Användare
      • July 2004
      • 71

Nu har jag inte Ciklidbladet...
      Men då bör jag alltså ha något under akvariet? Det är för att undvika att det blir märken i parketten.

Kommentar

• roccster
        Användare
        • August 2004
        • 583

Absolut,

Det räcker om du lägger reglar eller brädor som benen kan stå på. De funkar säkert att bara lägga lite större underlägg under varje ben men jag hade nog gått på att sprida ut trycket så mycket som möjligt.
        MVH

/ Richard
        http://www.ornemark.com

Kommentar

• Mmm
          Användare
          • July 2004
          • 71

Plywood, MDF, ... Vilka material fungerar bra så inte benen sjunker ner i materialet?
          Kanske kan ha 4 st 60 cm långa (och 20 cm breda) limträskivor i ek som man lackar och som då täcker ett benpar var? Matchar ju golvet rätt bra i såna fall... Kan det vara tillräckligt hållbart?

Kommentar

• Teres
            Användare
            • February 2005
            • 48

Jag skulle definitivt satsa på ek, mdf suger åt sig vatten och deformeras väldigt lätt, och ek är mycket snyggare än plywood.
            Teres
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

Kommentar

• skorpio
              Användare
              • October 2004
              • 244

Du kan ta bitar av lämplig strl. i Laminatgolv.....finns ju en uppsjö av olika träslag (färger)
              Såga till fyrkanter av dessa...lägg under fötterna...i wow blir kanon o garanterat inga tryckmärken i orginalgolv...lätt smidigt billigt....Moss

Kommentar

Arbetssätt...