VAd för filtermatriel till ytterpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    VAd för filtermatriel till ytterpump

    Nu ska jag ge mig på en ytterpump men behöver hjälp med valet av filtermedia.
    Vattnet är mjukt med lågt Ph och är egen brunn det är till malawifiskar
  • pare
    Användare
    • October 2004
    • 60

    #2
    biobollar är en höjdare enligt mig.
    gör sitt jobb och lätta att rengöra
    mvh patric

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Men frågan är ju om man ska påverka vattenet via filtret eller hälla i akvariet

      Kommentar

      • ryghar
        Användare
        • October 2002
        • 215

        #4
        Man kan väl ha krossad kalksten i filtret för att höja hårdhet och pH, men hur effektivt det är vet jag inte.
        Janne
        Min Zoon

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Biobollar, Blå filtermatta, Aktivt kol (varierande användning), Amtra Clinop Zeolith.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1828

            #6
            kalk kan inte buffra vid ph över 7,5. Det innebär att det inte är tillräckligt högt för att det skall räcka till malawi och tanganyika. Men om du skall ha tex västafrikaner kan kalk i filtret vara mycket fördelaktigt.

            Oavsett vad så måste du ställa dig frågan vad du skall ha filtret till. Om det är enbart biologisk filtrering går biobollar säkert bra, men det riskerar att leda till mycket slam och/eller frisvävande partiklar i karet.

            Om du vill ha mekanisk rening så kan tex filtervadd som man byter ofta vara bra, men det ger ingen biologisk effekt.

            Sen finns det utöver det en del kemiska filtermaterial som begränsar tex kväve och fosfor. Om du har många skitgrisar i karet kan detta kanske vara något att satsa på?

            Som sagt: ställ inte frågan om vilka filtermaterial du skall ha, det kan ingen här veta. Ställ frågan om vilka filtermaterial du bör has för att åstadkomma......?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Varför kan jag inte ställa frågan här om man vet förutsättningarna fattar inte vad du vill komma Tropfrog

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                #8
                bmwpower: Trodde du hade koll på det som köpt en massa Vf tropheus och malawi på Aq. malawi i örebro för bara någon vecka sedan? Hur gör du bra vatten till dem?

                Jag har hällt i lite kalk i mitt ytterfilter men tror nog inte att det hjälper. Men fisken mår bra och leker så jag fortsätter bara att göra vattenbyte. Bor dock 2,5 mil från Lund i skåne så vi har ganska högt ph men hårdheten har jag ingen aning om. jag borde kanske börja med lite bikarbonat?
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #9
                  Lund har 8,0-8,5 i ph och hårdheten ligger på 3-4 dh (tyska hårdhetsgrader). Finns att läsa på varje kommuns hemsida på "vatten och avlopp".

                  Hittade ett utdrag från en beräkning på "dh"-värden.

                  För att beräkna hårdhet räknar man om summan av de ingående salterna till motsvarande mängd kalciumkarbonat (CaCO3) i milligram per liter. En tysk hårdhetsgrad (1 odH) motsvarar 20 mg CaCO3. En hårdhetsskala kan se ut så här:

                  mg/l CaCO3

                  0 – 50, mjukt

                  50 – 100, medelmjukt

                  100 – 150, något hårt

                  150 – 200, medelhårt

                  över 200, hårt

                  över 300, mycket hårt

                  De problem som orsakas av hårdhet över 15 odH (300 mg CaCO3/l) är huvudsakligen ekonomiska genom att de, särskilt vid uppvärmning, ger utfällningar på textilier och i kärl, pannor och varmvattensystem. Å andra sidan så blir vatten som är mjukare än 3 odH (60 mg CaCO3/l) korrosivt och kan därmed lösa ut bly och andra tungmetaller.
                  Senast redigerad av StefanL; 29 September 2005, 20:07.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    Ursprungligen postat av bmwpower
                    Varför kan jag inte ställa frågan här om man vet förutsättningarna fattar inte vad du vill komma Tropfrog
                    Du skulle kanske kunna prova med musselskal(finns som fodertillskott för höns på lantmännen), krossad kalk i filtret (eller blandat i gruset/sanden), är den för finkornig blir det ev. lite för tätt.
                    Har du verkligen lågt Ph kanske fundera på en filteranordning som justerar upp värdena på det till hushållet inkommande vattnet.

                    Jag tolkade tropfrog`s svar som mer allmänt hållet, du hade ju angett att du har mjukt vatten och lågt Ph.
                    Senast redigerad av Karon; 29 September 2005, 20:17.

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Jag har koll på vattnet där jag bor och där mina fiskar bor men hos min syrra har jag noll koll därför frågar jag

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1828

                        #12
                        Ursprungligen postat av bmwpower
                        Varför kan jag inte ställa frågan här om man vet förutsättningarna fattar inte vad du vill komma Tropfrog
                        Visst kan du ställa frågan här, om mitt inlägg går att tolkas på annat sätt så ber jag om ursäkt. Vart jag vill komma är att det går att få ett avsevärt bättre svar om de som skall svara känner till vad du vill åstadkomma med ditt filter, inte bara förutsättningarna. Det finns massor av olika filtermaterial och alla är bra på sitt sätt, det beror helt enkelt på vad man vill åstadkomma.
                        MVH
                        magnus

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          #13
                          Jag vill åstkomma rening med vattenpåverkan

                          Kommentar

                          • qristina
                            Banned
                            • September 2005
                            • 85

                            #14
                            jomen lennie det fattar du väl själv använd bikarbonaten till att höja ph, sedan ta dom här vanliga makaronerna plus filtervadd i filtret så kommer det såklart att fungera utmärkt, varför krångla till det mvh en som har haft både malawi och tanganyika i ganska så stor skala många år.

                            Kommentar

                            • Micke Lövberg
                              Användare
                              • February 2004
                              • 349

                              #15
                              Från botten sett i filtret:Biobollar,grov filtermatta,fin filtermatta och slutligen filtervadd.
                              Funkar klockrent!
                              375L Malawi
                              112L Tanganyika
                              90L Tanganyikayngel
                              45L Tanganyika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...