Varför skaffade du dig ditt första akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #31
    Jag tog aldrig initsiativet till o skaffa ett akvarium. Det var syrran som ville ha ett husdjur, och eftersom jag var allergiskt mot alla pälsdjur och fåglar var akvarium det enda alternativet. Detta fenomen inträffade 1999 förövrigt.

    Karet som syrran fick i julklapp var på 70 liter. Ett typsikt sällskapskar med svärbärare, tetror och malar. Då köpte jag mig mina första akvariefiskar. Två silverhajar.
    För varje månad tog jag över sköttseln mer och mer, och sen ahr det bara flytit på. Mina första ciklider var en grupp Mbunas som följde med 375 liters karet.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #32
      Två silverhajar som start!? Du har nog varit odd-ball från början.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

        Två silverhajar som start!? Du har nog varit odd-ball från början.
        Är jag det ännu ?[8D][:0][)]
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #34
          Chicke, spela inte bitter, du är bara avundsjuk. Valet är ditt! Jag har oxå haft en downperiod så djup att betrakta som uppehåll. Men det kommer tillbaka!

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #35
            Jag är glad att jag aldrig haft några mbunas i mina kar, men hur kändes det när du ändå fick det(Alex)?

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • October 2003
              • 3615

              #36
              [u]Då jag hade dem var det skitkul. Ciklider...wow....ballt...!Kollade genast upp i seras häfte vad en ciklid var..då fanns det en bild på en helblå frontosa....coolt...det där är då en ciklid.

              Nu efteråt så är det inget märkvärdigt.

              Var glad Claes att du "missade" mbuna paraden...den föll inte mig i smaken.




              Ps.
              Är vi de enda som är vakna en lördagskväll?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #37
                På Kalle-Majas förfrågan (i en annan tråd): Det började i tre-årsåldern med att jag försökte kläcka "kaviar" för att få yngel; detta
                detta att ha sett ett naturprogram på TV`n, berättar min morsa.
                Efter som loppet var kört med kaviaren, vilket inte jag kunde förstå även då det började att lukta..Mamma förstod (jag är och var envis)
                snabbt att det enda sättet, för att avbryta mina kläcknings-försök,
                var att gå till den lokala zoo-butiken och skaffa nåt enkelt o härdigt= guppys. Jag skötte mina guppys i syltburkar i några år tills det morsan o farsan tröttnade på detta också(hela fönstret var fullt med burkar=Guppysarna blev fler..) och på min femårsdag gav de mej
                ett "riktigt" akv. på runt 80L. Detta akv. känndes som en Ocean, kommer jag ihåg. Resten är historia; är det inte så man säjer
                Jag tillägger att mitt först akv. måste ha inspirerat farsan. För nått år senare köpte han ett fam.akv. på 200L. Det var faktiskt han som köpte de -introducerade- första cikliderna i akv. Genom fam.akv. och mitt eget, så hade mina föräldrar stillat mitt fisk begär ett tag. Värre blev det när jag i tioårsåldern flyttade till ett hus i Bromsten(Spånga). Där fanns det ett rum i källarn, som farsan inte var snabb nog att inreda..,så varför inte ha mer än ett akv. där?
                -Mr.Fish- (forts. på begäran)

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • April 2005
                  • 178

                  #38
                  jag skaffade mitt första akvarium när jag var 9år, det var var 160liters med ett par venustus och 3moori som min morfar köpte åt mig, inrett med 2 cryptocorni plantor, min morfar hadde tidigare haft en av sveriges då största (60-70talet nån gång)fisk-affärer "aqua-fish" eller aqua-zoo nånting... och han hävdar bland annat att han var först i sverige med att ta hem malawi, men att det då bara fanns typ auratus o 3-4 till i början+att deras special var vilda tetror som tyskarna var tokiga i..sen har akvarie-intresset rullat på , jag är nu 24år och har alltis haft malawi-ciklider sedan dess. för tillfället jar jag dock bara 4 kar igång, 720, 375,250,65 , men jag har kommit på att Multi-ställningar ska göra det möjligt med många fler kar!!!känner att jag aldrig kommer tröttna på malawi. är dock väldigt sugen att pröva på o vara grosist nån gång..fast det e nog mycket svårare idag än för 30-35år sen.
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #39
                    7 år. Guldfiskar. Har ett vagt minne av att jag egentligen önskat mig orm (fångade min första huggorm samma sommar).
                    Har sen dess haft akvarier, men är "akvarist-periodare" så jag har akvarier i 2-3 år, sen tröttnar jag och det blir ett uppehåll på cirka ett år.

                    Kommentar

                    • pgmagnusj
                      Användare
                      • September 2005
                      • 34

                      #40
                      Jag fick mitt första akvarium när jag var 7 år ('76). Det var ett ramakvarium, 90-nått liter. Jag blev inspirerad av vår granne som hade ett stort akvarium med Malawi-ciklider och hos min dagmamma fanns ett sällskapsakvarium och ett saltvattensakvarium.
                      Efter mycket tjat från min sida gav mina föräldrar med sig och det blev ett sällskapsakvarium med platys, black molly, palettciklider och några fiskar till.
                      Efter det akvariet har det varit tomt på akvariefronten till nu. Jag får erkänna att jag alltid har dröjt kvar på akvarieavdelningerna i djuraffärer och aldrig missat en chans att gå och titta på publika akvarier under min tid som akvarielös.
                      När min fyraåriga son (med understöd av min fru) tog upp frågan i april i år, att vi kanske skulle skaffa oss ett akvarium, var jag inte särskilt svår övertalad.
                      Det blev ett 63 l sällskapsakvarium.
                      Det har nu följts av ett 260 l med VF Aulonocara stuartgranti, Londo ("Blue neon"). Eftersom en av honorna där redan tuggar har vi i helgen startat upp ett 54 l yngelakvarium.
                      I mitt huvud finns redan planerna på ett akvarierum därhemma med fler akvarier och än så länge är min fru med på noterna även om det har kommit en och annan kommentar om fixering o dyl. Så vi får se...
                      Helt klart kan man säga att jag är helsåld nu och har svårt att se att akvarieintresset skulle lägga sig.
                      Magnus Johansson

                      260 l Malawi
                      54 l Tanganyika/snäcklekare
                      63 l Sällskaps
                      Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • January 2005
                        • 540

                        #41
                        I samband med flytt till Södertälje 79/80, tog jag syrrans lilla kar och hon tog min cykel. Fick sedan ett 100 literskar av morsan/styvfarsan och drev detta i ett par år innan jag valde att lägga ner det (funkade inget bra... för jobbigt och firrarna dog).

                        Så sommaren 94 bytte jag ett par stereodelar mot ett 160-literskar. Detta efter att sambon krävt att stereodelarna skulle bort innan flytten :/
                        Efter flytten blev det uppstart med ett par Paletter och ett stim Konotetror. Efter ca 4-6 månader kände jag för ngt roligare, så skaffade 240 liter och mina första Malawi (Rödzebra, Pearl, Golden och Hongi)!

                        Idag har jag det, ett "spottkar" (20 liter), ett "tillväxtkar" (50 liter), ett 25literskar, ett 63literskar samt ett 70literskar (med bl a Ancistrusavel)!

                        Har lärt mig en sak..... att bara ha ett kar med visst innehåll för att det "ser häftigt ut" är meningslöst. Gäller att, dels hålla det på en rimlig nivå, dels hitta utvecklingspotential och dels kunna orka med minimal vård vid ev "downperiod".
                        I mitt 240kar tror jag att 2-3 grupper Mbunas gör sig bäst (vilket nästan är det jag har nu). Lite större firrar (t ex Ahlii) vore kul, men det gäller att tänka sig för.

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

                          #42
                          Det verkar vara många som började mellan 77-80. Undra vad det kan bero på, om det hände något med hobbyn just då eller om de flesta i ciklid.se är av samma ålder och det är normalt att börja vid den ålderna som de var just de åren...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • wofflan
                            NCS Medlem
                            • September 2003
                            • 660

                            #43
                            har växt upp med akvarium, pappa hade ett sällskapskar med bland annat scalarer. Efter att vi hade varit i den lokala akvarieaffären och jag hade fått med mig ett helt gäng black moly yngel som scalarerna glatt käkade upp fick jag ett eget 37L (som jag fortfarande har kvar)
                            Första egna yngelt var en black mloly som var grå med svarta prickar, döptes snabbt till Pricken
                            När en kompis pappa satte upp sitt gamla 375L och skaffade scalarer som sedan lekte lyckades jag tjata mig till att få skaffa ett större kar, sedan blev det fler och det har alltid stått minst ett kar hemma.
                            Oftas har det varit Sydamerikanare, men även, CA och västafrikanska ciklider. Men även en del guramis.
                            Mvh Fredrik

                            Kommentar

                            • Björn
                              Användare
                              • April 2002
                              • 787

                              #44
                              Hej!

                              Det är verkligen kul att läsa om hur folk kom in i denna underbara hobby.
                              För egen del började det hela när jag var nio år gammal. Intresse för djur och natur har alltid funnits där, troligen nedärvt från pappa som också har ett stort intresse. Pappa blev väl säkert lite extra glad när han märkte att jag redan som liten var den i familjen som var mest lik honom i detta avseende. Eftersom pappa främst är intresserad av fåglar och han tog med mej ut i skog och mark rätt tidigt kunde jag de flesta arterna utantill som fanns med i fågelboken på dagis. Vi hade även en hel del burfåglar när jag gick på dagis, men dessa avvecklades när lillebror kom till världen. Då fanns det tydligen inte plats i huset längre...
                              När jag var nio år gammal berättade pappa att han haft en massa akvarier när han var ung. Har för mej att det var ett tjugotal under en period, han hade väl lyckats övertala farmor och farfar att det fanns plats i källaren antar jag =)
                              Dedär med akvarium lät ju kul, så efter förvånantsvärt lite tjat från min sida fick jag ett litet akvarie-set på ca 45liter. I detta huserades neontetror, guppy, platy, black molly, kuhlii ålar, siamesiska algätare och en ancistrus. Nu i efterhand känns det som att det var lite trångt i karet, men fiskarna klagade ju aldrig så...
                              Pappa letade fram sin gamla akvariebok från stenåldern, ODLING AV AKVARIEFISK av Helmut Pinter tryckt 1967, och i den kom jag för första gången i kontakt med ciklider. Efter något år när en del av fiskarna gett upp eller på annat sätt försvunnit fanns det plats i akvariet för lite ciklider, tyckte jag. Ett par fjärilsciklider och ett par zebraciklider inhandlades.
                              Ganska snart insåg jag att dom behövde lite mer plats så jag tjatade återigen på päronen att jag ville ha ett akvarium. Ett större denna gång. Efter att ha letat igenom diverse annonser i tidningen hittade jag ett 140liters med tillbehör för 500:-. När vi kom hem med det visade det sej att akvariet i själva verket rymde hela 200liter. Lyckan var total!!

                              Sedan nioårsåldern har jag bara varit utan akvarium under ett år, precis när jag flyttade hemifrån hade jag och sambon inte plats till mitt tvåmeterskar i lägenheten. Akvariet och fiskarna fick stanna hos päronen tills vi skulle flytta året därpå.
                              Jag satt en kväll och gjorde en lista på alla arter jag haft genom åren (alla jag kommer ihåg) och jag tror det var närmare 250 olika arter tropiska fiskar.

                              Såhär på slutet av mitt inlägg känner jag mej manad att utfärda en varning! Om man har ett stort intresse för djur och natur så är det kanske inte nån jättebra idé att skaffa sej en sambo som har samma intresse. Visst, fördelen är att övertalning om nya akvarier och dylikt blir lättare. Men, nackdelen är att det finns djur vart man än vänder sej. I vår ägo finns just nu (måndagen den 19:e september) följande:
                              Ett 30-tal akvarier (2st i lägenhet, resten i hyrd källarlokal)
                              3st hundar
                              1st orm
                              15st ödlor (de flesta i fisklokalen)
                              1st groda
                              2st landsköldpaddor
                              1st vattensköldpadda
                              4st marsvin
                              1st ökenråtta
                              1st dvärghamster
                              3st zebramöss
                              4st kaniner
                              samt diverse levande foder till reptilerna såsom kackerlackor, möss, råttor, zophobas larver, mjölmaskar etc.

                              Slå den galenskapen om ni kan =)

                              Mvh
                              Björn, som naturligtvis även jobbar i zoobutik...
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • May 2005
                                • 4642

                                #45
                                Jag slår dig inte på fingrarna i antal djur, Björn - men det kliar lite i fingrarna när det gäller daggeckos och pilgiftsgrodor. Misstänker starkt att jag har bägge inom en inte alltför lång framtid. Nåja. Ville egentligen mest komplettera det där med sambo...

                                Ett ex till mig blev så svartsjuk på mitt akvarieintresse att hon köpte en landsköldpadda. Mystisk krabat, och det finns en hel del storys kring den. Ett halvår efter det tog slut så såldes den, givetvis. Hon förnekar fortfarande (efter fem år) att hon köpte den av svartsjuka...

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...