Haha den va ju helt grym!
Ciklidstämman 2006
Kollaps
X
-
-
Jag såg programmet, det var fascinerande. Zaphi(den tydligaste göteborgaren här) reagerade ju t ex när jag(i egenskap av stockholmare) använde uttrycket "tjöta" två gånger i samma inlägg. Det ordet fick ju sin förklaring i det här programmet som en ovanlig konstruktion skapat av stolthet som tagit sig uttryck i att stärka den provinsiella samhörigheten så långt att det t ex fonetiskt och verbalt t o m riktar sig utanför den region det ska representera. Starkt.Kommentar
-
Ah, det visste jag inte... Sa de nått om att man inte skall "knö sig i bambakön"?Kommentar
-
Kommentar
-
Ursäkta men nu måste jag skriva ett ganska långt inlägg om det här med göteborgare och stockholmare. No personal, Zaphi.
Men det är så speciellt med göteborgare att de alltid ska ta sån fientlig attityd mot stockholmare. Jag tycker faktiskt det är tröttsamt. Innan min nuvarande profession var jag musiker i 10 år och turnerade flitigt. När man kom till Göteborg, och bara där och alltid där, var det någon i publiken som skrek ”jävla nollåtta”. Eller står man i baren och den regionala skillnaden uppdagas får man blixtsnabbt reda på att han/hon aldrig har varit eller aldrig skulle vilja vara i Stockholm alternativt har varit och haft fruktansvärda trauman. Två alternativ, slår aldrig fel. Jag är så trött på myten av stockholmare som ovanligt dryga, stolta, eleka, kaxiga eller vad det nu får heta. Naturligtvis(fel ord egentligen för en biologist) är vi helt vanliga människor till största delen lika de allra flesta.
Vad betyder förresten ”knö sig i bambakön”?. Apropå kön kommer jag ihåg det värsta jag hört angående den där attitydmissupfattningen då jag träffade en göteborgare som brukade tränga sig i krogköer när han var i Stockholm för det gjorde ”ju vi när vi var i Göteborg”. Jag tränger mig ibland förbi krogköer men det är bara för att jag lurar dörrvakten, och det gör jag var som helst.Kommentar
-
"kön sig i bambakön" betyder "tränga sig före i kön till skolmatsalen"Kommentar
-
Angående "hatet" mot stockholmare tror jag faktiskt inte det ligger så mycket seriositet bakom det, iallafall inte från mig. Jag tycker Stockholm är en underbar stad, en av de vackrare i Europa. Jag känner massor av trevliga stockholmare och har aldrig träffat en elak sådan. Jag tror inte heller på myten att det skulle handla om mindervärdeskomplex, för göteborgare är genuint stolta över sin stad och är helt ärliga när de säger de hellre bor här än i Stockholm. Det handlar väl mest om att det är två "storheter" som möts.
Jag menar, jag har ju (på ett skämtsamt sätt) svårt för ManUtd-supporters, men jag skulle ju inte mobba en, eller slå ner dem eller så. Jag skulle heller aldrig vara tyken (kaxig) eller elak mot dem. Iofs, kanske bara lite tyken...
Sen tycker jag det är ganska roligt hur stockholmare köar till bussar etc... I Göteborg skall man helst knö sig på vagnen innan de som skall av hoppar av, det är den verkliga utmaningen Sedan ligger det lite i att svenskar har mycket svårt att tala med någon okänd på stan och det är så gott som omöjligt i Stockholm, för då anses man vara någon slags knäppgök. Men så är det i Göteborg också.Kommentar
-
Jag tror inte heller att det är så "seriöst" att man skulle ta till våld eller så. Det är bara tröttsamt. Jag tror inte att ni har lillebrorskomplex men vill inte få någon storebrorsroll projicerad på mig heller.
Sportparallellerna förstår jag inte då man för mig lika gärna skulle kunna kasta kottar som att spela fotboll.
Okej, det är nå´nting med köandet där ändå...Senast redigerad av Kalle-Maja; 16 February 2006, 00:38.Kommentar
-
Jag flyttade till Gbg och bodde där ett år. Attityd har de jäklarna men de är verkligen goa. Jag kände mig mycket väl behandlad under min tid där. Allt tugget är bara attityd...
Men så är jag ju Djurgårdare också och därmed älskad överallt.mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
-
Ursprungligen postat av Kalle-MajaHar ingen statistik från förr men vet ändå att över 110 stämmobesökare i en sån här relativt liten förening skulle vara exceptionellt.
En fråga till arrangörerna: Kommer NCS medlemmar få förtur till "biljetterna" om det blir överbokat? Det är ju trots allt NCS årsstämma och alla medlemmar har ju rätt att deltaga på årsmötet (vilket för övrigt är den minst besökta stunden på hela helgen!!!).Jens Granquist
Karlskoga AkvarieföreningKommentar
-
Jag har hört ryktas att det skulle komma en del Danskar och Norrmän till Stämman i Göteborg pga. närheten för dessa.Kommentar
-
För NCS Årsmöte finns inget begränsat antal för deltagare, endast medlemskravet för att deltaga.
Angående bokningsförfarande och eventuell förtur är en fråga som GCG´s organisation får svara på.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
Jag hoppas att NCS-Medlemmar har förtur till biljetterna. Skulle ju vara väldigt oschysst om ncs-medlemmar ej får plats för att utomstående knipit platserna./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Maja
Har ingen statistik från förr men vet ändå att över 110 stämmobesökare i en sån här relativt liten förening skulle vara exceptionellt.
Ursprungligen postat av Jens GranquistOm jag inte minns fel så hade vi ca 100 övernattande + 13 funktionärer + de som löste entré per dag vid förra årets stämma i Filipstad. Totalt blev det över 110 deltagare som är gränsen vid årets stämma!Kommentar
Kommentar