If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag är mycket liberal när det gäller språkkoder, allt som bär mening gills, men vi måste vara överens kring kolon. Vanliga kolon föregår upprepningar och semikolon kan ersätta ny mening. Eller? Om så, inga versaler i följande sats.
Jag tycker det är intressant att skriva så jag passade på att försöka lobba för en typ av interpunktionsregel(hoppa över det ordet). Det hör ju inte hemma i den här tråden, fast ingen annanstans heller, så jag passade på att peka när du använde kolon och stor bokstav på ett sätt som jag tycker är förvirrande. Men strunta i det, det har inget med fiskar att göra.
Kalle-Maja, du har helt rätt. Komma används vid uppräkningar eller om man vill visa att det "händer något nytt" i meningen. Semikolonet är en underbar företeelse som egentligen inte behövs, men skall användas för den är så söt tycker jag!
Sorry Cutekid, jag förstår att du vill ha fokus på ursprungsfrågan. Sent igår kväll fanns det utrymme för utsvävningar då ändå ingen "vettig" diskussion fördes. Nu till saken. Har du fått ordning i tanken?
Nja .. det ser bättre ut i alla fall. Två st döda till under natten men de ser lite piggare ut i alla fall. De andra fiskarna är helt oberörda. Skumt somsagt.
Kommentar