Vilken sand är mest lik sanden i Tanganyikasjön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    Vilken sand är mest lik sanden i Tanganyikasjön?

    Jag ska, som nämnts i en annan tråd, starta ett Tanganyika-kar på 375 liter och vill ha sanden så lik Tanganyikasjöns som möjligt.

    Biltemas blästersand är ju billig och hyfsat bra (har den i ett annat kar) men den är lite väl finkornig och kanske lite ljus? Plus att alla korn verkar vara exakt lika stora.

    Nu är frågan, vilken sand på marknaden är mest lik den i Tanganyikasjön? Och vilken kornstorlek är lämplig? Rådasand 1,2-3mm? Eller 0,8-1,2mm? Eller nån helt annan och för mig okänd sand? Och hur mycket går det åt till ett 375-liters? Typ 60 kg?
    Daniel Andréasson
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Vilken sand som är mest lik den i Tanganyikasjön beror nog helt på var i sjön du kikar... har Brichards bok med en massa biotopfoton samt biotopbeskrivelser, och där finns helt enkelt all möjlig sand/grus/sten/dy/växtpartier. Handlar som jag ser det om vilka firrar du vill hålla. Sandcikliderna vill inte ha grov/kantig sand då de silar den. Troffar verkar skita fullständigt i vilken sand du har. Snäckskalslekarna gillar ju att gräva, så lite finare sand är bra till dem - men de flyttar runt även rätt grov sand om det är vad som finns. Gäller för övrigt alla grävande Tanganyika jag haft.

    Bestämd dig för firrarna först och välj sand efter det är mitt tips.

    Hur mycket sand du ska ha är också en fråga om vilka firrar du väljer. en del vill gräva mycket och djupt, andra skiter stort stycke i det, återigen. Volymen sand är enkel att räkna ut, det gör du på samma sätt som du räknar fram volymen på ett akvarium (längd x bredd x höjd). Konvertering i kg har jag inte pejl på, räknar alltid sand/grus i liter.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Hank
      Användare
      • April 2002
      • 1321

      #3
      Lasse i Stoby berättade att deras "tang.sand" är framtagen efter ett äkta "sandprov" från sjön. Ska tydligen vara väldigt likt....
      Syns här i stora burken:
      /#378 Hank
      Zoonen:
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

      NCS medlemsbilder:
      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

        #4
        Jag var faktiskt nere hos honom förra veckan och noterade att den sanden var nästan identisk med biltemas blästersand. Glömde dock att fråga om detta.

        Kommentar

        • dinajel
          Användare
          • November 2004
          • 569

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av PatrikMalmoHandlar som jag ser det om vilka firrar du vill hålla. Sandcikliderna vill inte ha grov/kantig sand då de silar den. Troffar verkar skita fullständigt i vilken sand du har. Snäckskalslekarna gillar ju att gräva, så lite finare sand är bra till dem - men de flyttar runt även rätt grov sand om det är vad som finns. Gäller för övrigt alla grävande Tanganyika jag haft.
          Jag kommer att ha multisar, calvus/compressiceps, leleupi, nån sorts julle och nån sorts prinsessa, så jag antar att en finare sand är på sin plats då. Det står väl mellan den grövre blästersanden (0,2-1,0 mm) eller nån av dom finare varianterna av rådasand (0,4-0,8 mm kanske är vettigt). Låter det som en bra idé till dom fiskarna?

          citat:Hur mycket sand du ska ha är också en fråga om vilka firrar du väljer. en del vill gräva mycket och djupt, andra skiter stort stycke i det, återigen. Volymen sand är enkel att räkna ut, det gör du på samma sätt som du räknar fram volymen på ett akvarium (längd x bredd x höjd). Konvertering i kg har jag inte pejl på, räknar alltid sand/grus i liter.
          Ja, vill man ha 5 cm så blir det ju cirka 40 liter, det har jag förstås koll på, och sen försvinner väl typ 15-20 cm (?) pga btn-bakgrunden och då är vi nere på typ 20-25 liter. Men kg-konverteringen är lite klurigare. Butikerna har en tendens att bara ange kg när man köper storpack...

          Är det nån som vet vad en liter blästersand respektive rådasand väger? En sökning på forumet ger att det väger nånstans mellan 1,5 - 3 kg beroende på material. (Och ja, jag kan naturligtvis mäta upp 1 liter och väga själv, men problemet var ju att jag inte har tillgång till sanden än eftersom jag inte vet vilken jag ska ha.)

          Jaja. Jag köper väl 30-40 kg och hoppas på det bästa. Kornstorleken känns viktigare. Nån som vet vad som är bra? Vill gärna inte ha för tät sand...

          Daniel Andréasson

          Kommentar

          • Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

            Jag var faktiskt nere hos honom förra veckan och noterade att den sanden var nästan identisk med biltemas blästersand. Glömde dock att fråga om detta.
            Jag tycker att den e betydligt grövre än blästersand. Dessutom är det inte samma storlek på alla sandkornen, så köp inte blästersand i tro att det blir likadant!

            Kommentar

            • Hank
              Användare
              • April 2002
              • 1321

              #7
              Precis, plus att det är endel svarta inslag i hans sand...
              Mycket snygg
              /#378 Hank
              Zoonen:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

              NCS medlemsbilder:
              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

              Kommentar

              • Uffeman
                Användare
                • February 2004
                • 234

                #8
                Något jag kan rekommendera är att blanda blästersand med lite rådasand, ungefär 10-2. Då får man lite variationer i sanden som är mycket snyggt.
                Då får du dina svarta prickar Hank

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Jag kom för ett tag sedan över några säckar sand avsedda för sandfilter i reningsverk. Jag blandade den med sand som jag tidigare köpt i Stoby och det visade sig vara exakt samma sand. Sanden har en kornstorlek mellan 0,4 och 0,8 mm.
                  Jag brukar blada sanden med grus i varierande grovlek från stranden, vilket jag tycker ger ett naturligt intryck. Exempel:

                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Båda varianterna av sand som du är inne på funkar utmärkt till firrarna du lurar på. Har fortfarande inte pejl på konverteringen mellan kg och liter sand, men börja med att köpa 30 kg, så kan du ju alltid fylla på senare om det ser "klent" ut?

                    Annars har jag många gånger gjort samma sak som Micke, blandat ut köpt sand med strandsand. Ger ett betydligt mer naturligt intryck, även enligt min mening. Köpt sand kan se alldeles för enhetlig ut för sjöciklidkar tycker jag, undantaget är väl till sandciklider. Sydamerikanare har jag också sett en del grymma kar med, som haft just enhetlig sand. Krävs inte mycket strandsand för att få en lite mer varierad "look".

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Verkligen snyggt Micke!

                      Jag har själv blandat blästersanden med rådasand 0,8-1,2mm. Det kan man se på detta foto med en Aulonocara stuartgranti, Londo hona...

                      Kommentar

                      • towel

                        #12
                        Ang Stobys sand; Jag sitter här med köpt akvariesand från stoby i mitt stora kar och biltemas i mitt lilla, det är ingen skillnad på sanden. Förutom då att sanden man köper i zooaffär är paketerad i snyggare påsar och är flerdubbelt dyrare. (Jag inhandlade min innan jag fick nys om blästersanden)

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • November 2004
                          • 569

                          #13
                          Det där med att blanda olika sorters sand känns ju som en kanonidé. Kul att höra hur olika personer gör. En hel del bläster och så en del råda och så lite strandsand från den lokala stranden låter ju smart. Och det såg ju riktigt bra ut på länkarna.

                          Tack för bra idéer och tips!
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          Arbetssätt...