SOS, pH6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawikalle
    Användare
    • September 2005
    • 31

    SOS, pH6

    Där jag bodde innan testade jag vattnet och där var mitt pH drygt 7.5 i kranen. normalt för borås tror ja. Sen flyttade jag 200m till en annan lägenhet och antog att det var ungefär samma.
    Från sällskapsakvarie till malawi, skaffade ett 210L kar och byggde en bakgrund av skifferstenblock.

    Har 8 malawisar och 5 siamensis sedan 3-4 veckor tillbaka och tänkte kolla mina vatten-värden idag för nyfikenhetens skull. Kranen: pH 6.0, KH 3, KH ~3, GH ~6, nitrik 0, nitrat 0.
    Höll på att tappa hakan, mitt kranvatten ligger nu på pH 6.0.
    Varför ligger det på 6.0??

    Kör med 2dl salt i för tillfället då fiskarna kliade sig en del.

    Kollade akvariets värden nu. pH ~6.7 KH 6, GH 18!? NO3 20, NO2 0.

    antaganden och frågor:
    x Borde göra lite större eller tätare vattenbyten innan filtret uppnått sin balans antar jag därav nitraten.

    x Min totalhårdhet har ju ökat från 3 till 18sen jag startade det, vad beror det på?

    x Hur får jag pH 6.7-->8.0? Många små höjningar med bikarbonat efter vattenbyte? Funkar det och var isåfall får man tag i billig bikarbonat=)?

    x Blir det inte farligt att byta vatten om karet pH=8 och kranen ligger på pH6?

    Borde jag glömma malawi och skaffa sydamerikanska=)?

    Finns det någon där ute som kör malawi med pH 6 i kranen?

    Ge mig gärna tips, tack!
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    #2
    Jag tycker det låter som ett ypperligt tillfälle att testa några kräsna sydamerikaner! Du ska inte hänga läpp för att du fick pH 6. Det är väldigt lätt att höja med bikarbonat. Om du däremot hade haft pH 9 i kran så hade det varit väldigt svårt att ha bra vatten till sydameriakerna. Lättare att höja än tvärtom!

    Lycka till hur du nu än gör...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Glom inte att kolla din matutrustning. Fanigt men ganska ofta ett bra rad.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Malawikalle
        Användare
        • September 2005
        • 31

        #4
        jag använder aquavitals multisticks. är de inte bra? borde jag testa igen?
        blev ill-gult sist iaf.
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

        Kommentar

        • Challe
          Användare
          • December 2003
          • 111

          #5
          Jag har ej testat själv men jag har aldrig träffat någon som är nöjd med teststickor oavsett märke....

          Kommentar

          • Malawikalle
            Användare
            • September 2005
            • 31

            #6
            Aha, det var ju illa.
            någon som vet nått om Totalhårdheten, trivs malawi i GH 20?
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              Köp en dropp-test istället...funkar ypperligt och bra!
              Sen kan du alltid lägga kalkgrus i en nylonstrumpa i filtret, för att höja pH-värdeet något! MEN hellre att du har ett stabilt pH än att försöka nå upp till just 8! Svängningar i detta värde mår fisken sämre av en ett något lägre och stabilt värde!

              Att du buffrar vattnet med bikarbonat är helt ok, det kan höja pH-värdet, men inter hur mycket som hellst, Det man dock ska tänka på är att du inte öser i bikarbonat om du har höga nitritvärden, för detta kan leda till att Amoniak fälls ut , vilket INTE är nyttigt för fisken! (ja, givetvis tillsätter du ev. Bikarbonat vid vattenbytet - för tydlighetens skull *ler*)

              Vet inte hur länge du har haft karet igång, men fortsätt bara med vattenbyten regelbundet så länge som du har en nitrittopp!

              Bikarbonat köper du på t.ex ICA, vill du ha större förpackningar, be att dom tar in det eller gå till en bagare eller om du känner någon som har restaurang. Är det ett 210L-kar du har räcker det lugnt med en matsked i vattnet när du gör vattenbyten, så en standard kryddpåse, räcker väl en månad, och kostar väl en 4-5 spänn va??? (osäker där)

              Deathdealer - lycka till!!![8D]
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

                #8
                Innan jag började med bikarbonat så var det en hel del kliande hos Malawisarna. Sen slutade det tvärt! Jag har i ca 1 matsked bikarbonat per 100 liter NYTT vatten. Har alltid ett stabilt ph värde på runt 8,3. Men vad jag hört skall man bara ta i bikarbonat i samband med vattenbyte!

                Sen kan man inte gå för mycket på vad vattnet i kranen har för PH! Vi har ph runt 8,3 i kranen, men utan bikarbonat sjunker det ner mot 7 efter ett par dagar. Vi har den onaturliga kombinationen, högt ph och mycket mjukt vatten. Anser att bikarbonat är mer eller mindre nödvändigt här!
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Challe
                  Användare
                  • December 2003
                  • 111

                  #9
                  Jag tycker inte att du skall fästa dig så mycket till de värden som du har fått på stickan, om du inte vill köpa bättre tester så kan du ju alltid höra med din lokala akvariebutiken om du inte kan få ta med ett prov till butiken.

                  Jag håller med dig Prayerman, har också goda erfarenheter med bikarbonat, körde tidigare med salt som jag har slutat helt med. Här i Jönköping har vi också otroligt mjukt vatten. Vad jag har förstått så höjer reningsverket pHt för att minska korrisionen i vattenledningarna men de använder sig av kemikalier som inte buffrar för att undvika beläggningar i rören. Orsaken till att man rekomenderar bikarbonattillsats endbart vid vattenbyten är att vid pH höjning så frigörs ammoniak pga jonbyten, se länkad artikel ur ciklidbladet


                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • June 2004
                    • 1314

                    #10
                    Jag bor i Habo så vi har samma vatten Challe, numera iallafall, tror jag!
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Malawikalle
                      Användare
                      • September 2005
                      • 31

                      #11
                      tack grabbar. Har fått upp ph och kh nu, ligger på ca 7.8 och 15 nu. lägger endast i eftervattenbyte. ska köra med 1 msk bikarbonat när jag byter vatten och skippar saltet i fortsättningen tror ja.
                      tänkte fiskat upp en del fisk idag för könskontroll men det var ju lättare sagt än gjort. får ta kort på de istället och skicka till er =)
                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

                        #12
                        Vad det gäller salt så har jag det också! Jag vet, detta kan diskuteras i oändlighet. Salt eller inte? Hur som helst så mår verkligen mina fiskar superbra. Aldrig någon sjukdom, extremt fina färger, de leker och är super pigga. Jag säger inte att det har med saltet att göra, men saltet har iallafall inte påverkat dem negativt! Vem vet, det kanske är onödigt, men iallafall inte skadligt. Jag kör på!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Malawikalle
                          Användare
                          • September 2005
                          • 31

                          #13
                          bikarbonat och salt it is! =) Låter ju inte det skadar.

                          Mitt nya projekt är att könsbestämma mina oranga rödzebror och mina mainganos, bara att ta upp o kolla genitalerna säger många. Hur fan fångar de undrar jag=) Ibland ångrar man att man satt i stenplattor med mellanrum bakom för skydd. helt omöjligt att fånga de.
                          någon som har nått tips? sömnmedel kanske=)?
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

                          Kommentar

                          Arbetssätt...