Svårt det här med maten......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Svårt det här med maten......

    Har hållit på akvarium i "bara" fyra år,dvärgciklider från sydamerika,sedan maj i år är det bara malawi som gäller.

    Jag efterlyser någon bra artikel eller bok som behandlar fiskars matsmältning.

    Tycker nämligen att det är sk-t svårt att veta om jag matar lagom.Nu använder jag spirulinaflingor,Hikari pellets med spirulina och astaxanthin,räkmix,krill,mysis och artemia.Dessa foder brukar jag varva med under veckan.Matar en gång om dagen.Två dagar i veckan hoppar jag över matningen för att fiskarnas magar ska få vila lite (läste någonstans att det skulle vara bra att göra så).

    Jag har ju upptäckt klassikern att firrarna är ständigt hungriga,men mer konkret,hur vet jag att jag matar "lagom"?Hur ser en undernärd firre ut resp.övergödd?Vilka andra tecken finns om jag matar rätt eller fel.Om jag matar med ett "lättare" foder måste jag då mata två gånger/dag?Som sagt,finns det någon bra bok/artikel som tar upp dessa frågor
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Om du har ungdjur så skulle jag rekomendera att mata varje dag och minst två gånger, annars växer de ju dåligt!

    Om du har fullvuxna Malawi så går det utmärkt att mata en gång om dagen och göra ett uppehåll ibland. Tror dock inte att du skall behöva hålla upp 2 dagar varje vecka.

    Sen vad du skall ge för mat beror lite på vad det är för Malawi du har. Några få arter är ganska utpräglade växtätare och många finns i någon form av allätare grupp och så finns det de som gärna tar mycket kött.

    Den mat jag ger är Tetra Pro Vegeteble, Räkmix, mysis och Artemi. Räkmixen och tetra pro får ses som basfodret.

    Jag ger mina fiskar oftast mat 2 gånger om dagen fortfarande, men det blir någon dag då och då som de bara får en gång eller ingen gång. I mitt nystartade ger jag 2-3 gånger i mitt lite äldre kar 1-2 gånger. En mager fisk har vad jag sett insjunken mage och ser lite hängig ut, ingen vacker syn.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Tack för info!

      Vet man hur snabbt fiskarna omsätter maten på ett ungefär?Förstår att det skiljer mellan olika foder.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      Arbetssätt...