Varför skaffade du dig ditt första akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #16
    Tjenare! Det är nästan exakt likadant för mej! Jag började någon gång vid 10-11 års åldern. Ville egentligen ha en hnd men mina föräldrar tystade ner mej med ett pytte akvarium på ca 30 liter. Sen har det rullat på, men små akvarium men ändå. Men nu r det förvisso slut på akvarieintresset. Det blir moppe istället! Men om högst 5 år kommer jag tillbaka det lovar jag!

    I'll be back! Andreas Nylén, Akvariefrälst för alltid!
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #17
      Föräldraarvet är starkt, och ert verkar äkta. Kul! Nu börjar det utkristallisera sig lite olika startlägen. Men vi möts här!

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #18
        Nyllet! Du ska inreda ett 3.75 annars #¤%"!. Vi tar hand om det, var bor du?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Enligt mina föräldrar så fick jag mitt första akvarium när jag fyllde sex år (jag minns det fortfarande som att det var en jul). Jag hade tydligen tjatat i åratal innan dess. Jag kommer ihåg hur jag hade lånat böcker på biblioteket innan och trodde att fräkenväxter var samma sak som Cabomba. Det fanns en glasburk med guppy och Cabomba på dagis. Hursomehlst så samlade jag och min storebror in fräkenväxter och även en del andra växter och planterade i burkar som vi fyllde med vatten. Alla dog. Besvikelse! När jag tittar på mina teckningar från när jag var liten så har alla fiskar (nästan bara fiskar) så fort det går se vad det ska föreställa (min morfar gav mig just tillbaka alla teckningar jag gav honom). Ärligt talat så tror jag att det är något fel på mig när hobby, fritid, yrke, barndom och fritid är dominerat av fisk. Till och med under tonåren hade jag en större mängd akvarier.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • anfall
            Användare
            • November 2004
            • 139

            #20
            Zaphi bekänner sin perversa dragning till marina djur. Jag tycker det är snudd på perverst att bli intresserad i 30-års åldern, som jag blev. Inspirerad av en freak på kulis och botior! Det är vad jag kallar fördröjd mognad.

            Att lyckas och misslyckas. Att se harmonin under en period förbytas i ett obegripligt kaos i burken. Att bli upprörd och sedan förbannad och sturig och envis. Jag ska banne mig begripa vad som hände och göra vad jag kan för att skapa en harmoni i den articifiella biotopen, burken nästa gång. Samma känsla som när jag slår ett uselt golfslag. Jag ska tämja min ofullkomlighet.

            Men ur djupet i burken och skallen till mera ytliga drivkrafter. Fiskar är charmiga och de svarar inte emot när jag talar. Jag kan inte motstå det småneurotiska beteendet hos Alounocara och firreman kommer jag att förbli i perioder så länge jag lever.

            Anders

            Kommentar

            • ncmohr
              Användare
              • September 2005
              • 41

              #21
              Mit første akvarie fik jeg da jeg var 7 år i 1977. Jeg fangede frøer fra de lokale moser, men det blev hurtigt til guppier da døde frøer lugter ille
              Med Venlig Hilsen

              Niels Christian Mohr
              www.mbuna.dk
              3x54 liter 1x65 1x70 1x112 1x200 2x250 1x375 1x1080
              Maller, Malawi det är fisk for meg

              Kommentar

              • jullen
                Användare
                • March 2005
                • 628

                #22
                Fick mitt första kar i julklapp av min farbror när jag var 7 år.
                mvh ville.

                375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

                Kommentar

                • Midas_Tom
                  Användare
                  • March 2005
                  • 809

                  #23
                  jag fick mitt första kar ett 112L av mina föräldrar som jag delade med min storasyster då var vi 5och 7tror jag
                  //tom

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                  Kommentar

                  • _erik_
                    Användare
                    • February 2005
                    • 242

                    #24
                    Mitt första akvarium var egentligen ett akvaterrarium med orientaliska klockgrodor och guldbarber, guramis och siamesiska algätare. Akvariet var på 132 liter. Det avecklades efter ett tag när grodorna rymt och dött. Det var kanske 5 år sedan. För ca 1,5 år sedan så tog jag upp hobbyn igen och köpte ett 75 liters akvarium som jag hade guppies och apistos i.... i pH 8 för övrigt, men jag var grön på den tiden...

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #25
                      För mig var det en kombination av olika saker. Har haft ett starkt naturintresse sedan barnsben, och den dragningen har alltid haft fokus på vatten i olika former. Sedan hade farsan akvarium (300 liter, det var stort kar i början på 70-talet... minns att det var med stålram och kittat), så lite inspiration kom därifrån. Vi hade även hund när jag var mindre, men så blev jag allergisk så den blev till min stora sorg såld. Som tröst fick jag ett eget litet kar (30-liter) som jag skötte efter förmåga. Morsan brukar fortfarande berätta hur jag hällde i HELA burken med Tetra Min i karet för att det såg så fint ut när det "snöade"...

                      Minns att jag hade Ancistrus, Fjärilsciklider och stänktetra. En del ungfödare var det också precis i början. Fjärilsciklider och stänktetror hör fortfarande till mina favoritfirrar, fast jag har ingen av arterna nu. Med undantag för Universitetsperioden så har jag alltid haft minst ett akvarium sedan början på 70-talet alltså (jag är född -70). Numera har jag fem kar igång hemma, och ett till på väg. Killies, gobider, tetror, barber, Bettas, Tanganyika och växtkar är det hemma. Har även tre lokaler just nu, med mycket varierad "fiskblandning". En lokal ska dock avvecklas, vi håller på att "byta upp oss" - därav tre lokaler just nu.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #26
                        jullen & Midas_Tom: Ah, men vad var inpirationskällan till varför ni skaffade / önskade er ett akvarium.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Chicke
                          Användare
                          • May 2004
                          • 497

                          #27
                          För att jag trodde att det skulle vara kul, det var det dock inte

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            #28
                            Mitt första akvarium var ett 200 liters helram-akvarium,det var 1978 och inspirationen var ett akvarium som min kusin hade-det var ett sällskapsakvarium och jag fascinerades av palettcikliderna som jag tyckte var intressanta och vackra.Efter det så skaffade jag då mitt första akvarium och jag besökte den närmaste zooaffären som var en butik i huvudsta centrum (solna) som hadde mycket fin fisk,jag hade ingen aning om vad ciklider var för nått och att den fisk jag såg hos min kusin var en palettciklid men jag kom ju ihåg på ett ungefär hur dom såg ut och efter lite letande var jag övertygad om att jag hadde funnit den,jag sa till butiksägaren att dom där randiga vill jag ha! varpå han svarade att -du bör nog skaffa en hanne först för att lite senare komplettera med honor (vet fortfarande inte varför han rekommenderade det) Jag minns att jag inte var speciellt imponerad av hannen som jag tyckte var mörk och trist..nåväl det var dom första cikliderna för mej och det visade sej att det inte var palettciklider som jag hade köpt utan att det var Melanochromis Auratus!!
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #29
                              Ja anfall(kulis och botior vid 30), det verkar lite småperverst. Men vid fördröjd mognad vet man aldrig hur det tar sig form. Du har nog haft det latent.

                              Kommentar

                              • anfall
                                Användare
                                • November 2004
                                • 139

                                #30
                                Jo, det låg väl som kruttorrt gräs och så kom blixten.

                                Anders

                                Kommentar

                                Arbetssätt...