Cirkulationspumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #16
    Ursprungligen postat av Henrik Dehlin
    Men okej Aqua clear är "bäst" att säga nått annat på detta forum är det ingen idé med.
    Huruvida AquaClear-pumparna är bäst kan kanske diskuteras, men mer prisvärda än värdelösa kan man nog gott säga.
    När man läser din kommentar får man, i alla fall jag, en känsla av arr du känner dig förnärmad, men varför säger du att de som tycker att de är tysta har FEL?
    Jag har ett Eheim 2252 och ett AC 802 i samma kar och måste stänga av dem när jag byter vatten.
    Alltså måste jag sätta på dem när vattnet är påfyllt och kan då jämföra hur de låter, och det är inte nämnvärt stor skillnad dem emellan.
    Jag är nöjd med bägge två, så tyvärr kan jag inte döma ut någon av dem

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #17
      Jag säger att dom har fel för att jag har haft 2ex som lät väldigt mycket, sen i nästan varje tråd man läser om pumpar så är det alltid nån som säger att deras med låter väldigt mycket.
      Antingen så är dom inte knäpptysta eller också så måste man ha tur för att få ex av aqua clear som är tysta..
      Alltså är det inget jag rekommenderar till en som vill ha tysta pumpar, han sa t.o.m att det är prio 1!.
      Om jag hade läst samma sak om Tunze t.ex och har samma erfarenhet själv så skulle jag även säga att dom inte är tysta..Men jag tror aldrig jag läst en tråd där nån är missnöjd med ljud från tunzepumpar.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #18
        Det handlar ju om prisjämförelse. En aquaclear kostar 300-400kr, en tunze börjar på 1000kr+ om jag inte minns fel.

        Jag har hemma mest Eheimpumpar. Eheim 2252 kör jag mes sugkoppar mot rutan i mitt 720 i sovrummet. Det fungerar bra sålänge man rengör dem lite då och då. Kan dock låta dem gå 2 månader innan det börjar låta för mycket (vibrationer som gör att luckorna på min heltäckande ramp skallrar en aning).

        De flesta pumpar går att få riktigt tysta ifall man "kapslar" in dem i filtermatta i t.ex. en btn modul. Detta skall jag prova nästa gång jag får för mig att tömma mitt 720 och montera in btn-grejer(eller liknande).
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #19
          Nja dom kostar från 500:- och uppåt, men visst det går säkert å få alla pumpar tysta om man leker mullemeck med biltema ljudisolering o.s.v

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #20
            Henrik du skrev
            citat: Men jag tror aldrig jag läst en tråd där nån är missnöjd med ljud från tunzepumpar.Slut citat

            Ok men då får du läsa det här:

            Jag har faktiskt haft en tunze pump(tunze turbelle electronic 6-44watt) som jag tyckte förde ett j-kla liv. Jag köpte den i somras och hade den igång i en månad innan jag gjorde mig av med den...

            //Stefan
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #21
              Yeps. Har man fel hållare till dom/ingen hållare alls till dom så snurrar luftkylning mot plasten..Men om man inte läser hur man ska ha dom så får man skylla sig själv.

              Om du hade rätta hållare och den låter iaf så är det bara att lämna in den så får du en ny, om du nu köpte den ny?
              Senast redigerad av Henrik Dehlin; 28 September 2005, 15:55.

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #22
                angående tunze så behöves en inkörsperiod men en månad borde ju räcka..du kanske fick ett måndagsex!?
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  #23
                  ska själv satsa på ett tunze stream system (när jag får råd), tror det blir Turbelle® stream Kit TS24-2 pumpar med kontrollenhet
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #24
                    Henke: jo jag köpte den sprillans ny. (pumpen satt i en bit filtermatta, helt fristående utan hållare)

                    //Stefan
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • January 2004
                      • 172

                      #25
                      Ursprungligen postat av Henrik Dehlin
                      ..., men visst det går säkert å få alla pumpar tysta om man leker mullemeck med biltema ljudisolering o.s.v
                      Varfor blandar du in biltemas ljudisolering? Filtermatta fungerar hur bra som helst. Känns lite som om att du har en liten törn i sidan med AC.

                      Du grundar din objektiva bedömning på att alla påstår att de väsnas, men lyssnar inte alls på det örat, när andra säger att de är helt ok. (Visst ja, du hade ju haft 2 st...)

                      Mvh
                      Peter
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

                        #26
                        Stelin

                        Då beror det på att inte pump stod rakt som den ska och då går luftkylningen emot plasten och då låter det.
                        Den måste vara helt rakt som den ska vara, jag har denna hållare: http://www.tunze.com/fileadmin/image...0851.420.S.jpg
                        Och ingen av mina classicpumpar låter nånting.

                        Peter F

                        Orkar inte tjaffsa mer om pumpar, men jag kommer aldrig rekommendera AC till nån som frågar efter en tyst pump. Tycker han får avgöra själv nu vad han tycker det är värt i pengar/arbete att få en pump tyst.

                        pözz hej
                        Senast redigerad av Henrik Dehlin; 28 September 2005, 16:12.

                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          #27
                          Henke:
                          Ok. Nej någon sådan hållare hade jag inte. Men den stod rätt rakt ändå.(smiley)
                          Det pumphuvud jag hade var alltså av den där nya typen, inte den "gamla" luftkylda.

                          Av de pumphuvud jag har haft(eheim(en hel del...), maxijet(5st), Aquaclear(1st), Tunze(1st), aquabee 2000(1st) så är det tveklöst Aquabee pumphuvudet som jag varit mest nöjd med. Men många verkar ju även tycka att dessa för liv så...

                          //Stefan
                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #28
                            Hmm sorry Stelin fattat det som att du hade en classic pump..
                            Men den du hade har jag aldrig testat men dom andra tunzepumparna jag haft har vart väldigt tysta.

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              #29
                              Henke:
                              Ok, np.

                              "Tajga":
                              Angående ljudnivån och pumphuvud med en kapacitet på 1200-1500 L/H. Som någon föreslog tidigare i tråden så hade jag nog också satsat på en eheim 1250 pump. Klarar du dig utan sugproppar så är den här pumpen riktigt tyst. Mycket hänger på monteringen, oavsett märke(undantaget maxijet som låter mycket oavsett vad man gör(smiley))

                              //Stefan
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Tajga
                                Användare
                                • May 2005
                                • 27

                                #30
                                Ok, det var ju inte riktigt meningen att skapa en sån här debatt, men jag är tacksam att så många har åsikter!
                                Slutsatsen som jag drar av era samlade åsikter är väl egentligen att man kan mycket väl få en tyst pump om man köper något billigare märke, men det finns även en hel del måndagsexemplar.. Och de dyrare pumparna håller sig åtminstone tysta i flera år. Tja, det här var inte lätt!
                                Återkommer när jag har köpt och monterat vad det nu blir för en uppföljning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...