If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Några få arter känns fortfarande intressanta och oumbärliga, men familjen Cichlidae är inne i en klar svacka här hemma. Malarna är still going strong - klart roligast just nu är stimmet med Sorubim lima.
mvh Daniel
Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K Mina fiskar & burkar
Corydoras aeneus ynglar av sej som guppy om de bara har några ställen som honorna kan gömma sin rom på. Alltid några som klarar sig. Själv drog jag upp runt 400 st på några månader när jag tog vara på rommen. Så Stefan, prova att lägga rommen i ett separat litet kar med rejäl vattencirkulation så har du snart malar i överflöd.
Jag bara råkar ha några ciklider för att just dom individerna har lite attityd och ser lite balla ut. Huvudsaken är faktiskt att firren har DET, å då kan det vara vara vilket släkte som helst! Skulle vara urtrist med bara en massa ciklider.
För mig är det så att det är ciklider som är intressantast, även om jag gärna skulle ha många andra fiskarter också. Malawi har jag verkligen fastnat för, men egentligen skulle jag vilja ha ciklider från alla möjliga håll. Nackdelen med Malawi är ju att du får hålla dig till enbart ciklider, iallafall är det så för mig som gärna vill vara mer eller mindre biotopriktig.
Men har man västafrika, asien, sydamerikanska ciklider så kan man ju ha många andra typer av fiskar samtidigt, vilket är kul! Men Malawi är alltför nice för att läggas ner!
Jag har lite planer på att dra upp ett killikar här hemma. Jag har ju ett kar som är tomt, 38 liter.
För mig är det tvärtom I våras köpte jag en grupp med 8 tetror (Brycinus longipinnis) för att ha som komplement i ett kar med västafrikanska ciklider. Dom är riktigt snygga och det är alltid full fart på dem, tyvärr visade sig också att dom är riktiga slåttermaskiner. Akvariet var tätt planterat med Vallisneria och Anubias men redan efter ett par veckor hade dom betat ner allt till rötterna.
Tacka vet jag ciklider...
Nej, men visst finns det mycket intressant förutom ciklider. I det här fallet får jag väl skylla mig själv för min okunskap om just dessa tetror. Jag håller som bäst på att planera ett nytt VA-kar som kommer att innehålla flera arter icke-ciklider.
Kommentar