Pump till filtrering bakom btn i 375-liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    Användare
    • November 2004
    • 569

    Pump till filtrering bakom btn i 375-liters?

    Håller på att förbereda uppstarten för ett 375-liters Tanganyika (150x50x50) som ska ha btn-bakgrund med filtrering bakom. Funderar på att köra med enbart en Aquaclear 801 bakom som enligt uppgift pumpar 1.500 l/h. Räcker verkligen det?

    En annan idé är att sätta en till pump (kanske en Aquaclear 402 som pumpar 1.000 l/h) typ halvvägs ner på bakgrunden för att få extra cirkulation. Är det en bra idé?

    Eller ska jag köpa en annan pump som cirkulerar kanske 2.000 - 2.500 l/h? Förslag på bra pumpar? Aquaclear 901 pumpar 3.700 l/h och det känns lite i överkant...

    Daniel Andréasson
  • drd
    Användare
    • December 2004
    • 1112

    #2
    Hej !
    I mitt 375 har jag en btn miniamazonas och har fyllt ut tomrummet där bak med massor av olika material.
    Har både blå filtermatta dels som små kuber och dels som en lite större bit som jag kan ta upp i ett stycke och göra rent när det blir skitigt.
    Har även 5 liter svarta biobollar som ligger bakom och sammlar på sig nyttobakterier [8D], och några liter svarttorv i en nätstrumpa som jag tar upp och byter med några månaders mellanrum.

    Jag har en fluval 4 + som pumpar 1000 liter i timmen som s.k pumphuvud bakom bakgrunden.
    Jag har även ett ytterfilter som är igång, en eheim 2217 som är fullt med eheims olika filtermaterial.

    Jag anser att i mitt diskus/mal kar så är detta den ultimata filterlösningen då vattnet förutom vid matning är helt kristallklart.

    Tror att ett pumphuvud som pumpar 1500 liter kan räcka i ditt akvarie men jag hade själv haft en pump till som hade dragit runt det lite mer.

    kolla gärna på min zoon om du vill ha lite ideér om hur du ska ha det där bakom bakgrunden.

    //Matte
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • January 2013
      • 196

      #3
      Hur gör tar du upp filterkuberna för rengöring drd? Jag har själv samma lösning som du men det blir hemskt skitigt när jag tar upp kuberna bakom modulen (det åker ut genom insuget i modulen som har en diameter på 5cm).
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • April 2002
        • 1321

        #4
        citat:Hur gör tar du upp filterkuberna för rengöring drd? Jag har själv samma lösning som du men det blir hemskt skitigt när jag tar upp kuberna bakom modulen (det åker ut genom insuget i modulen som har en diameter på 5cm).
        Kanske täcka för insuget när du tar upp kuberna
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Laban
          NCS Medlem
          • January 2013
          • 196

          #5
          Vad kan jag täcka med under vattnet? Jag har siliconat raster i insuget så jag kan inte tälja till någon kork att trycka in tyvärr.
          Cheers,
          Laban

          "We Fear No Foe" MFC

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Går det inte att täcka för på baksidan av insuget då ?

            Kommentar

            • drd
              Användare
              • December 2004
              • 1112

              #7
              Eftersom jag har en stor bit matta precis bakom utsuget så tar jag bara upp den och gör rent.
              Kuberna och resten blir i princip inte skitiga så dom har jag aldrig tagit upp, ännu ....det har dock bara varit igång ett år =)
              // drd

              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • November 2004
                • 569

                #8
                Tack för svaret, drd. Bra bilder på zoonen också.

                Övriga: skulle ni kunna svara på min ursprungsfråga lite också?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • Laban
                  NCS Medlem
                  • January 2013
                  • 196

                  #9
                  Sorry att jag la mig i :-) Tack för svaren ang. mitt problem.
                  Jag själv har två btn modulet med filterkuber och biobollar.
                  I varje modul har jag en Maxijet 1000 nedstoppad. Det funkar bra i mitt 480.
                  Cheers,
                  Laban

                  "We Fear No Foe" MFC

                  Kommentar

                  • dinajel
                    Användare
                    • November 2004
                    • 569

                    #10
                    Bump! Är det verkligen ingen annan som kör filtrering bakom en btn i ett 375-liters?

                    Ni som gör det, vad har ni för pump och pumpkapacitet? Flera pumpar? Flera insug? Hur har ni satt utblåsen? Vilken riktning?

                    En annan fråga är att de flesta cirkulationspumpar verkar gjorda för att stå på botten (bortsett från typ aquaclear) och inte sitta längst upp vid ytan (typ fästade mot glaset). Hur sjutton löser man det om man vill ha en "stå-modell"?
                    Daniel Andréasson

                    Kommentar

                    • tobbejohansson
                      Användare
                      • September 2005
                      • 40

                      #11
                      jag borrar 3-4 insug i min bakgrund. powerhead på 1800/timmen.
                      frågan e bara om jag ska täcka insugen m filtermatta eller galler...

                      karet e på 400 liter. 70*80*70 cm
                      Tobbe

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • January 2005
                        • 540

                        #12
                        I likhet med Mbunas, vill väl Taganyika ha stark cirkulation (>=3-4 ggr karet)? Själv har jag Eheim 2252 (med 3 filterkammare) + en PH802 i mitt 240literskar. Tillsammans ger dessa 2700liter/h. Skall du ha ett 375literskar tror jag du skall ha två stycken PH802. Kolla sedan att de ger cirkulation, för så fort filtren blir skitiga försämras denna. Komplettera ev med ngt lämpligt ytterfilter.

                        Kommentar

                        • dinajel
                          Användare
                          • November 2004
                          • 569

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av tobbejohansson

                          jag borrar 3-4 insug i min bakgrund. powerhead på 1800/timmen.
                          frågan e bara om jag ska täcka insugen m filtermatta eller galler...
                          Hur stora insug kör du med då? Jag funderar på ett insug med 5 cm diameter och täcka det med sånt där "btn-galler". Men då kanske man ska satsa på två insug iallafall.

                          Hur placerar du insugen? Och vilket powerhead har du som klarar 1800 i timmen? Det låter lagom för min del.
                          Daniel Andréasson

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • November 2004
                            • 569

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av mek

                            I likhet med Mbunas, vill väl Taganyika ha stark cirkulation (>=3-4 ggr karet)?
                            Ja, jag vill nog gärna ha ännu mer, gärna uppåt 2000 lph.

                            citatjälv har jag Eheim 2252 (med 3 filterkammare) + en PH802 i mitt 240literskar. Tillsammans ger dessa 2700liter/h. Skall du ha ett 375literskar tror jag du skall ha två stycken PH802. Kolla sedan att de ger cirkulation, för så fort filtren blir skitiga försämras denna. Komplettera ev med ngt lämpligt ytterfilter.
                            Ytterfilter hade jag tänkt försöka undvika. Ska försöka få ner 50 liter filtermatta bakom bakgrunden istället.

                            Två stycken 802r är väl ungefär vad jag funderat på. Eller kanske en 802:a och en 402:a. Frågan är placeringen. Antingen två stycken bredvid varandra. Eller så har man en upptill och en 25 cm under (bakgrunden är totalt 50 cm hög). Den upptill kan riktas snett rakt ut i karet och den undertill kanske kan riktas utmed höger kortsida (så att strålen träffar frontglaset längst till höger).

                            Jag är lite orolig att 3000 liter vatten per timme snett rakt ut i akvariet är lite väl mycket?

                            Eller hur ska man placera pumparna och insugen om man har två pumpar?
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

                              #15
                              Risken med 3000 l/h är väl att bottenmaterialet inte ligger kvar utan blåser runt. Jag har själv en 375:a med Rocky BTN och jag kör ett Eheim 2226 ytterfilter + en Project på 2000 l/h som sitter bakom bakgrunden och jag fick trixa lite med utblåsen för att få sanden att ligga kvar.

                              Ytterfiltret blåser ut ca 15 cm upp från bottenmaterialet och den andra ligger ganska nära ytan för att få lite "vågor".

                              Jag hade nog gärna fläskat på med ännu lite mer snurr men då blir fiskarna peelade.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...