Avlägsna BTN-bakgrund.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

Cleant. Tror du troffar skulle trivas i min inredning? Har inga planer på att byta fiskar, men tanken slog mig igår om en stor troffegrupp skulle ha tevligt i karet.
    A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

De skulle förmodligen älska ditt kar Alex
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

De kar som Mbunas trivs och leker i, borde verkligen funka ypperligt till Troffar också. Får göra mitt bästa för att locka över Alex till de verkliga firrarna...

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Alexander Wiberg
          Användare
          • February 2005
          • 445

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          De kar som Mbunas trivs och leker i, borde verkligen funka ypperligt till Troffar också. Får göra mitt bästa för att locka över Alex till de verkliga firrarna...

Hilsen,

P
          Haha! Deras tid kommer Patrik, var så säker. Det blir fler kar med tiden, och då är jag förhoppningsvis så pass duktig så jag håller troffar med polare utan problem!

Vad tyckte du om inredningen efter förändringen förresten? Intresserad av åsikter...
          A.Wiberg (alex83)

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Åh, jag tror du kan hålla Troffar redan nu utan problem.

Svårt att se skillnaderna i karet med de senaste bilderna du postat. Såvitt jag kan se är det mer sten till höger i karet? Sant? För mig personligen så gör det att du tappat den tjusiga diagonalen längs botten som fanns i karet innan. Ser lite "plattare" ut. MEN - karet är fortfarande attans grant, helt klart, så det är ingen direkt kritik. Fler borde inreda sina kar som du gjort. Har du några ljusare helbilder tagna rakt framifrån på karet? Vore intressant att se "tydligare skillnader", om du greppar vad jag menar?

Hilsen,

P

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

Varför köra Tropheus när man har Labeotropheus? =) Troffar i all ära men en fullt utfärgad katale-hane(normalvarianten) är snyggare än alla Troffar som jag haft hittills. Jag har haft Ikola, Moliro, Maswa, Kala island och har för tillfället Kasakalawe.

Det akvariet som jag kommer att bygga (eller specialbeställa om jag har råd) i sommar/höst kommer vara på runt 150*55h*70/80dj med btn rocky eller btn Malawi. Fisken blir icke överraskande mbunas, en rejält tilltagen grupp Katale-fuelleborni och några andra mbunas. MH eller T5 ovanpå. Kommer väl att gå en månadslön på bara kar + armatur, har jag tur så ryms fisken in i den budgeten. Jag tycker att Labeotropheus kickar alla Tropheus/Petrochromis jag sett live.
              Senast redigerad av Jonas E; 16 January 2006, 17:14.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

Ursprungligen postat av Jonas E
                Jag tycker att Labeotropheus kickar alla Tropheus/Petrochromis jag sett live.
                Jag har startat tidtagningen för att se hur lång tid det tar innan Cutekid kontrar på den...[B)] []
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Det vore väldigt intressant att se hur det skulle fungera med troffar i ett sådant kar. Krämar man på med ljus så man får mkt alger kan det se väldigt, väldigt bra ut. Jag undrar bara om det inte skulle bli lite för mycket fart på troffarna, men vem vet det är ju nästan aldrig någon som testar. Lite synd att troffekaren ständigt består av två eller tre stenrösen men man kan ju inte säga annat än att det är en jäkligt bra inredning om man vill ha bra harmoni.

Kommentar

• Alexander Wiberg
                    Användare
                    • February 2005
                    • 445

Ursprungligen postat av Micke
                    Jag har startat tidtagningen för att se hur lång tid det tar innan Cutekid kontrar på den...[B)] []
                    Hahaha. Han samlar kraft, men snart så kommer repliken.

Jonas, du kan vara lugn. Har absolut inga planer på att byta ut mina katale. Har 4 vanliga hanar och 6 honor, och det ska bli underbart att följa dem. Mbunas står mig varmast om hjärtat just nu.
                    A.Wiberg (alex83)

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Ursprungligen postat av Micke
                      Ääähh varför ha lama malawis när man kan ha coola petros eller troffar? []
                      Mm du vill ha det coolaste beteendet i karet så kickar ju en algätande petro en Labeotropheus trewavase med hästlängder.

Orkar faktiskt inte dalta om vilket som är det snyggaste man kan ha i karet. Alla fiskar har sin egen charm och tilltalar olika personer, så är det bara.

Micke: Hur lång tid tog det? []
                      Carl

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

Ursprungligen postat av Cutekid
                        51 minuter...inte likt dig Calle! Är du inte i form? [:-o]
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Pluggar så jag uppdaterar mig inte lika fort som du
                          Carl

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Mattknivar är sådana med brytblad eller? Går inte de av när man böjer och joxar bakom en bakgrund? Eller finns det mattknivar utan brytblad?
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Zaphi,
                              beror nog på vilket handlag du har med kniven. Jag använder stora brytbladsknivar till väldans mycket, och de är mer flexibla än man tror. Fläskar man bara på med kraft plus att man har gammalt blad så går de dock av. För att skära loss en BTN-bakgrund hade jag nog använt något liknande en filékniv alternativt en liten tunn laserslipad kniv. Vi har en sådan i lokalen, och den är fantastisk på att skära igenom silicon. Har man bara fått bort bakgrunden kommer det trista jobbet med glasskrapan...

Hilsen,

P

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Ursprungligen postat av Cutekid
                                Ääähh varför ha lama malawis när man kan ha coola petros eller troffar? []
                                Mm du vill ha det coolaste beteendet i karet så kickar ju en algätande petro en Labeotropheus trewavase med hästlängder.

Orkar faktiskt inte dalta om vilket som är det snyggaste man kan ha i karet. Alla fiskar har sin egen charm och tilltalar olika personer, så är det bara.

Haha, Lama malawis? haha, jag har haft en hel del tropheus och malawis samtidigt så jag kan jämföra dem. Malawis har ofta ett mycket trevligare socialt beteende än 30st likadana troffar som tar revir. Och självklart betar en trewavasae/fuelleborni alger om det finns några! Problemet är att de flesta som har malawi kränger ned en massa ancistrusar i karet så att inga alger får fäste.

Försök någon gång att hålla dem på lika villkor så får du minst lika intressant bettende från malawicikliderna som från dina tropheus. Den sociala struktur som folk snackar om när det gäller tropheus är helt vanlig pecking-order. Den som är längst ner i gruppen är mest mobbad. Det är likadant med Goldens, skillnaden är att golden inte slår ihjäl varandra =)

Prova två lika stora grupper fisk i två ungefär lika stora akvarium på samma gång, se resultatet. Jag körde 20 Golden i ett 375 och 15 maswaduboisi i ett 540. Ingen skillnad i beteendet vad jag kunde se i dessa 150cm långa akvarium.

Sen vad man tycker är snyggast beror ju på ens smak. Men snacka inte om beteende =)

Edit: Nu jäklar ska vi ha en trevlig debatt!
                                Senast redigerad av Jonas E; 17 January 2006, 13:00.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...