Aborre, gädda

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Gerhard
    Användare
    • February 2004
    • 65

Aborre, gädda

Är det någon som provat att hålla svenska fiskar som aborre, brax, mört och gädda? Är det någon som provat med kräftor?

Är det någon som fått det att fungera?

720
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

För länge sen hade jag lite svenska fiskar. Jag var inte så gammal iofs, kanske 14-15, men det funkade fint. Jag var otroligt inspirerad av "Mina tama insjöfiskar" en bok av Curt Lindhé (stavning?). Mycket trevlig bok.

Mört är ganska känslig och får väldigt lätt svamp, men annars funkar det mesta fint faktiskt. Abborre och bäckröding blir otroligt tama och är väldigt roliga.

Kommentar

• endymion

Finns en hel del gamla trådar om detta

Kommentar

• Bright_Blue
        NCS Medlem
        • June 2004
        • 1582

jo men det är riktigt kul o snacka om. Jag har haft en svenskflodkräfta ungefär 1/2 år men den dog i vintras efter den ömsat skal.

Kommentar

• Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

Ska man ha dom i sjövatten eller havsvatten kommer väl detta att lukta rätt illa efter ett tag ?
          Vet inte hur bra dom mår av att plötsligt behöva simma i kranvatten...

Kommentar

• gryni
            Användare
            • February 2004
            • 63

Hej!
            Tror att det spelar stor roll vilken art man valjer om den skall trivas i ett akvarium. Sjalv har jag haft en liten ruda i ett akvarium i over 3 ar. Den verkade inte visa nagra tecken pa att inte trivas. Trots att den levde i mitt tempererade akvarium med en temp. runt 25 grader aret runt. Har provat att aven ha andra arter sa som spigg och sma rodspattor hemma. Dessa har jag dock slappt tillbaka i havet i slutet av sommaren. Till skillnad fran rudan som kakade torrfoder var de andra arterna beroende av levande foder. Sa som smafisk, mysis och sma musslor som man latt kan fanga sjalv vid strandkanten om man har nara till vattnet.

Har ocksa provat att ha en signalkrafta i akvarium. Denna levde i over tva ar i akvariet tills jag slutligen gav bort den. Kraftorna ater typ allt och det ar ingen ide att ha kraftor i ett akvarie med vaxter. Min var i ett akvarium med skivtetror sa vaxter var ju iofs inte att tanka pa i alla fall. Min erfarenhet sager att om man skall prova med kraftor skall man antigen ha en krafta i akvariet, vill man ha flera skall man ha manga gomstallen samt forsoka introducera dem i akvariet samtidigt. Pa sa satt undviker man att kraftorna har ihjal varandra vid revirstrider som uppstar.

En viktig sak att tanka pa om man har kraftor i akvarium ar att inte slappa ut dessa i naturen igen. Detta galler framfor allt signalkraftan da denna ar spridare av kraftpest och pa sa satt hotar den att sla ut var inhemska flodkrafta som inte har ett tillrakligt skydd mot kraftpesten.
            Mojligtvis kan man ju slappa ut kraftan i det vatten som man en gang i tiden fangade den i. Eller sa kan man koka den i lite dill och salt till nasta kraftskiva...

Kommentar

• moss

Jag sköter om ett ställe som heter vattenverksta'n, en naturskola som drivs av mjölby kommun, här har jag just nu 22 av ca 30 arter sötvattenfisk som finns i sverige. Jag har dom i akvarium/bassänger från 30L. till 100 000L.Det funkar, jag kör med kranvatten, enklast är det att ta in fisk mitt på sommaren då tempen är ganska lika. Kylning har jag enbart på ädelfiskakvarium, men på vintern har jag ingen värme på i lokalen då det går ner till ca 8 grader vilket behövs för att dom ska komma i lekkondition, några arter har lekt i akvarierna bl.a. småspigg,elritsa,brax,abborre,signalkräfta och vattensalamander. Jag har en hemsida men den är inte uppdaterad på länge
              http://hem.passagen.se/vattenverkstan/.

Kommentar

Arbetssätt...