Kompaktkamera... men vilken?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Kompaktkamera... men vilken?

Hej,

det här forumet är ju fullt av fotokompetens har jag märkt, perfekt eftersom jag inte tillhör dom och undrar lite över kompaktkameror.

Är på G och skall köpa mig en kompakt och har kikat på Casio exilim z-57 som jag tycker verkar vara en fiffig en.

Vad tycker ni dels om nämnda kamera och vad skulle ni rekommendera alternativt och varför i ungefär i samma prisklass.

Aspekten att fota fisk är ju givetvis en faktor, men inte avgörande i detta köp.

edit* Vet ni bra sidor som har tester på kameror?

Mvh Jari
  • mpimbwe
    Användare
    • December 2004
    • 170

E supernöjd med min Canon Ixus 700...
    /Andreas (Karlstad)

Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

(1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

citat:Ursprungligen skickat av mpimbwe

E supernöjd med min Canon Ixus 700...
      Joo , den verkar helt klart vara en schysst kamera men den är lite för dyr för att vara min första digikamera som jag inte tänker lägga ned för mycket pengar på.

Mvh Jari

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Hej! Casio exilim z-57 är en fin kamera. Jag har själv en qv-r 41 tror jag det är som jag är mkt nöjd med.

Mvh
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Chicke
          Användare
          • May 2004
          • 497

Jag har den något äldre casio modeller, ex-z40, inga problem me den än så länge, och fina bilder

Kommentar

• doctor
            Användare
            • December 2003
            • 238

Lite länkar;

http://www.steves-digicams.com/ Här favoriseras en del kameror på ett märkligt sätt så jämför alltid hans tester med andra. Bör iof alltid göra men ibland är hans betyg märkliga jämfört med andra.

The Latest on Digital Cameras, New Cameras, Scanners, Printers, & More. Current Digital Camera Reviews, Specifications and Comparison Shopping!

Har länge sneglat på Casios kompakter, de har gott rykte vad gäller bildkvalitet. Gillar deras design.

Kommentar

• badboy
              Användare
              • May 2005
              • 137

Jag är nöjd med min ixus40.
              Liten och rejälkonstruktion, inte bara plast.
              Kostade 3200 med 512mb och frakt från elgiganten

Kommentar

• johanssonsan
                Användare
                • October 2004
                • 160

Finns en ny Canon Powershot S2-IS med fungerande bildstabilisering! Har själv tagit bilder på fri hand som motsvarande 432mm (i 135) och de var kanon. Sökaren sådär. Själv plåtar jag mest via displayen. Den tar även duktigt fina videobilder. Bra display. Allt till mycket rimligt pris. Tex www.dustin.se

Söker du kamera med bra och STOR display har tex Pentax flera fina.

Kommentar

• johanssonsan
                  Användare
                  • October 2004
                  • 160

Bra paketpris! http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s2is

Kommentar

• johanssonsan
                    Användare
                    • October 2004
                    • 160

16 sidor med jämförande test.

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

johanssonsan : jag är helt säker på att den kameran är kanon! men jag är ute efter en kamera som om möjligt är så kompetent som möjligt i Z-57 prisklassen. Det vill säga runt 3000:- + - lite.

ixus 40 kunde vara ett alternativ , men vilka fakta ska man fokusera på när det gäller bildkvalitet och snabbhet i fokusen?. Fattar inte så mycket av produktbeskrivningarna.

Gillar att Z-57 är så pass kompakt och ändå har en stor display.

Mvh Jari

Kommentar

• bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

Köp ixus 50 den prissänks för ixus 55 kommer inom kort.
                        Båda modellerna ska säljas parallet med varandra tro jag såg ixus 50 för 2990kr

Kommentar

• jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

Faktiskt så var ixus 50 den som jag såg som alternativ innan jag bestämde mig, den finns på dustinhome.se för 3395:- med väska o 256 mb minne.

Jag har alltså lagt en order på Casio Z-57 med docka för 2895:- på dustin, det fick bli den ändå.

Tackar för alla rekommendationer o synpunkter!

Mvh Jari

Kommentar

• johanssonsan
                            Användare
                            • October 2004
                            • 160

Någon med tips på digital kompaktkamera med snabb reaktionstid på avtryckaren.

Kommentar

• jarinen
                              Användare
                              • April 2003
                              • 1888

Har fått min Casio och utvärderat en aning, verkar bra, lätta menyer till skillnad mot en del andra jag sett, liten i formatet är bara förnamnet.

En faktor som slog mig och som jag inte tänkt på tidigare gäller minnen, hade priset som kriterie och nästan köpte den billigaste 512an vilket jag är glad för att jag inte hann göra. De skriver o läser olika fort o det hade ju inte jag noterat, hursom har jag spanat in mig på en Kingston som skriver resp. läser 23/20 mb istället för 6/4 mb.

Måste ju vara en oerhörd skillnad vad gäller snabbhet mellan bilderna? eller är det en faktor?

Har provat att fota lite fisk och det funkar förvånansvärt bra ändå när jag jämför med de kameror som jag tidigare lånat för att få mina fiskbilder , tror det beror på att den här är betydligt snabbare i fokusering, bilden blir tagen när jag trycker av så att säga, inte när fisken har gjort en rundpall .

Jaja , här skall fotas så jorden brinner.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...