Ojämnt golv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    Ojämnt golv

    Mitt 720 sprack ju då ja märkte att ett av mittbenen tröck upp i karet, det visade sig nu vara tarketten som är så enormt ojämn =/ Hur ska jag göra hörnbenen är nästan fullt utskruvade och de 4 i mitten så långt in som går för att man överhuvudtaget ska få in ett vanligt A4 mellan golv och fot. nu är ja rädd att då ja fyller kanske golvet sviktar mer o det går av igen =/ nån som har tips ideer? detta är enda stället jag kan ha 720 karet på i lägenheten.
    verkar gå bra med 375 som står på samma golv men det syns att det sviktar vid fötterna
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Strunta i ställningen och fixa lecablock istället där du har en spånskiva plus en frigolitskiva mellan lecablocken och akvariet.

    Jag tycker att det är illavarslande av att du förklarar det som att golvet sviktar där du har fötterna för ställningen. Det är nog tuff påfrestning på fötterna/benen även för ditt 375L...

    Vart bor du? I ett hus eller i en lägenhet? Vad består golvet av förutom tarketten? Finns det balkar under?

    För att skikta lecablock så att de kommer i våg kan du använda dig av masonitskivor i samma storlek som lecablockens längd. Det måste täcka hela bottenytan på lecablocken annars kan de knäckas.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #3
      är massivt cementgolv antagligen ligger det skumplast under laminatgolvet, är ju sånt klick golv. lecablock blir det inte ser bara fult ut, jag har fått det i lod nu och karet har nu så det kan svikta på mitten alla 4 fötterna i mitten får man ett papper lätt under medans det vilar ordentligt på de fyra yttre. har även klättrat upp o stallt mig på ställningen ute i kanterna 80kg och benen har inte sjunkit nått tror nästan det är golvet bara som e så ojämnt. och då ja stallde det förra tänkte ja inte på det o då vila det på ett av mittenbenen o stog löst på ett par av de yttre = inte bra.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Regeln är : de fyra hörnpunkterna skall bära karet i huvudsak, i övrigt så är åtminstone alukar konstruerade för att bära sig själva enligt nämnda princip.

        Så länge man ser till att hörnpunkterna har trycket och att det inte skevar så är det lugnt, jag skulle aldrig ha ett kar vattenfyllt om inte dessa kriterier uppfylls!


        Mvh Jari

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Mina lecablock syns inte då jag byggt runt en "fejk"-möbel. Se på min zoon...eller här:



          Förstår dock vad du menar Peckers. Har du kollat med vattenpass? Kanske har du en sänka i golvet och då kan du kanske skjuta under något som gör ställningen stabilare på de benen i mitten som sviktar. Det är inte heller bra om karet sviktar mycket på mitten...

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

            #6
            jarinen japp precis vad de gör nu. man ser till o med hur det ligger an där men inte på mitten. hade exakt så där jag bode förut, nu när jag flytta slängde jag bara upp det o var trött så ja missade att karet bärde mestadels på ett av mittbenen och det var där det sprack.
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Peckers

              jarinen japp precis vad de gör nu. man ser till o med hur det ligger an där men inte på mitten. hade exakt så där jag bode förut, nu när jag flytta slängde jag bara upp det o var trött så ja missade att karet bärde mestadels på ett av mittbenen och det var där det sprack.
              Då skall det vara lugnt! Förutsatt att det inte skevar på de fyra hörnen.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #8
                nepp ska det inte göra står i lod kört med hultafors vattenpass både på längden o tvären. tar man på längden ute i hörnen lutar det lite mot mitten men det är inom linjerna antagligen sviktar det lite redan nu. tar man o förflyttar sig till mitten är det precis spikrakt. även kortsidorna står i lod alltså mellan de två ytterfötterna. nått mer jag bör mäta på innan jag fyller?
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • September 2002
                  • 5394

                  #9
                  Menar du att ditt akvarium bongnar i mitten fast det e tomt? Det gjorde inte ens mitt 860... även det står på alu ställing men inte sjönk det ihop i mitten när det va tomt även fast dom 4 mitten benen hängde i luften. Jag fylle upp 10cm med vatten sedan skuvade jag ut mitten benen med handen tills det blev lite trögt, hörnen stog rakt så att säga innan . Man ska nog sträva efter att det ska stå rakt o inte hänga i mitten även om det e bättre än att det står högt i mitten vilket inte alls e bra.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

                    #10
                    Nja det e nog mest ställningen som bågnar den har väll blivit lite formad så det ser ut som karet svävar en mm över den på mitten antagligen därför karet bågnar lite med men det rör sig om så lite ligger inom marginalen på vattenpasset alltså rakt. var likadant där jag bode förr o då ja fyllde lade det sig mot ställningen till slut. tror jag ska testa o fylla nu ialf.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Använder du spånskiva och frigolitskiva på benställningen så justerar det trycket betydligt bättre än om du inte har det.

                      Jag skulle aldrig använda utan om det inte var helt rakt över hela ställningen. Inte för att jag vill vara elak på något sätt Peckers, men med tanke på dina tidigare erfarenheter med akvarium som gått sönder så borde du kanske denna gång vara noga och petig i överkant.

                      Kommentar

                      • christer antonsson
                        Användare
                        • September 2002
                        • 183

                        #12
                        Tjena har du testat med en spånskiva under ställningen ?? Ta en 40 mm skiva och lägg därså ska du se att du får våg på karet men då under förutsättning att du har ställbara ben på din ställning.
                        lägg oxå en 20mm frigoskiva mellan kar och ställning .
                        Christer Antonsson

                        1800 liter Troffar:
                        Ikola
                        Pemba
                        Duboisi- Mazwa
                        Red Rainbow- Kapere

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • June 2005
                          • 1103

                          #13
                          Pratade med patrick på PWSS där karet är köpt och han avråde från att lägga något mellan kar och ställning, där skulle inget vara. bara det står som det nu gör med tyngden på de 4 yttersta hörnen ska det vara bra.
                          Om nått nu ialf skulle hända skulle han ordna ett nytt kar till mig. och givetvis är ja nu petig i överkant =) Men det är skönt ialf att jag vet varför det sprack skillnad om det inte funnits någon anledning.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • steveharris
                            Användare
                            • September 2003
                            • 243

                            #14
                            Hur lång tid tog det från det att du fyllt karet tills det sprack..??
                            Patrik

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • January 2005
                              • 3788

                              #15
                              Ja det skulle vara intressant att veta hur lång tid det tar innan akvariumet spricker om något är galet. Finns det någon generell regel typ att spricker det inte inom ett dygn så är det frid och fröjd. Eller är man aldrig säker... [V]

                              Fyllde upp mitt nya 1225 literskar igår, har varit halvfullt ett par dagar innan på grund av lite strul, och man e ju inte direkt sugen på att behöva sätta på sig vadarbyxorna i eftermiddag

                              Någon som vet?

                              Mvh Erik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...