Växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #31
    citat:
    Är det nån speciell torv jag bör ha att sprinkla över botten innan jag drar på den brända leran? Räcker det med torv eller måste jag köra jord också?
    Nej det är ingen speciellt torv. Det ska bara finnas lite godis för bakterierna att knapra på. Du kan köpa en flaska Nitrivec och hälla över torven om du inte har gammal filtergegga att lägga över.

    Om du är ambitiös så blötlägger du torven i en hink med vatten innan och dekanterar den varje dag i en vecka så slipper du risk för färgning av vatten och drar samtidigt igång bakterierna.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #32
      Generellt är jag med på att du kan skippa värmaren i ett växtkar. Beroende på hur starkt ljus du kör så kanske du vill höja temperaturen, då alla biologiska processer går fortare i värme. Men det är finlir. Kör på lite mindre ljus och ordna fett med CO2 i stället, rekommenderar jag.

      Sedan det med tid och trimning - det går att välja växter som inte drar iväg så himla fort om man inte vill trimma så ofta. När jag startar ett växtkar brukar det bli ett gäng olika snabbväxare, de har helt klart sin charm och det är fräckt att trimma fram ett fett buskage av något. Med tiden övertar dock latheten för min del, så då ersätter jag med Cryptos, Echinodorus och andra monocots, som inte kräver så mycket trimning.

      Variationerna är oändliga...

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • davide
        Användare
        • December 2003
        • 335

        #33
        Lånar tråden en kortis angående dessa fulldospulser.

        Hur ofta bör jag göra en sådan under normala omständigheter (vet att massor med faktorer spelar in).
        Akvariumet är 95*70*60 (60 högt) = 400L
        Ljus: 4*30 W =120 W Dvs. Endast 0.3 W/liter. (Aquarell med reflektorer)
        CO2: Håller stadigt 6.7 med tub & pH-controller.
        Växter: ganska mycket, med olika krav.
        Bild: http://www.zoonen.com/res/user/92250...25_orig_SE.jpg

        Hur ofta bör jag göda?
        Idagsläget göder jag vid vattenbyte och en gång till per vecka. Ser att detta är för lite då vissa brister är tydliga.
        Nya växtdelar blir ljusa, och "ruttnar bort"= svår järnbrist? (samtidigt inbillar jag mig lite trådiga alger...)
        Lite cyano: Kvävebrist?

        Det känns som om ni kommer säga att jag ska testa att sakta prova mig fram med mer gödning, men ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning utifrån dessa förutsättningar?
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          davide,
          det är svårt att säga på rak arm, då det är många spelare på banan - som du själv skriver. Såg inte ut att vara någon extrem växtmassa i karet, så två fulldospulser i veckan borde räcka, men det gör det uppenbarligen inte. Har du foto på bristsymptomen?

          Spontant skulle jag säga järnbrist, men det kan vara mangan också. Är venerna på bladen gröna, trots bristsymptom? Samtidigt har du spår av cyano, och då skadar det inte att gå upp lite med kvävet. Kvävebrist brukar synas först på äldre blad. Calcium kan tydligen ge liknande symptom vid brist, enligt Hjortgatans "bristträd".

          Well. Jag hade testat att gå upp i kväve och microgödning. Sprid ut gödningen över flera dagar, så du doserar fulldos med allt vid vattenbyte, dag två micro, dag tre macro, dag fyra micro etc.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #35
            citat:
            Hur ofta bör jag göda?
            När den mest kräsna växten slutar bilda syrebubblor under sina blad, enligt EI.

            Du har iofs ett högt akvarium så det kan bli lite svårt att avgöra det. Jag själv tycker det är svårt att gå på bubbel, men har du växter som börjar ruttna lär dom inte direkt bubbla/växa heller å andra sidan.

            L. inclinatan eller E. stellatan ser ut att kämpa lite med makronivåerna (NPK och CO2). Alldeles för kompakt och har lite halvkass längd på bladen.

            Riccian bubblar inte vilket är ett ganska säker tecken på för lite CO2 (eller så har du tagit bilden tidigt på morgonen), dessutom suger den enormt mycket CO2 - vilket leder oss in till den vanliga tråkiga frågan:
            citat:
            CO2: Håller stadigt 6.7 med tub & pH-controller.
            Varför har du lagt dig just på 6.7?

            citat:
            Det känns som om ni kommer säga att jag ska testa att sakta prova mig fram med mer gödning, men ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning utifrån dessa förutsättningar?
            Estimative index utgår ganska hårt från bubbel från växterna. Har man inte bubbel - skruva upp CO2. Bubblar det inte, skruva upp mer tills fiskarna står vid ytan. Bubblar det inte ändå skruva ner pyttelite och häv ner en fulldospuls. Watch the Champange.

            Således CO2, CO2, CO2 och sedan en fulldospuls.

            pH-controllers är bara ett enda stort labilt pH-test som man inte ska lita på. Ta t ex lite akvarievatten i en kopp och bubbla ner med sugrör i 5 min. Mät med proben, där har du det pH du ska ställa in för att få en hyffsad CO2-nivå. Oavsett kalibrering eller KH. Smutt =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

              #36
              citat:När den mest kräsna växten slutar bilda syrebubblor under sina blad, enligt EI.
              Inbillar mig att jag har lite för lite ljus för att räkna med bubbel.

              Sen var det nog ett misstag av mig att visa bilden. Det var mer ett försök att visa på växtmassan i karet (antar att det spelar in).

              Men annalysen som du gjorde utifrån bilden var korrekt. Detta var innan CO2.

              citat:Varför har du lagt dig just på 6.7?
              Fick för mig att det var ett lämpligt värde med KH=3 ?

              ÄR detta för lite? Att skruva upp CO2 tills fiskarna står vid ytan känns riskabelt då jag har fisk för ca: 5000:- i karet.
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #37
                citat:
                Fick för mig att det var ett lämpligt värde med KH=3 ?
                pH 6.7 KH 3 ger dig bara 18 ppm CO2 i bästa fall och förutsatt att du verkligen har exakt 3 i KH och exakt 6.7 i pH.

                citat:
                ÄR detta för lite? Att skruva upp CO2 tills fiskarna står vid ytan känns riskabelt då jag har fisk för ca: 5000:- i karet.
                Om du inte vill riskera firrarna kan du blåsa ner i ett litet glas med akvarievatten i 5 min och mäta vad du får för pH så du vet vad du ska sikta på.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • davide
                  Användare
                  • December 2003
                  • 335

                  #38
                  OK, bara 18. Då måste jag ha sett en felaktig tabell. (för det kan absolut inte vara så att jag har läst fel [])

                  Men då ska jag testa att skruva på lite mer co2. Hur många ppm ska man sikta på?
                  Och kanske mer gödning?

                  Är det någon idé att skita på bubblor med min belysning?
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #39
                    Efter vattenbyte och fulldospuls bör du absolut se bubbel åtminstone från snabbväxare nära ytan, Riccian däremot vet jag inte riktigt. Jag fick min Riccia att bubbla med Aquarelle på 50 cm:s djup utan reflektorer. Förutsatt bra CO2-halt.

                    Riccia är en fenomenal växt att kolla om näring+CO2 är rätt. Bubblar den inte efter en fulldospuls vet man att det är CO2 som är felet och tvärtom.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • davide
                      Användare
                      • December 2003
                      • 335

                      #40
                      Hmm... Då får man skaffa lite ny Riccia då =/
                      MVH David
                      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                      Kommentar

                      • marcuspajp
                        Användare
                        • August 2005
                        • 74

                        #41
                        Nått tips på vad man kan ha som bra indikator om man inte vill hålla på med hårnät?

                        E. Stellata kanske?

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

                          #42
                          Jag koller just själv ganska hårt på min Rotala indica och Myriophyllum mattogrossense. Två väldigt elaka ogräs. Bubblar inte dom är det något som är väldigt fel.

                          Man brukar märka vilka växter bubblar fint. Tyvärr kan ju ogräs "ta över" näringsmarknaden (speciellt M. mattogrossensen är riktigt elakt - jag brukar köra krig mellan den och H. rosanervig och se vem som vinner, det brukar bli ganska jämt race) för lite skirare växter. Är allt bra ska alla svettas lite syre, även om vissa är tydligare.

                          Bubbel är som sagt svårt att bedöma, därav mitt flummiga svar.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • MickeA
                            Användare
                            • June 2003
                            • 456

                            #43
                            Ej att förglömma vår norske vän Foksen om man letar inspiration. http://www.ntnu.no/~foksen/

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #44
                              Bubbel är lurigt för bedömning. I nuläget har jag inga bubbelväxter i växtkaret. Vid bra förhållanden får jag dem att svettas - men ingen "champagne". Växtmassan har dock lite att jobba på, så det kanske kommer mer bubbel än från rötterna. Cyperus, Cryptos, Javaormbunke och javamossa är dock inga storbubblare, så enkelt är det. Slutsats: bubbelratio är svårbedömt som indikator, beroende på vad man kör för växter.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • defdac
                                Användare
                                • April 2002
                                • 865

                                #45
                                citat:Vid bra förhållanden får jag dem att svettas - men ingen "champagne".
                                Champange menar jag när alla växter är bubbelbeklädda, det ska inte vara bubbelband (tyder mest på skador).

                                citat:
                                Växtmassan har dock lite att jobba på,
                                Japp där har du anledningen till att du inte ser så mycket bubbel, för Javaormbunkar är väldigt duktiga på att svettas syre.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...