Förvirrande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    Förvirrande

    Ett litet tips på det nya forumet,
    ibland när folk blir delitade skulle det vara bra att nummera folks inlägg för då kan man få ett visst samanhang efteråt
    även borde det komma upp ett tecken som säger att inlägget är ändrat
    vänligen
    Christer

    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jag tror att alla inlägg i en tråd numreras i det nya. Om deletade inlägg "flyttar" upp resterande inlägg återstår att se.

    En ny funktion är att det syns när ett inlägg ändras, och användaren kan själv skriva anledning till editeringen om han/hon så vill.
    Tony Englund

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      Låter ju strålande, det blir ganska osammanhängande ibland efter vissa korståg.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Det skulle även vara intressant att låta den som skrev inläggets namn vara kvar dvs författaren och ev tala om vem som delitade
        kan ju vara bra när man är missnöjd och veta vem som gjorde det.
        (trist att bli dilitad utan att veta vem som gjorde det, känner mig inte träffad)
        vänligen
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • johanssonsan
          Användare
          • October 2004
          • 160

          #5
          Snälla Christer, ta på en mössa, jag får brännskador på skärmen!

          Kommentar

          • Kalle-El
            Användare
            • August 2005
            • 255

            #6
            Är det någon mer än jag som INTE tycker man skall blanda svenska och engelska i en och samma mening? Låt gå för att trycka in ett latinsktnamn, men det finns faktiskt utmärkta svenska ord som kan ersätta engelskans "delete" som t ex borttaget.

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 647

              #7
              Mig gör det inget med svengelska på internet. När det närmar sig datorer e det mesta endå på engeöska, så..

              Känns som om "Pensionärernas Gnällförening" e på krigsstigen igen!!!

              Kommentar

              • Kalle-El
                Användare
                • August 2005
                • 255

                #8
                Eller kanske möjligen lärare på krigsstigen!

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Vid ett antal tillfällen har folk kommenterat språket här på ciklid.se och det slutar aldrig väl. Debatter om hur vissa har svårare för språket, dyslexi etc dyker upp. Man ser många särskrivningar idag, men annars är nog språket ändå relativt adekvat.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • August 2005
                    • 255

                    #10
                    Min kommentar skall inte tolkas som kritik mot någons förmåga att skriva på svenska utan mest som stilistiskkritik.

                    Man bör skriva på ett språk och hålla sig till det. Att blanda mellan språk tycker jag är lika illa som att hålla på olika lag i hockey och fotboll!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Kalle-El: Vilket språk är rätt då? Ditt eller mitt...eller någon annans? När alla är individer som har olika sätt att uttrycka sig på så är det oundvikligt att man använder sig av olika termer, stavelser och fraser. Slangord har ju funnits i evigheter och visst sa väl även du ord när du var yngre som nästan bara du hittade på?
                      Vad säger man om dialekter? Ord och ordspråk från olika delar av landet?
                      Jag bor i Skövde...och när jag flyttade hit fanns det ord som jag inte förstod alls. Ett sorts "bondspråk" utvecklat av Västgötar. Samma var det när jag bodde i Foppaland. Små egenheter överallt...

                      Vi har ord som kommer direkt ifrån tyskan, franskan eller engelskan...rakt av eller modifierad form utan att många har en aning om att det från början inte alls var svenskt.

                      Språket utvecklas...vare sig man gillar det eller inte så är det ostoppbart. Ett sådant "stängt" samhälle finns inte.

                      Nu är vi i dataåldern och då kommer termer såsom "delete"...hur många har inte sagt "eject" när man ska plocka ur kassetten ur stereon?. Vi blir influerade överallt.

                      Jag tycker att man i möjligaste mån skall försöka behålla svenskan, men har efter tiden man växer upp insett att det är omöjligt.

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

                        #12
                        citat:
                        Det skulle även vara intressant att låta den som skrev inläggets namn vara kvar dvs författaren och ev tala om vem som delitade
                        kan ju vara bra när man är missnöjd och veta vem som gjorde det.
                        (trist att bli dilitad utan att veta vem som gjorde det, känner mig inte träffad)
                        En av funktionerna i det nya forumet är att för varje inlägg som modereras så får moderatorerna upp en ruta som frågar efter anledning till moderation, samt om mail skall gå till den som modereras.
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • Kalle-El
                          Användare
                          • August 2005
                          • 255

                          #13
                          Skall försöka undvika att dra mig in i en längre diskussion om språkbruk, men jag tycker nog det är en viss skillnad på "talspråk" och språk i skriftlig form.

                          I talspråk har jag inget emot vare sig dialekter eller lokala ordspråk. Det kan t o m vara trevligt. I skriven text tycker jag dock man bör försöka hålla sig inom vissa ramar och regler då andra än dina vänner kanske läser det du skrivit. Hur ofta ser du t ex "dialekter" i dagstidningar?

                          Om det inte finns något svenskt ord som fungerar skall man naturligtvis använda sig av ett utländskt, men om det finns ett bra svenskt ord att använda tycker jag man bör göra det. Vi bör nog försvara de delar vi kan av vårt kulturarv innan det helt försvinner.

                          Nu har den historiska delen av min hjärna fåt utlopp för sina innersta aggressioner så nu kanske man kan gå vidare och göra annat en stund...

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Kalle-El...min mening med "dialekter" är ju att med de olika geografiska skillnaderna kommer även ett eget språk...dvs egna ord också...i tal och skrift.

                            citat:Vi bör nog försvara de delar vi kan av vårt kulturarv innan det helt försvinner.
                            Jag håller definitivt med dig här...

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #15
                              Då var vi igång med språkdiskussionen ändå

                              Ett kulturarv är väl inget att försvara. Det tar sin egna plats i historian. Vi måste väl skapa ett eget arv att föra vidare och kan väl inte alltid förlita oss på arvet från vikingarna. Jag är ganska noga med språket men är samtidigt ganska glad över att vi inte pratar som Gustav Wasa.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...