Åkte ner från Umeå till södra Sverige i helgen och köpte en hel del fisk i olika butiker. All fisk packades i stora påsar i frigolitboxar och förvarades i bagaget på bilen under den 65 mil långa resan. Det var inte kallt och resan gick i princip raka spåret hem. Väl hemma när fisken packades upp upptäcker jag till min besvikelse att varenda fisk jag köpt från en av butikerna är stendöda. All fisk från 4 andra butiker har klarat sig fint. Enda skillnaden vid inpackningen vad jag kan komma ihåg är att denna butiken hade slut på syrgas och jag tror att de släppte ner någon slags syretabletter i mina påsar. Detta gjorde de dock inte i de påsar som mina resekamrater handlade i denna butik och deras fiskar överlevde resan hem bara fint.
Fiskarna har inte skitat ner mycket i påsarna och det såg ut som att de hade varit döda en bra stund.
Vad kan ha hänt?
Jag hade förstått om en eller två fiskar strukit med men när alla fiskar dör börjar man ju misstänka att något blivit fel vid packningen och kanske framförallt att de där syretabletterna är boven eftersom de är det enda som skiljer i påsarna. De andra fiskarna köpta i samma butik som inte heller hade syrgas men som inte fick syretabletter överlevde ju.
Någon som har några ideer?
Fiskarna har inte skitat ner mycket i påsarna och det såg ut som att de hade varit döda en bra stund.
Vad kan ha hänt?
Jag hade förstått om en eller två fiskar strukit med men när alla fiskar dör börjar man ju misstänka att något blivit fel vid packningen och kanske framförallt att de där syretabletterna är boven eftersom de är det enda som skiljer i påsarna. De andra fiskarna köpta i samma butik som inte heller hade syrgas men som inte fick syretabletter överlevde ju.
Någon som har några ideer?
Kommentar