If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag har tänkt skaffa en Ancistrusmal till mina Multifaciatus (snäcklekare). Jag har finkornig blästersand. Vad kommer malen att tycka om det? Kan han sila in algerna med sin sugmun?
/Anette
Tack Laban för ditt svar. Anledning till min kanske dumma fråga är att i alla miljöbilder på Ancistrus jag sett har dom haft grov sand.
Hälsningar
Anette
Tror inte sanden spelar alltför stor roll när det gäller Ancistrus. De är rätt tåliga/flexibla. Vad jag däremot sett på forumet är att snäcklekare kan bli agressiva mot dem (har dock inga egna erfarenheter då jag inte har denna fisk själv).
Detta fick jag svar på i en annan fråga jag ställde i går (eller i förrgår). Dom kan tydligen bli lite skamfilade men det skall dom tydligen tåla. Någon annan som har erfarenhet av detta?
Hälsn
Anette
hallå, ancistrusar har det väldigt svårt med multisar. Släppte ner 2 st för ett tag sen men dom överlevde inte länge tyvärr. Dom fick inte komma i närheten av botten. Kör utan malar i mitt snäck akv nu o det funkar lika bra för mig
Hej Mikael samt alla andra, hur fixar du/ni algbekämningen då? Rutorna kan man ju skrapa förståss, men nu har algerna fastnat både på snäckor och på sanden. Det börjar alltså se fruktansvärt fult ut. Jag behöver akut hjääälp! (110l med sex Multisar)
/Anette
Lite alger? Det håller på att ta överhanden totalt känns det som.
Dom försvinner ju inte självmant, tvärtom det blir mer och mer. Du hör säkert att jag börjar bli desperat.
Hälsningar
Anette
Om man har manga ancistrus så är det bara at slänga i 50 av dom. Det gjorde jag med mina malawi-mbuna. Dom fik tag i 40 av dom, men dom sidsta 10 fik lov at stanna kvar av dom. Så nu går det bra, dom har vakst up och får tilochmed yngel (som aldrig blir til annat än mat).
Med Venlig Hilsen
Niels Christian Mohr www.mbuna.dk
3x54 liter 1x65 1x70 1x112 1x200 2x250 1x375 1x1080
Maller, Malawi det är fisk for meg
Ja Niels, tillsammans med Malawi-Mbuna fungerar det alldeles utmärkt. Jag har två st Ancistrus där i mitt 375 liters och där har jag inga problem alls. Annat än att ynglen blir uppätna.
Hälsningar
Anette
citat:Ancistrus går inte ha med multisar...hur man löser algproblemen? ja man får stå ut med lite alger helt enkelt
Men hallå! Skapa lite gömställen så är det inte alls några problem!
Är dom väldigt jagade och nertryckta, så gömmer dom sig på dagen och äter på natten
Vet du vilken sorts alg du har? Cyano va? Jag fick det för ett tag sen men det hjälpte för mig att ha släckt den mesta delen av dygnet o bara ha tänt på kvällen. Sen på snäckorna finns det ju rätt mkt alger men det får man nog stå ut me tror ja
Kommentar