btn modul R filter/pump problem!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • martin05
    Användare
    • February 2005
    • 17

    #16
    Ingen som vet?
    Tar gärna emot andra tips på cirkulationspumpar, som är liten i storlek. Gärna med en kapacitet på 1200 -1700 l/h

    mvh
    martin

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Tycker att du kan ta dig en titt på dessa märken som har prisvärda cirkulationspumpar/powerheads:

      Aqua Medic
      Aquabee
      AquaClear



      Jag har personligen endast kört med AquaClear och varit väldigt nöjd med pumparnas prestanda och ljudnivå (förutsett att man får bort vibrationer mot ruta och akvariekant som sladden kan ligga mot). De har alltid varit driftsäkra för mig. Aquabee skall vara i samma kvalitet enligt PWSS. Aqua Medic tror jag själv är en bra produkt, men där har jag inte provat någon.

      En cirkulationspump som jag blev missnöjd med var faktiskt Eheims Compact 1000. Kanonbra styrka, men nästintill omöjlig att få vibrationstyst. Pumpen hade dock grymt bra vattentryck. Den blev inte långvarig hos mig pga ljudet från akvariet då den gav vibrationsljud i bottenglaset (stod på bottenglaset inuti en filterkammare).

      Kommentar

      • martin05
        Användare
        • February 2005
        • 17

        #18
        Tack för svaret, Stefan.

        Hur är föresten storleken på själva cirkulationspumpen, ex AquaClear?

        mvh
        martin

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #19
          När det gäller Eheims Compactserie tycker jag att dom är suveräna upp t o m 600 modellen, på de större modellerna är ljudnivån för hög precis som Stefan säger. Då är det bättre att satsa på klassikern 1250 som är betydligt tystare.
          Jag har en större Aqua Medic på 2500 l/h som gått helt problemfritt i ca 5 år nu. Den har keramisk axel och går lika tyst som Eheims 1250.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Alla AquaClear är relativt smala och jag tycker personligen att de är anpassade till just detta ändamål. Men ta också fasta på det som Micke skrivit angående Aqua Medic. Just detta med keramisk axel kan betyda mycket i längden.

            Jag har AquaClear i alla mina akvarium och de två yngelkar som jag har på vardera 105L är i mitt sovrum. Enda gången jag hört ljudet på störande sätt är när pumpen kommit emot bakrutan och då avgett vibrationsljud, eller när den får elsladden liggandes på ett speciellt sätt på akvariekanten så avger det vibrationer som går vidare till lysrörsrampen. Detta har jag justerat med att klämma in en liten bit av liggunderlag (för övrigt kanonbra material att klämma in mellan pump och ruta) som sladden vilar på istället.
            Pumparna har varit väldigt driftsäkra och faktiskt även underhållsfria under längre tid.

            Negativt med AquaClear:

            * Diffusorfunktionen är ganska värdelös då tappen där man skall fästa slangen är för liten så slangen lossnar enkelt. Justerings"nippeln" är inte bra...

            * Utblåset är fyrkantigt, vilket inte är så smart med tanke på att man oftast fäster runda slangar. Tror det medföljde "omvandlare"...iallafall till 402:an.

            Positivt med AquaClear:

            * Priset är verkligen bra för den prestanda som pumpen håller.

            * Driftsäkra.

            * Storleken.

            Kommentar

            • Christer T

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson





              En cirkulationspump som jag blev missnöjd med var faktiskt Eheims Compact 1000. Kanonbra styrka, men nästintill omöjlig att få vibrationstyst. Pumpen hade dock grymt bra vattentryck. Den blev inte långvarig hos mig pga ljudet från akvariet då den gav vibrationsljud i bottenglaset (stod på bottenglaset inuti en filterkammare).
              Jag har en Eheim compact 1000 ligger på sidan ovanpå en filtermatta i min filtermodul. Den låter absolut inte mer än aquaclear eller aquabee som jag också kört. Anledningen till att jag köpte Eheimen var att den är just kompakt. Tidigare hade jag en aquaclear men då fick man ju knappt plats med filtermaterial.

              Kommentar

              • martin05
                Användare
                • February 2005
                • 17

                #22
                Det blir många frågor här
                Har en hypotetisk fråga.
                Om jag placerar ytterligare en raster i modul R, det blir då totalt 3 st raster och inskaffer en AquaBee Up 2000 2000 liter/tim.
                Kommer detta att fungera?
                Jag utgår ifrån att aquabee är mindre i storlek än Aquarium System New-jet 3000.
                Cirkulationen blir väl ok för ett 450 liters malawiakvarium?
                Kom gärna med synspunkter!!

                mvh
                martin

                Kommentar

                • tobbejohansson
                  Användare
                  • September 2005
                  • 40

                  #23
                  project var tydligen inte bra.

                  min beställda project 1800/timmen är inställd. de ska antagligen sluta med dessa pga ljudproblem.

                  / //Tobbe

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    Christer T: Jag hade en filtermatta under men styrkan från pumpen gav ändå vibrationer. Pumpen, Eheim Compact 1000, är absolut inte dålig utan den var kanonbra förutom att jag inte lyckades få bort vibrationerna...

                    Kommentar

                    • ebbe_20
                      Användare
                      • February 2005
                      • 283

                      #25
                      jag har en project på 1800 liter i mitt 540 akvarium var tyst i ca 1,5 månader sen kom ljudet på den..... små vibrationsljud som bara blev mer och mer så nu ska den bort på måndag och dit med en aquaclear
                      var en bra pump till att börja med innan ljudet kom...........

                      MVh
                      Ebbe

                      Kommentar

                      • tobbejohansson
                        Användare
                        • September 2005
                        • 40

                        #26
                        fick nu en aquaclear 70 (gamla 802) istället för min tilltänkta project 1800/timme...

                        ser att OM jag låter den blåsa in luft i utblåset kommer den o snurra dryga 1300 i timmen.

                        P på PWSS sa att den kunde tappa i tryck med innerfilter bakom bakgrunden...nån som har erfarenhet av det ?

                        ska dryga 1300 i timmen få räcka ? det går väl o ta upp ytterliggare ett håt i bakgrunden o pula i en pump oxå OM man känner för det...?

                        /// Tobbe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...