Biltemas blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andis
    Användare
    • September 2005
    • 20

    Biltemas blästersand

    Är det någon som har blandat Biltemas blästersand ned någon annan sort med lyckat resultat i ett malavikar.
    "Man ska lära av andras misstag,
    för man hinner inte göra alla själv"
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

    #2
    Jag har köpt ca 100kg med deras blästersand till mina akvarium i källaren. Problemet visade sig att den blir lite tätt packad. Har lätt för att följa med in i ytterpumpar och ut när man byter vatten. Jag har därför blandat ut min med lite vanligt akvarie grus för utav lite större m.m. Den älskas dock av mina pansarmalar man får dock röra om i den en gång i veckan för att den skall vara luftig och bra.
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Ja jag har blandat med Rådasand 0,8-1,2mm och det ser riktigt trevligt ut. Du kan se sanden lite här:

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • July 2002
        • 404

        #4
        Ursprungligen postat av Stefan Larsson
        Ja jag har blandat med Rådasand 0,8-1,2mm och det ser riktigt trevligt ut. Du kan se sanden lite här:

        http://i18.photobucket.com/albums/b1...a/7957125a.jpg

        Hur mycket av varje har du tagit? Om jag nu får lägga i en fråga i din tråd Andis.
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Det är under 10%...jag vill att blästersanden skall dominera utseendet och strödde ut sand lite på känsla. Bättre att ta lite åt gången så att man "känner sig för" vart man vill lägga mixen...

          Ett tips är att man tar blästersand i en behållare av något slag...typ 1 liter sand...och sedan så kan man börja med 1/2 dl rådasand för att se hur det kommer att se ut. Om man inte gillar blandningen så har man inte gjort misstaget i karet...

          Jag gillar verkligen den blandning som jag lyckades få fram då det gav "liv" åt sanden. Jag tror även att jag ska försöka hitta passande grus för att lägga i några större bitar, men då gäller det att man hittar liknande nyanser så att det inte blir att se konstgjort ut.

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • July 2002
            • 404

            #6
            Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Det är under 10%...jag vill att blästersanden skall dominera utseendet och strödde ut sand lite på känsla. Bättre att ta lite åt gången så att man "känner sig för" vart man vill lägga mixen...

            Ett tips är att man tar blästersand i en behållare av något slag...typ 1 liter sand...och sedan så kan man börja med 1/2 dl rådasand för att se hur det kommer att se ut. Om man inte gillar blandningen så har man inte gjort misstaget i karet...

            Jag gillar verkligen den blandning som jag lyckades få fram då det gav "liv" åt sanden. Jag tror även att jag ska försöka hitta passande grus för att lägga i några större bitar, men då gäller det att man hittar liknande nyanser så att det inte blir att se konstgjort ut.
            Tackar så mycket det ska jag testa i mitt nästa akvarium!
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            • andis
              Användare
              • September 2005
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Linda A
              Tackar så mycket det ska jag testa i mitt nästa akvarium!
              Tack för dina tips Stefan jag ska testa det också.
              "Man ska lära av andras misstag,
              för man hinner inte göra alla själv"

              Kommentar

              Arbetssätt...