Där jag bodde innan testade jag vattnet och där var mitt pH drygt 7.5 i kranen. normalt för borås tror ja. Sen flyttade jag 200m till en annan lägenhet och antog att det var ungefär samma.
Från sällskapsakvarie till malawi, skaffade ett 210L kar och byggde en bakgrund av skifferstenblock.
Har 8 malawisar och 5 siamensis sedan 3-4 veckor tillbaka och tänkte kolla mina vatten-värden idag för nyfikenhetens skull. Kranen: pH 6.0, KH 3, KH ~3, GH ~6, nitrik 0, nitrat 0.
Höll på att tappa hakan, mitt kranvatten ligger nu på pH 6.0.
Varför ligger det på 6.0??
Kör med 2dl salt i för tillfället då fiskarna kliade sig en del.
Kollade akvariets värden nu. pH ~6.7 KH 6, GH 18!? NO3 20, NO2 0.
antaganden och frågor:
x Borde göra lite större eller tätare vattenbyten innan filtret uppnått sin balans antar jag därav nitraten.
x Min totalhårdhet har ju ökat från 3 till 18sen jag startade det, vad beror det på?
x Hur får jag pH 6.7-->8.0? Många små höjningar med bikarbonat efter vattenbyte? Funkar det och var isåfall får man tag i billig bikarbonat=)?
x Blir det inte farligt att byta vatten om karet pH=8 och kranen ligger på pH6?
Borde jag glömma malawi och skaffa sydamerikanska=)?
Finns det någon där ute som kör malawi med pH 6 i kranen?
Ge mig gärna tips, tack!
Från sällskapsakvarie till malawi, skaffade ett 210L kar och byggde en bakgrund av skifferstenblock.
Har 8 malawisar och 5 siamensis sedan 3-4 veckor tillbaka och tänkte kolla mina vatten-värden idag för nyfikenhetens skull. Kranen: pH 6.0, KH 3, KH ~3, GH ~6, nitrik 0, nitrat 0.
Höll på att tappa hakan, mitt kranvatten ligger nu på pH 6.0.
Varför ligger det på 6.0??
Kör med 2dl salt i för tillfället då fiskarna kliade sig en del.
Kollade akvariets värden nu. pH ~6.7 KH 6, GH 18!? NO3 20, NO2 0.
antaganden och frågor:
x Borde göra lite större eller tätare vattenbyten innan filtret uppnått sin balans antar jag därav nitraten.
x Min totalhårdhet har ju ökat från 3 till 18sen jag startade det, vad beror det på?
x Hur får jag pH 6.7-->8.0? Många små höjningar med bikarbonat efter vattenbyte? Funkar det och var isåfall får man tag i billig bikarbonat=)?
x Blir det inte farligt att byta vatten om karet pH=8 och kranen ligger på pH6?
Borde jag glömma malawi och skaffa sydamerikanska=)?
Finns det någon där ute som kör malawi med pH 6 i kranen?
Ge mig gärna tips, tack!
Kommentar