Cirkulationspumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tajga
    Användare
    • May 2005
    • 27

    #31
    Det lutar åt en Ocean Runner 1200, känns som den är prisvärd och ungefär vad jag vill ha. Kostar ca. 550-600 kr med frakt om man beställer den.

    /Emil

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #32
      Stellin: Har du berättat för tunze att du är missnöjd med deras produkter?

      Varje gång jag påpekat fel eller brister har de åtgärdat problemet utan extra kostnad. Deras policy är 100% nöjda kunder, annars kan man inte försvara de höga priserna.

      Så om du har pumpen kvar, skicka den till tunze och beskriv problemet, du får en ny inom en vecka. För deras pumpar låter aldrig så mycket att ens en väldigt kräsen akvarist störs av det.

      Sen tycker jag att det är rent nonsens att diskutera hurvidare pumpar är tysta eller inte. Vad innebär tyst egentligen? Jo, att inget ljud kommer från pumpen när den går. Såna pumpar finns inte, det är lätt att konstatera eftersom alla magnetrotorpumpar har både burrande energifält och kaviteringsljud. Vad ni diskuterar är vad ni upplever som icke störande och sätter ett likhetstecken mellan det och att pumpen är tyst. Detta innebär att olika personers toleransnivåer ställs mot varandra och stämningen börjar bli påhoppslik med inlägg som egentligen betyder: "jag upplever att min pump inte låter mer än att jag störs av det, om du har en likadan pump som du upplever låta för mycket så har du fel". Att pumpen låter är helt klart, hur mycket det stör andra mäniskor än dig själv kan ingen veta.

      Jag har själv lagt örat intill både tunze och deltecpumpar och konstaterat att de inte alls är tysta, men jag är rejärt imponerad över hur lite de låter. Så är man väldigt kräsen så är det nog någon av de som gäller. Om man störs av ljudet från dessa pumpar så föreslår jag att man lägger ner hobbyn.
      MVH
      Magnus
      Senast redigerad av tropfrog; 29 September 2005, 13:20.

      Kommentar

      Arbetssätt...