Cutekid: Jinnarparen hade ett liknande problem med sina Parachromis motaguense. Han hade ett helt gäng ungfisk som gick tillsammans med jämngamla Parachromis friedrichsthalii. Nästan alla motaguense dog, men inte en enda friedrichsthalii. Likadant hände med de 100 motaguense han hade sålt till Simontorp, bara det att där gick de för sig själva och inte tillsammans med friedrichsthalii. Om jag inte minns fel, så tror jag att Lasse eller någon på Simontorp tittade på några döda motaguense i mikroskop, där de kom fram till att det var en parasit som fiskarna normalt bär på som var dödsorsaken. Av någon anledning hade parasiten fått överhanden. Låter som om det är något du också råkat ut för. Jinnarparen kanske kan sprida lite mer ljus över saken.
Nu är det kris!!!
Kollaps
X
-
-
citat:Cutekid: Jinnarparen hade ett liknande problem med sina Parachromis motaguense. Han hade ett helt gäng ungfisk som gick tillsammans med jämngamla Parachromis friedrichsthalii. Nästan alla motaguense dog, men inte en enda friedrichsthalii. Likadant hände med de 100 motaguense han hade sålt till Simontorp, bara det att där gick de för sig själva och inte tillsammans med friedrichsthalii. Om jag inte minns fel, så tror jag att Lasse eller någon på Simontorp tittade på några döda motaguense i mikroskop, där de kom fram till att det var en parasit som fiskarna normalt bär på som var dödsorsaken. Av någon anledning hade parasiten fått överhanden. Låter som om det är något du också råkat ut för. Jinnarparen kanske kan sprida lite mer ljus över saken.Mvh AlexKommentar
-
Hejsan
För mig hände precis samma sak med en grupp Aulonocara .
Orsaken var en lerkruka som jag satt ner i karet. Det var troligen blyförgiftning. Du har troligen något i vattnet som gör att en del dör. I mitt kar gick även 4 ancistrusar som var helt oberörda
Det är inte kul när man drabbas så där
Micke H540 liter +222 +222 +100Kommentar
-
-
Jag har samtalat lite med hagblom och vi har kommit fram till att det måste vara på ungefär samma symptom som du nämner Lundensis. Fisken bär med sig microorganismer i tarmsystemet som sedan blommar ut på något dödligt sätt, ungefär det vi kallar bukvattensot. Jag har fryst några firrar som ev ska obduceras av en god väns son som håller på med microbiologi eller vad det nu var. Vi får hoppas att de leder till något nytt. För övrigt har den största ortoghnatus hanen lekt med 2 honor. Hur skumt som helst.
MvhKommentar
-
Med andra ord bör man köra medicinering på all ny fisk och få dom neutrala.
Den enes bröd den andres dödKommentar
-
Det kan inte vara att vattnet som stått i rören har stått länge och fått i sig högre mängder metall (koppar etc) och att du fått i det i vattnet när du bytte senast.
Jag läste i ett annat forum (här på ciklid, säkert någon som läser detta). Han skulle åka bort och lät blomvattnaren byta vatten i akvariumet. Då hade vattnet stått länge i rören och han körde i allt det vattnet förståss. Sen nästa dag var alla firrarna döda pga av kopparhalterna i vattnet.
Metallen kanske påverkar en del fiskar mer än andra.
Jag vet inte, men det här skulle kunna vara en anledning. Även om de där parasiterna verkar mer trovärdigt.
Fiskarna får krya på sig!Kommentar
-
Det kan inte vara att vattnet som stått i rören har stått länge och fått i sig högre mängder metall (koppar etc) och att du fått i det i vattnet när du bytte senast
----------------------------------------------------
Det är en av anledningarna varför man har mer än ph7 i ledningarna, för då löser inte kopparn ut
men ett varningens finger om man har tex algpreparat fy fan då kan man snacka om kopparförgiftning.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Christer
Har för mig att torbjörn på SVA bad mig frysa en fisk en gång för att han skulle kolla på den senare... kan vara så att jag minns fel, inte alls omöjligt, så det va därför jag gav det tipset men nu verkar dom ha löst det genom lite spekulationer via telefon så det e ju kanon.Kommentar
-
SVA kan inte göra några som helst tester på frysta fiskar, endast kylda och snabbt transporterade typ max 1-2 dagar
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret
Om man ska skicka fisk till SVA får dom inte vara frysta för man kan inte se något,
om du ska skicka dom dit ha dom väl kylda
min personliga uppfattning är inte någon sjukdom det bryter inte ut så fort
däremot
1. dåligt vatten tex stannade pumpar eller döda fiskar eller övermatning
2. slagsmål fan va kul om man är värdens elakaste fisk
Christerhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473Kommentar
-
Vad står SVA för?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
SVA kan inte göra några som helst tester på frysta fiskar, endast kylda och snabbt transporterade typ max 1-2 dagar
vänligen
ChristerKommentar
-
Om man ska skicka fisk till SVA får dom inte vara frysta för man kan inte se något,
om du ska skicka dom dit ha dom väl kylda
min personliga uppfattning är inte någon sjukdom det bryter inte ut så fort
däremot
1. dåligt vatten tex stannade pumpar eller döda fiskar eller övermatning
2. slagsmål fan va kul om man är värdens elakaste fisk
Christerhttp://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473Kommentar
-
Kommentar