350D + EF-S 18-55/3,5-5,6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    Användare
    • December 2003
    • 238

    #46
    Jodå det finns men blixtsystemet kommer jag ihåg att de hade nån reklam om förut. Var nån naturfotograf som plåtade insekter med det. Vore kul och veta om nån använt ett dylikt!

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #47
      Christian har en sån här:


      Som jag förmodar har använts till många av bilderna i NCS kalender 2006, men det kan säkert Christan svara på.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #48
        Glömde att skriva lite

        Med Canon Speedlite 580EX har jag faktiskt inte haft behov av att köra blixten "externt" ännu. Det är ett sådan skjuts i ljuset från den blixten att det räcker gott att köra den rakt upp i taket för att få riktigt bra ljussättning på fiskarna.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 4164

          #49
          Det ser man nästan på de bilder jag använt den på. Har jag tid och bra stöd använder jag den. Det kan vara lite tungt att hålla både blixt och kamera. Brukar hålla blixten i vänster hand och rikta den snett neråt.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #50
            Ursprungligen postat av Tony
            Glömde att skriva lite

            Med Canon Speedlite 580EX har jag faktiskt inte haft behov av att köra blixten "externt" ännu. Det är ett sådan skjuts i ljuset från den blixten att det räcker gott att köra den rakt upp i taket för att få riktigt bra ljussättning på fiskarna.
            När man kör kortare slutartider som 1/500 (Nikon har blixtsynk på ner till 1/500 ) behövs det mycket ljus och då är det bra att kunna lägga blixtarna uppe på täckglasen. Och gärna ett par eller fler för att få bra spridning på ljuset.

            Christian: du får skaffa stativ till blixten.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • doctor
              Användare
              • December 2003
              • 238

              #51
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Det kan vara lite tungt att hålla både blixt och kamera. Brukar hålla blixten i vänster hand och rikta den snett neråt.

              Jag brukar hänga min blixt på "stolpen" på en golvlampa med hjälp av några rejäla gummisnoddar. Man tar vad man har. Kvastskaft ska funka fint det med men lampan har ju så bra och stabil fot.

              Tyvärr har jag heltäckande ramp så det är svårt att bounca i taket, brukar vanligen lägga blixten/arna lite snett vinklade i matluckan.

              Kommentar

              Arbetssätt...