Fantastisk upplevelse!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikeW
    Användare
    • September 2005
    • 155

    Fantastisk upplevelse!

    Har haft min guldsömshane nu i ungefär ett halvår och han har vuxit sakta men säkert. Köpte in fem stycken för att få ut ett par och efter någon månad så hade den största hanen funnit sin hona. Så jag gjorde mig av med de andra eftersom alfahanen var brutal i sina attacker mot de andra hanarna. Paret har ännu inte lyckats få levande yngel främst pga ett riktigt tajt Röd juvel-par som stulit hela scenen från dem.

    Vad som varit lite tråkigt är att hanen inte utvecklat sin panna, vilket jag tror har haft att göra med bristen på konkurrens från den samma arten. Om jag inte har helt fel så är väl en välutvecklad panna ett sätt att visa sig stor och stark inför både hona och rival-hanar....(?). I alla fall har pannan inte utvecklats förren nu..... Vi har precis flyttat och det har bytats kar och fiskbestånd vilket lett till nya revir och nya rivaler. Helt plötsligt har guldsöms-hanen och synspilla-hanen blivit riktiga ovänner vilket slutligen resulterade i en väldigt söndertraslad guldsömshane..... Det var då det hände!!! På bara ett par dagar utvecklade hanen en enorm panna och tuffade till sig rejält. Pannan har liksom exploderat ut ut kroppen....hmm....Nu är det inte synspillan som bestämmer längre utan guldsömmen! Helt fantastiskt att se, snacka om att komma tillbaka och slå ifrån underläge!

    Har ni andra varit med om något liknande? Kan det vara den nya spänningen mellan de båda hanarna som orsakat den enorma pannan? Båda hanarna verkar nu ivrigt förbereda för parning, då det grävs så till den grad att det yr i karet....hehe...

    Mvh MickeW

    Kommer lägga upp nya bilder ikväll på min zoon.
    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
Arbetssätt...