Knasiga jordfelsbrytare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Knasiga jordfelsbrytare

    Beslutade mig idag för att göra mina akvarium lite mer elsäkra, så jag åkte iväg på OBS och köpte tre stycken jordfelsbrytare att plugga in i uttagen före akvarieutrustningen. De funkade bra men det fanns en stor nackdel. Om man bryter strömmen startar de som default i "av-läge", dvs man måste trycka på resetknappen för att starta skiten igen.
    Det ställer ju onekligen till det om det blir strömavbrott och man inte är hemma. Då står ju pumpar o dyl stilla än fast strömmen kommit tillbaka.
    Det blir till att lämna tillbaka dem imorgon.
    Är detta en standard på dessa jordfelsbrytare med stickkontakt eller kan man hitta en som inte gör på detta vis?

    mvh
    Andreas
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    #2
    Skulle tro att det e standard, eftersom den bryter när det "försvinner" ström typ om strömmen skulle gå genom dig tex.
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • December 2004
      • 607

      #3
      Det är säkert standard. Du får helt enkelt ta bort jordfelsbrytarna, när du åker bort en längre tid, för att klara ett eventuellt kortvarigt strömavbrott. Det är iaf så jag tänkt göra.
      Min zoon

      Kommentar

      • daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

        #4
        Vill minnas att Clas Ohlson har jordfelsbrytare även utan nollspänningsskydd (som jag tror att det heter). Finessen med skyddet är att ett filter inte blir stående i flera timmar - då det kan bildas allt möjligt onyttigt - och sen startar igen. För värmare och belysning är det förstås inget vidare.
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • January 2005
          • 373

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          Vill minnas att Clas Ohlson har jordfelsbrytare även utan nollspänningsskydd
          Det låter rätt
          Kikade i Claes Ohlsons artikelregister på nätet och där verkar tyvärr alla jordfelsbrytare ha nollspänningsutlösare.
          Någon som har någon annan ide var man kan hitta en utan?
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

            #6
            Jag köpte min på ÖoB, den hamnar inte i "AV-läge" efter strömavbrott..

            Kommentar

            • aquanord
              Användare
              • January 2005
              • 373

              #7
              Tack för tipset!
              simma lungt...
              ------------------------
              www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
              Umeå akvarieförening
              ------------------------

              Kommentar

              • jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

                #8
                Nollspänningsskydd är väldigt bra för att skydda exvis metallhalogenlampor mot korta strömavbrott. Ett kort strömavbrott på några sekunder är tydligen rena rama "döden" för MH-lampor !

                Likaså kan det ju vara bra vid längre strömavbrott även för filter. Om strömmen är borta typ ett dygn, och filtermassan i ytterfiltret börjar ruttna. Då är det ju inte så bra om strömmen och därmed filtret hoppar igång igen....

                Mvh/Janne
                Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • July 2004
                  • 306

                  #9
                  Annars är ju en sådan här kanon om man vill vara helgarderad !



                  Till filter då alltså !

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av jannemannen
                    Nollspänningsskydd är väldigt bra för att skydda exvis metallhalogenlampor mot korta strömavbrott. Ett kort strömavbrott på några sekunder är tydligen rena rama "döden" för MH-lampor !

                    Likaså kan det ju vara bra vid längre strömavbrott även för filter. Om strömmen är borta typ ett dygn, och filtermassan i ytterfiltret börjar ruttna. Då är det ju inte så bra om strömmen och därmed filtret hoppar igång igen....

                    Mvh/Janne
                    Janne , du skriver ungefär det jag själv tänkte skriva. Jag menar då , att spänning slås på efter en stund är inte alla gånger bra. Vem vet hur lång en stund är i detta fall?

                    Man får heller inte glömma bort huvudsyftet med jordfelsbrytare, som är att det skall skydda människan, när något går fel. Jag vill iaf inte ha en jordfelsbrytare som inte bryter då ström går i nollan.
                    Jag väljer att ha jordfelsbrytare som bryter då det blir ström i jordledaren eller nollan.
                    När jag reser bort en längre stund, så tar jag bort jordfelsbrytarna från uttagen.

                    Men det är ett fritt val. Köp det som passar er. /G
                    Min zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...