får man fråga vad du har köpt snäckskalen??
Avlägsna BTN-bakgrund.
Kollaps
X
-
-
Verkligt schysst kar, Alexander!! Äntligen något som kommer nära biotopen!! Klurar på något liknande kar, men vill ha 20-30 cm djup till i karet för att få i några schyssta stora betongmoduler som verkligt stora "stenar". Det är dock långt kvar till det karet, men drömma kan man alltid!!
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Man tackar Patrik! Det är det som är målet, att i inrednigen komma nära biotopen. Skaffade för någon dag sedan BTN's guide om malawiciklider, och efter att ha jämfört vissa bilder från bottnen så finns det en viss trovärdighet i inredningen. Dock hör ju inte multisarna hemma, men det är en annan femma...Kommentar
-
-
Håller med! Mycket snyggt!
....förutom grönsakerna då ;D/#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
-
Jepp, det finns väldans mycket trovärdighet jmf med biotopen. Tycker annars att "grönsakerna" verkligen hör hemma där - kanske inte i biotopen, men för att "bryta" steninredningen. Jäkligt bra jobbat med diagonalen på stenarna - svårt att få stora kar verkligt snygga. Sedan kan man alltid gå till extremer och klura på Neotauma och multisar, men de gör sig bra i karet.
I mina funderingar så är det kvar lite på bakgrunden - att ha 20-30 cm till och fylla med stora "stenar" hade gjort karet perfekt enligt mig. Märk väl att jag pratar om att gå från "mycket bra" till "perfekt". Själva intrycket kanske kan lösas med en plansch med klippor på bakom karet, alternativt en bakgrundslåda. Karet är helt klart bland de snyggaste sjöciklidkar jag sett.
En annan sak jag funderar på till och från med liknande kar är att det samlas en massa skit med tiden inne i grottorna. Svårt att få ut, även om en del kan lösas med riktad vattengenomströmning och livliga firrar. Har funderat i banorna på att göra en "dubbel botten", dvs lägga stenarna på något bottenfilter, och så låta vatten dra undertill så att skiten samlas/flyttas till ett pumpinsug. Inreder man ett sådant kar på rätt sätt från början så är det bara siliconets hållfasthet som sätter begränsningarna för hur länge man kan köra karet... *ler drömskt*
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
-
Jättefint! Absolut toppen!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Man tackar så mycket, är nöjd till 90%, men har beslutat mig för att inte göra det klassiska felet att pilla för mycket i karet.
Patrik, blev väldigt nyfiken på det du skrev nedan. Förstår inte riktigt vad du menar. Antar att du menar att högerdelen av "revet" även det skulle bestått av större stenar, eller? Uppskattar alla idéer!
mvh Alexander
"I mina funderingar så är det kvar lite på bakgrunden - att ha 20-30 cm till och fylla med stora "stenar" hade gjort karet perfekt enligt mig."
Hilsen,
P[/QUOTE]
TacSenast redigerad av Alexander Wiberg; 20 December 2005, 17:59.Kommentar
-
Nej, inredningen i sig är bra. Mina tankar rör om man hade haft just 20-30 cm extra bakom inredningen (alltså ett djupare kar) att sätta några stora moduler på. I många sjöciklidkar har man svårt att komma upp till ytan för att verkligen täcka hela bakgrunden. I ditt fall är botten jäkligt bra gjord, men den blå bakgrunden syns. Har sett många bilder från sjöarna och på flera väldigt inspirerande bilder så är det en, två stora klippor i bakgrunden och så en botten som din längre fram.
Satt och spanade lite mer på bilderna nu. Diagonalen på botten från vänstra hörnet mot högra hörnet är verkligt bra. Funderade på de översta två mindre stenarna till höger - om de flyttas till att ligga på någon av de större stenarna till vänster får du en mer sluttande linje längs bakrutan, vilket kan förstärka djupet i karet något. Kanske räcker med den översta till höger enbart, när jag klurar lite mer. Den är det enda jag känner är lite "avig".
Bra att hålla Vallisneriabuskaget till höger så "tunt" som det är nu, så ser man även stenarna bakom. Bidrar också till djupet i karet. Som "motvikt" kan du ta utlöparna och plantera längst bak till vänster. Ett fetare buskage där vore snyggt.
Men ta nu ABSOLUT inte detta som någon allvarlig kritik - först och främst ÄR karet jäkligt snyggt. Också klokt att inte pilla för mycket i karet när man väl är nöjd. Jag är lite skadad eftersom jag dömt i många hempristävlingar och generellt gillar inredning av akvarier. I en hempristävling hade detta karet i nuvarande skick landat på höga poäng, helt klart.
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 20 December 2005, 19:16.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Kul med folk som gillar inredning. Jag är en av de få lyckligt lottade som fått se Alexanders kar live för bara några dagar sedan. Även fått lämpa av lite feta Borleyi till honom som nu antagligen trivs bra. Åtminstone den största hanen.
Jag gillar skarpt inredningen och måste säga att du utvecklats mycket när det gäller att inreda kar sen vi träffades. Grymt bra jobbat.
Jag vet ju också hur tungt det måste varit att bära de där stenarna från vårt ställe. Finns väl inga kvar till mig nu kan jag tro.Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
-
PatrikMalmo:
Du har inga bilder på dina kar?/#378 Hank
Zoonen:
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
NCS medlemsbilder:
http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'Kommentar
-
Jodå Tomas, jag lämnade kvar några stenar till dig haha! Säg till när vi ska bära nästa gång så får du hjälp!
Mats_jn: Vanlig bakgrundsplansch fäst på baksidan!Kommentar
Kommentar