720 liter (Sydamerika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mmm
    Användare
    • July 2004
    • 71

    #16
    Det var kanske ingen bra idé att kombinera dom...

    "fundera på vad du vill, man ska aldrig ha brottom med att handla fisk."
    Ja, funderar är ju precis vad jag gör . Men jag har väldigt svårt för att bestämma mig.
    I första hand så vill jag ha dvärgciklider så de ska absolut ha möjlighet att kunna försvara sina revir osv. Men jag skulle också gärna vilja ha någon större sort. Det ska helst vara en vacker sort, och tyvärr så tycker jag de flesta SA ciklider i storleken 10-20 cm är lite för färglösa. pH-värdet kommer ligga runt 7 eller strax under så det måste ju också passa.
    Meta-acaror och hantlar tycker jag är fina. Jag har även sett fina bilder på Satanoperca och Heckelii, men de blir väl stora(?). Diskus verkar vara lite för mycket jobb med, annars hade jag absolut kunnat tänka mig diskus. Tahuantinsuyoa har jag tittat på lite förut men de är ju inte lätta att få tag på. (Jag vet att du Olof har yngel, men jag vill helst undvika inavel vilket det blir om jag köper en grupp med "syskon" och de sedan får yngel...) Jag tycker också det är lite svårt att avgöra hur "vackra" de är på de bilder jag sett.


    Dvärgcikliderna har jag redan, så jag kommer ju att börja med dem så de får ta revir. Och sen fyller jag på med meta-acaror (eller någon annan större sort). Hur många tror ni jag kan ha utan att de stör dvärgarna för mycket (2, 4, 6?)? Sen får jag då se hur det fungerar, och ifall jag ska ha någon mer sort (t.ex. skalar).

    /Mattias

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

      #17
      Jag skulle avstå från meta-acarorna eftersom de konkurrerar om samma revir som dvärgcikliderna.

      Satsa på Scalarer istället.

      Inspiration när mina scalarer lekte...(en hona och två hanar):

      Kommentar

      • Mmm
        Användare
        • July 2004
        • 71

        #18
        Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att komplettera med scalarer, men inte att ha det som enda större fisk. Men jag kan hålla med dig om att det kan bli lite väl många som vill ha revir på botten. Det gäller ju även om jag skulle välja någon jordätare...
        Jag såg att du (matt.is) har flaggciklider tillsammans med skalarer och dvärgar. Fungerar det bra? Flaggciklider är väl rätt svåra att få yngel på, stämmer det?

        /Mattias

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #19
          Flaggcikliderna är rätt lika scalarer och de går bra med dvärgar.
          Självklart tar de liksom alla andra fiskar yngel om de får chansen, men är syftet att föda upp yngel, skall man nog ha fiskarna för sig i ett eget kar utan andra fiskar..

          Kommentar

          Arbetssätt...