Hädande ciklidist...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Hädande ciklidist...

    Idag var jag och införskaffade lite nya fiskar som nu huserar i de båda yngelkaren. De arter jag skaffade var Corydoras aeneus och Poecilia reticulata, eller mer populärt kallade för Metallpansarmal och Guppy.

    Vad i hela friden tänker nog en del och jag hade själv den känslan när jag köpte dom. En anledning var att jag haft mina yngelkar gått tomma en stund nu pga brist på yngel från mina malawiciklider och jag kände att jag behöver hålla igång kulturen i karen. Jag såg specialerbjudande om att man kunde köpa 4st Metallpansarmalar för 49kr och jag drämde till med hela 11st (alla de hade kvar). Jag köpte också 3 Guppy och det kändes vääääldigt avsides, men också riktigt roligt att bryta av den seriösa ciklidsidan en stund.

    Det är väl inte de mest intressanta arterna kanske, men de kommer att uppfylla sin funktion på ett bra sätt.

    * Håller kulturen igång
    * När malawiyngel kommer in i karen så kommer pansarmalarna att hålla rent från foderrester.
    * Guppy förökar sig ganska frekvent och här kommer jag inte att spara ynglen utan jag kommer att mata mina malawi med ynglen då jag har t ex Protomelas ornatus som gärna tar yngel.

    Lite kul och lite "weird" känsla hemma hos mig idag, men fasen vet om det inte är nyttigt för min hobby att gå tillbaka några steg. Jag var t o m oerhört sugen på att skaffa andra arter men där tog det stopp.

    En annan sak som jag gillade idag var känslan av att ha köpt ny fisk utan att det kostade tusenlappar...eller ens ett par hundralappar.
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    #2
    Alla fiskar är intressanta! Skulle inte beskriva det som att gå tillbaka ett steg.

    Många ggr när jag skaffat fisk enligt principen att " gå tillbaka" ett steg så har jag lärt mig något nytt och jag kanske inte hade full pejl på arten.

    Pansarmalar har jag skaffat mig på senare och de är inte bara bra på att äta upp det discusarna inte hittar, de är lite intressanta(coola) ochså. Det var inget jag trodde om denna art. Guppy finns ju hur vackra som helst! nån gång kommer jag säkert att utforska även guppyavdelningen.

    Mvh Jari


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #3
      "Skulle inte beskriva det som att gå tillbaka ett steg." Nej , jag skulle nog vija beskriva det, som att gå hundra steg bakåt
      Zoopet nästa då Tricella..Hej då!
      Bara driver lite me dej Jag har faktiskt själv lite malar,barber,labyrintfiskar o tetror. Om man bara har ciklider, så har man "målat in sig i ett hörn" -tycker jag iaf.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #4
        jag är nog den mest hädande aktiva NCS och SCK-medlemmen som finns, jag har bara oddballs ... ormhuvuden, knivfiskar, tigerfiskar, fengäddor och botior. Men förra veckan köpte jag en (1) frontosa att gå i oddball-karet, så nu e ja ciklidist igen

        Corys e hur mysiga som helst, bra köp
        fish r friend

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          I en artikel i tidskriften Akvariet för rätt längesedan utmålades alla ensidiga akvarister som "akvaristiska analfabeter"... tror det breddar intresset och kunskaperna att ha lite allt möjligt, och det är attans många firrar som är intressanta. Jag är tokglad i mitt Tanganyikakar med Cyps, snäcklekare och petricola - snart blir det Callochromis i det, har ett duktigt gäng yngel på gång.

          Lika tokglad är jag i mitt växtkar, med just nu killies och Otos. Åsså mina highfin-barber... och kopparkampfisken, vildguppysarna, smycketetrorna, gobiderna och räkor!! Omväxling förnöjer!! Idag blir det killiutställning i Köpenhamn - skoj det med!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Det som jag menade med att ta ett steg tillbaka är att jag tidigare, för länge sedan, haft just dessa arter.

            Man började ju med olika sällskapsfiskar för att sedan gå över till de lite svårare cikliderna.

            Det blir nog ingen "hype" av det här utan mest för kul...

            Mr Fish: Jag finns sedan länge på Zoopet så den avdelningen är inget nytt. Trivs dock bäst på ciklid.se och då inte enbart pga mitt större intresse för ciklider utan mer för de som tillbringar sin tid här. Det känns bara som ett trevligare ställe att vara på och sedan så känns också forumet betydligt mer lätthanterligt.
            Inget illa alls om Zoopet eller om deras forum utan mer en känsla från min sida.
            Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag inte lyckats dra mig loss så pass länge från ciklid.se för att ha tid att utforska Zoopets forum ordentligt. Jag gillar dock många bitar med deras forum, men sedan får jag en känsla av att det är för mycket...lite krångligt att sätta sig in i alla funktioner (människan är ju lat i sin natur och jag är inget undantag när det gäller den biten).

            Kommentar

            • ZakatH
              Användare
              • April 2004
              • 313

              #7
              Jag har för tillfället enbart ciklider och några L-malar samt en synodontis. Jag har nästan aldrig haft något annat än ciklider dom senaste åtta åren, bortsett från dom första månaderna.

              Men det kommer nog även bli lite annat i mitt växtkar, bl.a corydoras, någon tetra och nåt annat. Det kommer definitivt hamna en/flera pH kräsna arter från västafrika i det oxå
              Kan nog vara trevligt med ett "vanligt" sällskapskar, roligt skall det bli iaf!

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                Det senaste jag köpte var Corydoras sterbai, kanon i mitt lilla SA/CA kar. Dom kostade dock lite mer än 12,25 kr/st. Mitt förmodade nästa fiskinköp blir mer udda från ciklidvärlden, Zebrasoma flavescens.


                Kommentar

                • malplacerad
                  Användare
                  • May 2005
                  • 877

                  #9
                  Jag tycker som en del andra att det inte är ett steg tillbaka att köpa "sällskapsfiskar". Du breddar ju din kunskapsbas.

                  Tycker för övrigt att ciklider är lättare att sköta än de känsliga sönderavlade sällskapsfiskarna. Beror naturligtvis på vilka ciklider man talar om, men med de malawi/SA jag haft har det inte varit några större problem med.

                  ||||

                  Kommentar

                  • Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

                    #10
                    i mitt discus kar har jag både tetror och corydoras.. tycker att de är roliga fiskar.. då tänker jag mest på mina corydoras simmar runt över botten och håller rent...
                    //tom

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      Kan erkänna att i lokalen är majoriteten "icke-ciklider". Just nu är det många odlingskar med olika tetror, karpar och malar.
                      Jag själv håller linjen litegrann. Diskus, trimac, nicaraguensis och cichla ocellaris, men även pansarmalar är min inriktning.
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • October 2004
                        • 531

                        #12
                        Hej!
                        Nu ska ni få höra dagens roligaste historia,en gång i tiden lyckades jag att odla diskus,när jag försökte med guppy gick det inte alls.Mvh Ann-Mari PSet finns många vackra guppy.
                        bryggan

                        Kommentar

                        • ryghar
                          Användare
                          • October 2002
                          • 215

                          #13
                          jag håller med Jarinen. Alla fiskar är intressanta! Även fast jag fastnat lite extra för just ciklider av olika slag. Till mitt malawikar har jag haft både synodontis och en tangyanika-ål. Till mitt SA kar har jag ett stim sorgmanteltetror och så två stora plecosar så klart( som har varit i malawikaret också).
                          Janne
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

                            #14
                            jag har samma planer som du Stefan, funderar på att skaffa vildformen av guppy, blir ju rätt lätt yngel över som kan användas till matning
                            pansarmalar som leker är coolt
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • ncmohr
                              Användare
                              • September 2005
                              • 41

                              #15
                              Jag har guppy och malawi också. Men det som värkligen skapar balans i min hobby är L-mallar. Det är en stor utmaning at få dom til at yngle. Men skoj. Tror man skal har lite av forskilligt fiske for at man kan se alle dom forskelliga beteende dom har.
                              Har tänkt på at få lite labyrintfisk men har icke just plats til mer kar just nu
                              Med Venlig Hilsen

                              Niels Christian Mohr
                              www.mbuna.dk
                              3x54 liter 1x65 1x70 1x112 1x200 2x250 1x375 1x1080
                              Maller, Malawi det är fisk for meg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...