Tuggande tuppkamshona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fia L

    Tuggande tuppkamshona

    Hej!

    Jag har en tuppkamshona som går och tuggar. Efter vad jag har läst så ska hon spotta ut ynglen efter ca 20 dagar (det blir nu på tisdag).
    Nu går hon tillsammans med sin pojkvän, ett par chokladciklider, ett par hantlar, ett par dorsiger, ett ancistruspar och en ung pleco. I det här karet finns också ett zebrayngel (2 cm) och två salviniyngel (1 och 2 cm).

    Nu undrar jag om jag ska flytta honan till ett eget litet kar innan hon spottar ut ynglen, och ska hon i så fall gå kvar där med ynglen, eller ska jag sätta tillbaka henne till dom andra efteråt?

    Jag är lite orolig för mina choklader hade äntligen lyckats att kläcka sina yngel, och efter 2 dar så var dom borta, och jag vet inte vem som är skyldig, men jag misstänker att zebran och salvinin varit i farten...
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Det bästa är om du flyttar honan till ett eget kar, annars blir nog ynglen snart fiskmat. Du kan låta honan gå kvar med ynglen ett tag, dels för att de söker skydd i honans mun i början, och se´n för att hon kan behöva äta upp sig lite innan hanen börjar med lekinviter igen. Hon har ju gått i drygt två veckor utan mat.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Fia L

      #3
      Tack för svaret, Micke!

      Jag vidtar genast åtgärder och flyttar henne i kväll. Det är lika bra, eftersom jag kommer att åka bort i helgen. Skulle hon då få för sig att spotta ut dom, så kan ju ialla fall inte dom andra äta upp ynglen.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Varsågod )

        Ja, det låter som en bra idé, då har de större chans att klara sig.
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • malawigolf

          #5
          Jo för att få dom att överleva måste du flytta honan. När jag fick min första kull höll det på att gå tokigt.

          Jag vaknade på morgonen och såg att det var ett jäkla liv i akvariet. Honan hade spottat ett yngel och alla jagade stackarn. Ynglet blev godis. Då flyttade jag honan till ett yngelakvarium och lät henne spotta i lugn och ro.

          Lycka till!
          /Gustav

          Kommentar

          • ryghar
            Användare
            • October 2002
            • 215

            #6
            Va kul med yngel!
            Tänkte kapa tråden lite fråga hur stora tuppkamciklider är när de blir könsmogna. Jag skaffade nyss ett gäng till mitt kar (9st till 375L). Jag ska inte ha 9 fullvuxna men jag vill se vilka som blir hanar och honor först. Mina är nu ca4-6cm.
            Janne
            Min Zoon

            Kommentar

            • Fia L

              #7
              Min hona är en 6-7 cm och hanen är väl en 10-12 cm.
              Fast honan har lekt tidigare, med en annan hane. Tyvärr så dog han, av vad vet jag inte, fast det var en som sa att dom kan få "hjärtattack" och dö av det. Men nu har hon i alla fall en ny kille, och han har uppvaktat henne intensivt i tre veckor innan det blev något...
              Det var faktiskt kul att se när dom lekte, mitt på blanka eftermiddagen. Hon hade så bråttom att ta äggen i munnen så att jag var orolig att hanen inte skulle hinna befrukta dom. Vi har flyttat henne i kväll, och fick se en liten skymt av ynglen när ett par halkade ur munnen i det nya karet.

              Kommentar

              Arbetssätt...