Växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #16
    citat:
    Angående MH. Har sett att man hänger upp armaturen i taket för att få lite avstånd mellan ljuskällan och vattenytan. Är detta ett måste eller kan man ha den liggandes som en vanlig lysrörsarmatur?
    Liggandes är inte bra då dom blir extremt heta. Man kan bygga in dom i en hög hood men då får du även montera in typ CPU-fläktar.

    citat:
    Hur bör det se ut på botten av akvariet? Jag såg att det fanns snyggt bottenmaterial på Södermalms akvarieaffär (bränd lera). Om jag kör detta på botten är det tillräckligt då? Eller måste jag ha nån form av gödning, torv eller annat? Och bör man ha bottenvärme? (alltså en värmeslinga som går på botten av karet)
    Kör du EI så tas näringen upp med växternas blad som dom föredrar jämfört med att ta upp den ur bottnen eftersom det är mindre energikrävande.

    Men bottnen fungerar även som ett stort biologiskt filter så man brukar sprinkla lite jord/torv längst ner och en massa filtergegga från ett inkört filter. Jorden + bakterieslammet skapar skön Redox och CEC och agerar som mat åt bakterierna.

    Man minimerar risken för ammonium iom att bakterierna och växterna snabbt tar upp det. Ammonium är det ämne som blir innan ruttnande fiskmat/fiskskit brutits ner och som verkar fungera som signalämne för alger att blomma.

    Men just med EI och en massa växter från början behövs det inte men skapar som sagt lite större felmarginaler. Rekommenderas.


    citat:Men kan man ha fiskar? (Med tanke på de preparat man har i vattnet). Och finns det då några fiskar som kunde vara lämpliga till min lilla kub?
    Självklart. Har man inte fiskar blir det inget liv i akvariet. Hur fina växter man än har verkar det dött.

    citat:
    Defdac, du tipsade om att jag kunde köpa regulator+nålventil och magnetventil på aquaristik.net. Har du själv köpt där ifrån? Hur upplevde du det, gick det smidigt att frakta till Sverige och så?
    Inte jag men farsan. Fungerar bättre än min setup då aquristiknålventilen är några strå vassare än min JBL-nålventil.

    citat:
    Man kan rimligen köra magnetventilen på en timer tillsammans med belysningen? (Så man inte behöver springa o slå av/på den varje gång akvariet släcks/tänds [])
    Ja men det är bättre om du kör en separat timer till magnetventilen så du slår på CO2-flödet någon timme innan ljuset slås på så att CO2-halten är hög och fin när växterna börjar fotosyntetisera, du kan även stänga av någon halvtimme innan belysningen slås av.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      Amano gör en hel del snygga kar, helt klart. Det var en av hans böcker som gav mig min första akvaristiska chock... och så var jag fast. Just kubformade kar kan vara svåra att inreda snyggt, så jag rekommenderar skarpt att du spanar in bok två och tre i Nature Aquarium-serien. Finns en hel del schyssta designer på kubformade kar i dem, både svårare och enklare att sköta.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Rundström
        Användare
        • August 2005
        • 51

        #18
        Hur är det då med bottenvärmare? Behövs det?

        Och vad är Redox och CEC?

        Patrik, är det någon utav de två böckerna som du kan rekommendera extra? En bok kan jag ha råd med men 2 blir nog lite dyrt
        Fisksugen - igen!

        Kommentar

        • marcuspajp
          Användare
          • August 2005
          • 74

          #19
          Bottenvärmare gör ingen nytta i ett EI-kar.

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av Rundström

            Hur är det då med bottenvärmare? Behövs det?
            Som redan Markus sa: Behövs inte i ett EI-akvarium eftersom växterna föredrar att ta upp näringen med bladen.

            citat:
            Och vad är Redox och CEC?
            Redoxpotential är förenklat ett mått (mäts i milliVolt) på vilka typer av reduktionsprocesser som kan förekomma. Vid väldigt låg redox förekommer t ex sulfatreduktion som ger ett lukt av ruttna ägg. Kvävereduktion omvandlar nitrat till kvävgas osv. En växtakvarist är intresserad av järnreduktion (från rost till tvåvärt järn som växten enkelt kan ta upp). Detta är inget man direkt kan påverka, men man har märkt att vissa typer av substratbyggen ger en lagom gosig redox som funkar fint i växtakvarier. Använder man ett högporöst material (lavakross/krossad bränd lera) så kommer alla möjliga olika redoxpotentialer finnas samtidigt alltifrån längst in i de djupaste porerna till längre ut på ytan. Med lite jord/torv/lignit + högporöst substrat + filtergegga har man således allt: Bakterier (filtergegga) som har bra med mat (filtergegga,torv,jord,lignit) och många olika ställen för dom att bo på (poröst material).

            CEC = Katjonutbytesförmåga. Förmågan för substratet att binda näringsjoner och geifrån sig dom till rötterna. Hög CEC är bra.

            citat:
            Patrik, är det någon utav de två böckerna som du kan rekommendera extra? En bok kan jag ha råd med men 2 blir nog lite dyrt
            Jag har allihop och gillar du både små och stora akvarier är första boken bäst, gillar du små akvarier är andra boken bäst och gillar du stora akvarier är sista boken bäst. Överlag känns tyvärr akvarierna i dessa böcker aningens out-dated, inte alls så fantastiska som de nyare kreationerna från honom själv och andra hobbyister. Du får mer och bättre inspiration genom att dammsuga internet. Lite billigare också.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • PowerMerca
              Användare
              • March 2005
              • 173

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av defdac
              Växter består >50% av kol och det enklaste sättet för dom att ta upp kol är via CO2 i vattnet. Man får runt 10-30 ggr snabbare tillväxt med CO2 och klarar svårare växter.
              Det kalls för fotosyntesen och fungerar på så sett att växterna tar upp CO2 från vattnet. C02 har kommit dit i vanliga fall genom att fiskarn andas ut det. Men i ett växtakvarium har man inte så mycket fiskar (eller inga alls) och mycket växter. Alltså bildas ett underskott på CO2. För att växterna ska trivas bättre tillsätts mer CO2.

              Växterna omvandlar med hjälp av fotosyntesen CO2, ljus och vatten till O2 (syre) och druvsocker, som den sedan använder som energi. Dvs växer av och använder på natten när det inte finns något ljus. Syret släpps ut i vattnet. Sedan andas fiskarna syret.

              Kommentar

              • Rundström
                Användare
                • August 2005
                • 51

                #22
                Mycket bra info, som vanligt!

                Påverkar inte det starka ljuset+gödning+co2 att det borde utvecklas massa alger? Om växterna växer 10-30x fortare så borde det väl vara detsamma för alger?

                Några bra internet-sidor man bör besöka? (typ som specialiserat sig på växtburkar)

                Mvh
                Marcus
                Fisksugen - igen!

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

                  #23
                  citat:
                  Påverkar inte det starka ljuset+gödning+co2 att det borde utvecklas massa alger? Om växterna växer 10-30x fortare så borde det väl vara detsamma för alger?
                  Alger går främst igång på ammonium som man inte göder med. Dessutom finns det inga bra ställen för alger att sätta sig i ett välvuxet akvarium, ovansidan på välmående växtblad är en dålig näringsfattig miljö och resten är skuggat.

                  Sålänge man inte får i en massa ammonium så ligger algerna lurpassar på första bästa ammoniumspik.

                  Iom att man drar ut halva växtbeståndet varje vecka så drar man således även ut eventuella alger och sporer som satt sig på växterna.

                  citat:
                  Några bra internet-sidor man bör besöka? (typ som specialiserat sig på växtburkar)
                  Jag hänger mest på www.aquaticplantcentral.com, www.plantedtank.net och www.barrreport.com. Den sista är betalsajt (runt 12 dollar per år) och innehåller all vetenskap (växt- och algfysiologi) man kan önska sig och lite till.

                  Jag prenumerarar även på mail-listan Aquatic Plant Digest som har internets fetaste arkiv: http://fins.actwin.com/aquatic-plants/
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #24
                    Rundström,
                    Det var bok ett i Nature Aquarium som gav mig värsta kicken för många år sedan, och gjorde så att mitt växtakvarieintresse fick en helt ny dimension. För just design av kubformade kar så har Bok 2 flest bilder av sådana.

                    En länk med basic-info som jag tycker är rätt bra är denna:



                    Rekommenderar annars att du snokar rätt på Tom Barrs grundläggande beskrivning av Estimative Index-metoden. På Hjortgatans finns en del material kring det, har för mig att defdac översatt grundtexten till svenska:



                    Läs så mycket du orkar nu när du blivit biten - men gör det inte krångligare än det behöver vara. På växtsiterna kan folk råka i luven på varandra över t ex det optimala ljuset med termer hit och dit - läs och begrunda om du vill, men gå inte för djupt in i det på en gång. Är man lite rudis på växtkar kan sådana diskussioner förvirra mer än göra nytta. Egentligen samma sak här på ciklid.se, men då kan diskussionerna gälla bästa sättet att hålla troffar, demasoni eller liknande - vilket kan avskräcka en del från att skaffa just de firrarna.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #25
                      citat:
                      Läs så mycket du orkar nu när du blivit biten - men gör det inte krångligare än det behöver vara. På växtsiterna kan folk råka i luven på varandra över t ex det optimala ljuset med termer hit och dit - läs och begrunda om du vill, men gå inte för djupt in i det på en gång. Är man lite rudis på växtkar kan sådana diskussioner förvirra mer än göra nytta.
                      Håller med, men det beror även lite på vilken utgångspunkt man har.

                      Mig själv som exempel: Jag vill bara ha/hitta enkla metoder som garanterat får kanontillväxt på alla typer av växter så jag enbart kan skapa Amanoliknande designer.

                      All tid jag spenderat på att gå igenom alla olika metoder och tips ser jag på visst sätt som bortkastad, så det är därför jag är jäkligt efterhängsen på forum och vill sprida enkla metoder som funkar för dom som verkligen vill ha en Amanoburk och bryr sig föga om vem/vad/hur/varför. Eftersom jag testat allt så ser jag även ganska snabbt när det ploppar upp "nya" idéer eller förklaringar på hur saker och ting fungerar som någon suttit och klurat fram hemma utan att testa eller bara läst i någon gammal dammig bok.

                      I direkt motsats till mig är många inom hobbyn, ofta dom mest aktiva i forum, ute efter att revolutionera med egna "kluriga" idéer/teknologier och bli en ny Picasso/Amano genom att skapa nya helt unika stilar eller testa fram nya metoder eller hitta en helt ny fisk osv. Där kan det lätt bli lite för avancerade hårklyverier till liten/föga nytta för nybörjare.

                      Just nu finns två kanonsäkra metoder för att få ett växtakvarium, med ganska olika krav och målbilder.

                      1) High-tech med Estimative-index-dosering av PMDD. Ett stort vattenbyte i veckan och garanterad CO2-nivå och fulldospulser när någon växt slutar bubbla. Krav: Beredd på att lägga ner ganska mycket tid på att trimma, göda och göra vattenbyten. Målbild: Amanoakvarium.

                      2) Low-tech med Walstad-jordbotten stöddosering av PMDD. Inga vattenbyten. Fulldospulsa när man märker att växter får brister. Krav: Matning av fiskar. Målbild: Friska växter utan underhåll.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Rundström
                        Användare
                        • August 2005
                        • 51

                        #26
                        Iom att man drar ut halva växtbeståndet varje vecka så drar man således även ut eventuella alger och sporer som satt sig på växterna.

                        Vad exakt menar du med att man drar ut halva växtbeståndet varje vecka? Är det så att man måste trimma ner hälften av växterna pga att de växer så mycket?

                        Krav: Beredd på att lägga ner ganska mycket tid på att trimma, göda och göra vattenbyten.

                        Hur mycket tid menar du? Förutom det vattenbyte man utför varje vecka, sker även det andra på veckobasis? (dvs. gödning/trimma) eller är det något man måste syssla med varje dag?

                        Vad är en fulldolspuls?

                        Tack för alla länkar! Ska surfa vidare och förkovra mig ytterligare!
                        Fisksugen - igen!

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • April 2002
                          • 865

                          #27
                          citat:
                          Vad exakt menar du med att man drar ut halva växtbeståndet varje vecka? Är det så att man måste trimma ner hälften av växterna pga att de växer så mycket?
                          Ja typ, beroende på hur hårt man kör med ljusmängden osv. Tröttnar man på extrem tillväxt så brukar man gå ner i ljusmängd vilket gör arbetsbördan lite mindre. Det är iofs rätt kul att trimma eftersom det är då man skulpterar fram designen.

                          citat:
                          Hur mycket tid menar du? Förutom det vattenbyte man utför varje vecka, sker även det andra på veckobasis? (dvs. gödning/trimma) eller är det något man måste syssla med varje dag?
                          Tja det blir väl runt en timme sammanlagt i normalfall för en normalstor burk med vattenbytet en gång i veckan (största delen av tiden) och att göda varje dag (vilket bara tar ett par minuter). Eventuellt trimma ner vissa snabbväxare som växer upp för snabbt.

                          citat:
                          Vad är en fulldolspuls?
                          En dos av varje gödningsämne för hela akvarievolymen. Kör man stamlösningarna på www.pmdd.se så blir det 10 ml per 100 liter av tre flaskor.

                          Marginellt svårare än att mata fiskarna.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Rundström
                            Användare
                            • August 2005
                            • 51

                            #28
                            Wow, det är fascinerande att man kan få en sån enorm tillväxt! Tycker det låter riktigt häftigt! . Är riktigt sugen på att köra igång på störten, men måste samla ihop lite pesetas först [].

                            Angående filter är det väl ytterfilter som gäller, tänkte köra CO2 rakt ner i filtret så att man slipper ha en reaktor (va det så det hette?). Kollade lite på Eheim och dom har ett filter som heter 2222 som verkar lämpligt, någon som kan säga nåt om det är ett bra val eller ej? Såg även att dom hade ett nästintill likadant filter med "inbyggd värmare". Är det något att ha eller är det att kasta pengarna i sjön?

                            Ska försöka få till ett besök hos Södermalms Akvariebutik mot slutet av veckan och inhandla lite bränd lera till bottnet så man känner att man kommer någon vart iaf ;P
                            Fisksugen - igen!

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              #29
                              Det var faktiskt farsan som började dunka in CO2 i sin 2222:a vilket fungerade så bra att jag följde efter. Hans lever inte om närmelsevis lika mycket som min Fluval 404:a, så det är ett mycket bra val skulle jag vilja säga.

                              Värmare behövs nästan aldrig om du inte får kanonkallt på vintern i rummet du ska ha akvariet i. Ofta har man ju lite mer belysning i växtakvarier vilket värmer en del. Om du inte ska köra några speciella firrar som diggar varmare vatten, då kan det ju faktiskt vara lite plyschigt att slippa ha en stor doppvärmare som man måste gömma. Men även där har man ju ganska stora möjligheter att gömma utrustning i växtakvarier iom alla växterna. Är pesetas inget jättestort problem så tja *shrug*. Det är inte prylen som kommer avgöra om du får bra eller dålig tillväxt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Rundström
                                Användare
                                • August 2005
                                • 51

                                #30
                                Okej, näe men då kan man väl skippa att köra den med inbyggda värmaren och lägga dom hundralapparna på lite roliga växter istället!

                                Är det nån speciell torv jag bör ha att sprinkla över botten innan jag drar på den brända leran? Räcker det med torv eller måste jag köra jord också?

                                Förresten, om någon får syn på något snyggt kubiskt växtakvarium på nätet så får ni mer än gärna ge mig länken!
                                Fisksugen - igen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...