Avlägsna BTN-bakgrund.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

...tick...tick...tick...[]
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Alexander Wiberg
      Användare
      • February 2005
      • 445

Tror nog att ironi genomsyrade Carls inlägg Jonas....
      A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Alex: Jag har gjort det till en sport att överbevisa hans beteendeåsikter om Malawi vs Tanganyika ^^ Så vi är ganskabra på att provocera varandra med våra inlägg, det har inte blivit något allvarligare än "vi har olika åsikter i ärendet" hittills =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Du tar så allvarligt på allt Jonas
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

Näää, jag tog det inte på allvar. Men jag tycker det e skitskoj o diskutera detta ämnet med dig! Vi kommer alltid fram till nå't nytt intressant!
            /Jonas

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Oki, får ge Carl lite mera ammo här... även om vi antar att Troffar och Mbunas har likartat beteende i akvariet (notera "antar", jag skriver inte under på någonting!!), så har ju Tanganyika som helhet betydligt intressantare beteenden än Malawi. Snäckskalslekare, romrövare, sandciklider, Cyps och Troffar har ju sinsemellan väldigt olika beteende för att ta några exempel. Den variationen hittar man inte i Malawi... :-)

Alex,
              såg du min kommentar om inredningen innan?

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

inte för att vi håller oss till ämnet överhuvudtaget men, både Malawi och Tanganyika står ju sig slätt mot Sydamerikanare! [;-)]
                Mvh Fredrik

Kommentar

• Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

Patrik: Självklart, men nu snackade vi mbunas vs troffar =) Mina Ventralis visar upp ett beteende helt skilt från mina cyprichromis och mina snäcklekare är ju riktigt roligadär de gräver.

Men kommer jag till valet mellan 60 mbunas eller 60 troffar tar jag självfallet mbunas då man kan ha mycket större artrikedom i akvariet vilket leder till fler olika beteenden (om de hålls på rätt sätt). Problemet är väl att folk inte håller mbunas på rätt sätt (inte ens jag gör det).

Vi borde skapa en egen tråd om detta....
                  /Jonas

Kommentar

• Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

Ursprungligen postat av Jonas E
                    Problemet är väl att folk inte håller mbunas på rätt sätt (inte ens jag gör det).
                    ...och vad är rätt sätt då?
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Alexander Wiberg
                      Användare
                      • February 2005
                      • 445

Undrar jag med!

Patrik: Läste vad du skrev, och skall skaffa fram en bild framifrån så får du överskölja mig med intressanta synpunkter!

Hank: Bättre utan grönsakerna? =)
                      Senast redigerad av Alexander Wiberg; 18 January 2006, 13:47.
                      A.Wiberg (alex83)

Kommentar

• Hank
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1321

Ursprungligen postat av Alexander Wiberg
                        Hank: Bättre utan grönsakerna? =)
                        Självklart!!
                        ...men det är MIN egen åsikt
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Alexander Wiberg
                          Användare
                          • February 2005
                          • 445

När det gäller ett mbuna-kar så delar jag denna åsikt. Blev riktigt nöjd utan växter.
                          A.Wiberg (alex83)

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Matning från annan vinkel än "högra hörnet vid famrutan" kanske man skulle prova på, det är ofta man ser att fisken e framme vid frontrutan för att tigga mat. Kanske man skulle kunna lösa detta på ett annat sätt? Matning så att fisken inte förknippar en själv som person med mat. Hur att lösa detta är en annan sak, det har jag inte funderat på än då ena tanken är konstigare än den andra.

När det gäller stenformationer är det väldigt ofta man ser "en stenhög där och en stenhög där och sand emellan". Kanske man skulle prova med en helt stenbeklädd botten med stora stenar så att fisken kan simma däremellan? Anpassa arterna till akvariet, en 9cm mbuna kanske gör sig bättre i ett 375 än en 18cm haplis medan en 18cm haplis gör sig bättre i ett 720? Båda arterna gör sig självklart bäst i så stort akvarium som möjligt.

Kanske man skulle satsa på mindre grupper,40st mubna i ett 720 kanske är för trångt? tre arter fördelat på 25fiskar och någon enstaka ensamfisk (ex. Golden) som får vara det där lilla extra, "ensamvargen uffe"? Det finns så mycket som man gör fel men också mycket man gör rätt.

Mitt eget mål är att förhindra att fisken "tigger" mat vid framrutan i minst ett Mbuna-akvarium. Hur jag ska göra det har jag inte planerat än, men det ska gå.

Edit: Spacetangenten på laptopen håller på att lägga av. Många ihopsatta ord =)

Edit2: Exempel på en som fattat galoppen:

Edit 3: Space-tangenten igen +att jag kom på att detta självklart är mina egna åsikter, tro inget annat.
                            Senast redigerad av Jonas E; 18 January 2006, 14:48.
                            /Jonas

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

ja upplever oxå det eviga tiggandet efter mat som oerhört frustrerande och detta gäller speciellt mbunas som är hopplösa med detta, tycker dock att vissa arter är mer benägna än andra, dom värsta enligt min erfarenhet är melanochromisar som auratus mfl..dom tillhör mina favorit-mbunas men tyvärr så verkar det vara nära på omöjligt att få uppleva ett något sånär naturligt beteende med dessa arter..jag funderar oxå på alternativa lösningar på detta problem.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Degånger jag sett akvarium där fiskarna inte stressat upp til rutan så har det varit på offentliga akvarium. Där matas det troligen bakifrån bakgrunden så att fisken inte vet vem eller vad de får maten ifrån. Hur jagska lösa det här hemma, det vet jag inte. Alterntativet är kanske matningsmaskiner i t.ex. en btn-modul? Då kommer man till problemet vilket foder man matar med. Detta har jag funderat på länge och har inte fått en enda fungerande idé. Men jag har ju inte provat dem iheller =)
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...