Varför skaffade du dig ditt första akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • March 2005
    • 143

    #46
    10 år sen såg jag en 2,5 meter långt akvarium hos kompisens kompis. Han hade diskusar, altum-skalarer, silverhajar och 100-tals kardinaltetror....horn-soffan var vänd mot akvariet, eftersomm det var ingen som ville titta på TV-n. Hela karet var omfångat av växter så att alu-ramen och rampen var osynliga och allt vilade på hemmagjord ställning som såg ut som en bauta stor sten - jepp, han hade inga BTN i karet, han hade limmat bakgrundet och moduler på ställningen.....då, då har jag upplevt nirvana, himmelens portrar har öppnats........

    Kommentar

    • bucklan
      Användare
      • June 2005
      • 76

      #47
      fick mitt första akvarium som 3-åring, antingen 83 eller 84, där dom första inneboende bestod av guppys. Tror det låg på en 30-40 liter. Sen gick åren å både fisk och djurintresset ökade snabbt. Vid 7 års åldern uppgraderades akvariet till ett "gigantiskt" 90 liters å snabbt var Vännäsby's(Strax utanför Umeå) största guppyodling ett faktum. Sen upptäckte man på akvarieaffärn att det fanns mer än guppy att välja bland. Så dom mesta sällskapsfiskarna har man hunnit med. Vid 13 års åldern kom jag över ett maffigt akvarium på HELA 150 liter, lyckan var total å storhetsvansinnet började komma, så det utökades med ytterligare 1 akvarium. Sen blev man en 15-16 å intresset svalnade så allting såldes. Då man blev 22 så blev suget för starkt, så det blev ett 90 liters med lite guppy + nåt annat tjafs. Sen spårade det ur, man upptäckte Cikliderna. 1 par Palletter inhandlades och dom lekte ganska fort. Då spårade det riktigt ur, för det var ju helfestligt med yngelvården. Så det blev att skaffa ett 220 liters, sen ett 45 liters som odlingsakvarium, sen ett 63 liters bara för att tjejen ville ha det, å nu senast ett 520 liters. Plus ett terrarium på 730 liter. Och än ser jag inget stopp i det hela
      180 liter SA i väntan på den stora baljan


      www.umea.akvarieforening.se

      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

      icq: 123-957-199

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • October 2004
        • 269

        #48
        Jag inspirerades av min mor som hade ett 300-liters med "egyptiska munruvare" på 70- och 80-talet. Själv hade jag ett 50-liters med guppy (vildform) och svärdbärare.

        Återgick till akvarie efter att länge drömt om ett helsvart kar med kardinaltetror, typ 100 liter. Ärvde ett 250-liters av en arbetskamrat och ökade ambitionerna därefter. Just nu är det 2x250 liter + 2x70 liter, i vardagsrummet.

        Apropå att många verkar ha börjat på 70-talet:
        Jag tror att tekniken för karen och kringutrustningen tog avgörande kliv framåt ungefär då. Det förenklade handhavandet ledde till fler intresserade.
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • January 2005
          • 540

          #49
          Jag har en förklaring till varför det var lite jobbigare med akvarium vid 70/80 talet. På den tiden rengjordes "rubbet" (dvs fullständig tömning) en gång i veckan. Blev lite jobbigt i längden

          Var det så på den tiden eller var det jag/vi som gick till överdrift?

          Kommentar

          • Linda A
            Användare
            • July 2002
            • 404

            #50
            Det första akvariumet som vi hade i familjen var ett 300liters som min mamma har berättat att hon kunde sätta mig framför ett par timmar och jag satt där lugnt och stilla och kollade på fiskar. Men det såldes av när jag var 5 år.
            Jag fick mitt första akvarium när jag var runt 7-8. Och jag minns än idag hur jag hade tjatat på mina föräldrar efter att ha läst i en djurbok om hur man skulle inreda ett akvarium. Jag vet inte varför men jag kommer ihåg att jag tänkte att jag vill kunna inreda akvariumet med stenar m.m som jag själv hade plockat. Det blev ett 15 liters med 3 kampfiskar som rätt snabbt lekte. Men en vinter kväll så hade jag haft fönstret öppet och det blev lite för kallt för kampfiskarna som dog. Sen stod det akvariumet tomt ett par år för att sen bytas ut mot ett 25 liters med sebrafiskar, grodor m.m.
            Och det hade jag tills jag var 13-14 då jag tröttnade och när jag flyttade så startades mitt intresse upp igen vid 17 års ålder. Jag och min sambo skaffa ett akvarium ihop då jag inte kunde ha andra djur. Och på den vägen är det. =) Nu råkar jag några andra djur med men det är mest ciklider och huvudintresse ligger i Sydamerika, även om killis och vildguppy finns med i två egna akvarier.
            Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

            Kommentar

            Arbetssätt...