Nu är det kris!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    Nu är det kris!!!

    När jag vaknar idag kl 08.00 ser jag att de flesta Petrochromis trewavase ligger på botten och tjurar. Endel ligger nästan på sidan och endel står uppe vid ytan. Faaan!!! Kollar nitriten = noll. Jag kunde till och med fånga upp en med handen. Det ser med andra ord riktigt brunt ut. Men det konstiga är att inga av de andra 2 grupperna petros som går tillsammans med trewavasen är dåliga. De går i full färg och ser mkt fina ut. Vad är felet? Vad göra? Jag håller på med ett rejält vatten byte nu för att se om det hjälper.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • jullen
    Användare
    • March 2005
    • 628

    #2
    Vet tyvärr inte vad som har hänt,men det var ju riktigt tråkigt!

    Lycka till med dom!
    mvh ville.

    375 L Malawi
    585 L Malawi
    54 L Johanniyngel
    25 L OB rödzebrayngel

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Vet inte om det kan bero på att jag gjorde rent filtermaterialet i filtermodulen i torsdags. Men jag sköljde ju bara rent materialet i kallt vatten så det kan ju knappast inte bero på nitrit. Får inget som helst utslag på mätningarna. Faan!
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Oerhört svårt att avgöra vad som kan vara problemet...särskilt när inte alla fiskar visar tecken på sjukdom eller missförhållanden.
        Finns det något i anslutning med föregående rengöring som kan ha kommit i kontakt med filtermaterialet som kan vara giftigt?
        Cirkulation? Syrefattigt? Pumpen kanske har lagt av...inget strömavbrott?

        Jag hade nog gjort detta iallafall:

        1. Vattenbyte 80% samt plocka bort filtermaterial, dvs tomkör filtren under några timmar.
        2. Rengör filtermaterial noggrannt igen.
        3. Vid tecken av tillfrisknande så hade jag åter satt tillbaka filtermaterialet.
        4. Vattenbyte 30%.

        Behövs medicinering så skulle jag nog i första hand ge dom ett intensivbad av Aqua Furan.

        Vid första tanke så skulle jag tro på någon sorts förgiftning som gör att den ena arten reagerar annorlunda på det än vad den andra gör...eller syrebrist som de också kan reagera olika på. Nitritreaktion brukar ju visas av samtliga...eller iallafall över artgränser.

        Det är inte säkert att detta hjälper utan jag skriver bara vad jag skulle gjort i samma situation. Hoppas att det går bra för dig Calle!

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          #5
          Kanske någon artspecifik parasit?

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #6
            kolla med ditt vattenverk om de nyligen ändrat något, typ ökat nåt medel i vattnet el spolat nån lednig.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              #7
              Nu ser det riktigt jäkla illa ut .. ligger säkert 6-7 st trewavase på sidan och ser riktigt dåliga ut.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                är inte super haj på dina fiskar, men kan du ta typ osmos vatten o sen salta upp det så det blir bra el är det helt meningslöst? menar bara att du får ju garanterat "rent" vatten då

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Bytte du vatten samtidigt som du rengjorde filtren? Funderar på ammonium, dvs att kvävet inte ens har hunnit omvandlas till nitrit? Vid rengöring av filter så får sig bakterierna en rejäl smäll, även om man rengör i kallvatten. Kanske klokt att ha som rutin att bara rengöra halva filtret framöver, och då rengöra dem i vatten från karet?

                  Som jag minns ditt kar så är det rätt mycket fisk i det, så filtret kanske ligger på undre gränsen för karets balans - det är det enda jag spontant kan komma på.

                  Olika fiskar är olika känsliga för ammonium, vet jag i vart fall. Vattenbytet hoppas jag hjälper - jäkligt trist med slöa firrar!!

                  Skriv gärna om hur det går och vad du gjorde - jag håller tummarna!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    #10
                    Hej.. tror inte att det är filtren som har ballat ur. Har gjort samma rengöring förut med samma mängd fisk i så det har jag svårt att tro. Känns jäkligt skumt när alla de andra fiskarna mår klockrent. Känns lite surt på en sådan här fin grupp med .. 6000 kr åt skogen.

                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Mm, har du gjort samma rengöring tidigare utan problem så låter det osannolikt med filtren, ja... kanske ändå, om det har ackumulerats saker i karet under en längre tid?

                      En annan grej, vet inte om vattenverket trixat något med vattnet? Kan vara värt att kolla upp. När vi "bytte vatten" här i Malmö var det ett jäkla gäng ciklider som strök med över hela stan, så vattenverket blev nedringt - vet inte om folk fick ersättning för firrarna. Blev i vart fall infomöte i Hyllie vattentorn där de olika akvarieföreningarna fick en grundlig genomgång av hur vattnet behandlas.

                      Hoppas verkligen det ger med sig!!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                        Hej.. tror inte att det är filtren som har ballat ur. Har gjort samma rengöring förut med samma mängd fisk i så det har jag svårt att tro. Känns jäkligt skumt när alla de andra fiskarna mår klockrent. Känns lite surt på en sådan här fin grupp med .. 6000 kr åt skogen.

                        Mvh
                        FÖRGIFTNING : I med bikarbonat o salt fort ,som f¤¤n; men blanda det först i nån hink och häll i det sakta, så att de inte chockas. Vad ligger tempen på? Gör ingen-Micke- nu kolla med handen osså Byt vattnet i omgångar ½+½..annars har du ihjäl dem pga. vattenbytet.
                        Varför: Du har inte mätt bufferten? Akut syrebrist eller ammoniak eller har nån kemikalie funnit sin väg till din burk.
                        de plötsligt skulle blivit "sjuka" allihop kan du nog utesluta.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                          Gör ingen-Micke- nu kolla med handen osså
                          Ah, kul att andra drar lärdom av mina tabbar

                          I Helsingborg/Höganäs har vattnet klorerats extra mycket den senaste tiden efter larmet om kolie-bakterier för några veckor sedan. Nu tror jag inte att det är orsaken till Calles problem, men det visar att vattenkvaliten kan variera.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            #14
                            Allt i karet är precis som vanligt förutom med trewavasen som nu dör som flugor. De andra petrosarna går till och med och leker bland de sjuka. Nu har 4 st trewavase honor dött. Fattar inte vad det kan vara. Den andra fisken måste ju också reagera om det är ngt skit med vattnet.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              #15
                              låter mycket konstigt..som du säger så bör väl alla fiskar reagera ifall det är nått skumt med vattenkemin eller!? Kan det vara så att just trewavasae är hyperkänsliga för nått eller att dom har nån lokal/intern sjukdom-kanske har dom haft under längre tid en latent sjukdom som nu har brutit ut!?
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...