Cirkulationspumpar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tajga
    Användare
    • May 2005
    • 27

    Cirkulationspumpar

    Hej!
    Jag har insett att jag behöver lite mer cirkulation i mitt 325 l Malawi-kar, och jag har läst här på forumet att en cirkulationspump i kombination med filtermatta bakom en BTN-modul kan vara en bra lösning. Vad jag däremot inte hittat här är vilka märken som är bra? Jag vill ha en pump som pumpar någonstans mellan 1200 och 1500 liter/h, och prio ett är att den är tyst eftersom akvariet står i vardagsrummet. Prio 2 är en bra kombination av pris/kvalité.. Förslag[?]
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Tunze är tysta..

    Kommentar

    • malawi´n
      Användare
      • July 2004
      • 78

      #3
      håll dig undan ifrån aquaclear...
      den som jag köpte på 540 l/h låter väldigt irriterande
      Mvh Malawi´n

      Kommentar

      • Rickard81
        Användare
        • January 2004
        • 91

        #4
        Jag har 2 st aquaclear i mitt kar och dom är knäpptysta.

        Kommentar

        • davide
          Användare
          • December 2003
          • 335

          #5
          Eheim 1250. Du kommer nog inte bli missnöjd.
          tyst, bra kvalitet.

          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

          Kommentar

          • steveharris
            Användare
            • September 2003
            • 243

            #6
            Mina fyra aquaclear (i två kar, två i varje) är också knäpptysta.......
            Patrik

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Nej nu får ni ge er Aqua clear är INTE knäpptysta

              Kommentar

              • Peter_F
                Användare
                • January 2004
                • 172

                #8
                Ursprungligen postat av Henrik Dehlin
                Nej nu får ni ge er Aqua clear är INTE knäpptysta

                Mina fyra är...
                "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #9
                  Om pumpar som gick på 300spänn var knäpptysta så skulle alla ha sånna i sina kar,
                  och så är det absolut inte.
                  Vet inte om endel inte vet vad en tyst pump är? eller att man har så mycket pumpar i sitt akvarierum så man inte hör vilka som låter mycket?
                  Eller är det så varierande kvalité på Aqua clear?
                  Men jag hade 2 Aqua clear i ett kar där det bara var det akvariumet,
                  och dom var verkligen inte knäpptysta. Det enda märket som låter mer än Aqua clear är enligt mig Project.
                  Sen tycker jag det är konstigt att många saltvattensakvarister (och endel söt med)
                  lägger ner flera tusen kronor på Deltec,ATK,Tunze-pumpar när man igentligen kan köpa Aqua clear pumpar för 3-400 som är "knäpptysta" ?

                  Kommentar

                  • Peter_F
                    Användare
                    • January 2004
                    • 172

                    #10
                    Deltec,ATK,Tunze-pumpar klarar saltvatten. Det är inte alla som klarar det. För det andra så är det inte alla fabrikat som har pumpmodeller med lite mer ös i, vilket saltvattenkaren ofta kräver.

                    Jag påstår bara att mina pumpar är tysta. Detta vet jag för att det är helt tyst i rummet när jag sitter framför karet.
                    Sätt filtermatta mellan pumphuvud och delar som modul eller bakrutan så slipper du resonansljudet. Om hålet i modul eller bakgrund är för tajt runt utblås kan detta också skapa resonans.

                    //Peter
                    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #11
                      enligt min erfarenhet så är dom bästa pumparna Deltec och Tunze,även Eheim är mycket bra men inte riktigt lika tyst (blir först riktigt tysta efter en inkörnings period).
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        aquaclear är väldigt tyst om man inte låter den vibrerera mot något. precis som tidigare sagt .)

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • September 2002
                          • 1913

                          #13
                          "Deltec,ATK,Tunze-pumpar klarar saltvatten. Det är inte alla som klarar det. För det andra så är det inte alla fabrikat som har pumpmodeller med lite mer ös i, vilket saltvattenkaren ofta kräver."

                          Öhm "alla" ? vi snacka Aqua clear och dom klarar saltvatten. Så det är inte det som är felet, och det finns aqua clear pumpar som pumpar flera tusen l/h
                          så det är inte det heller, och dessutom vill dom flesta dela upp cirkulationen på flera pumpar,...

                          Men okej Aqua clear är "bäst" att säga nått annat på detta forum är det ingen idé med.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Henrik Dehlin
                            "
                            Men okej Aqua clear är "bäst" att säga nått annat på detta forum är det ingen idé med.
                            dom är nog inte bäst, saltvattensmärkena är väldigt bra. men det ljudet många stör sig på går faktiskt att få bort med ganska enkla åtgärder. det är väl bra att man säger.

                            Kommentar

                            • Peter_F
                              Användare
                              • January 2004
                              • 172

                              #15
                              Ursprungligen postat av cougar
                              dom är nog inte bäst, saltvattensmärkena är väldigt bra. men det ljudet många stör sig på går faktiskt att få bort med ganska enkla åtgärder. det är väl bra att man säger.

                              Precis... Jag tror inte att de är bäst. Har inte utvärderat alla pumpar på marknaden, men jag säger inte heller att de är näst sämst efter Project pumparna. Tycker att AC-pumparna är prisvärda.
                              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...