Varför skaffade du dig ditt första akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    Varför skaffade du dig ditt första akvarium?

    På förstasidan på ciklid.se har nu frågan "Vilken avgörande faktor gjorde att du köpte ditt första akvarium?" varit uppe ett tag. Eftersom det var jag som kom på frågan och svaren till dessa vore det kul med en liten detaljstudie i efterhand, nu när över 500 pers har svarat.

    Med facit i hand kan jag tycka att svaren kanske borde omforumleras då ju mycket väl "Inspiration genom kompis, familjemedlem eller akvarieförening" kan leda till att man få en "Chans att studera fiskarnas beteende" och därför skaffar akvarie etc. Det är ju inte lätt att peka på den exakta avgörande faktorn.

    Jag funderar på hur du som svarat tänkt och om du kan ge en lite mer exakt förklaring på vilket som var den avgörande faktorn till varför du köpte ditt första akvarium.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Jag skaffade mitt första akvarium runt -75. Det var ett 45-liters ramakvarium och det var en kompis till mig som var inspirationskälla.

    Jag visste knappt vad ciklid var, än mindre biotop, så den första fiskbesättningen bestod av några metallpansarmalar, ett "par" palettciklider (jo, de blev verkligen ett par ganska snart) och några Black Molly.

    Av en ren händelse blev det alltså ciklider redan från början men de jag var mest intresserad av var nog malarna. Ganska snart så erbjöd en "proffsig" granne mig en handfull Prinsessan av Burundi. På den här tiden hette de Lamprologus Savoryi Elongatus om jag minns rätt?Eftersom de var gratis blev jag tvungen att skaffa ett större akvarium. Jag gjorde en rockad så de gamla fiskarna flyttades över i det nya 110-litersakvariet och "sessorna" fick 45-liters för sig själva. Det blev min första erfarenhet av yngel...

    Många akvarium senare så blev det ett uppehåll från -88 och fram till nu men nu är det dags igen. Akvarium borde klassa som drog!
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Yes Viktor! Det här är precis den typ av fråga jag går igång på. Kan inte ens börja just nu för att klockan är bara nio och jag ser fortfarande alternativ till praktiskt filosoferande kring fiskar.

      För övrigt är det en intervju på lördag kl 18.00 i P3 när jag filosoferar runt fågelfrågor i programmet Flipper. Vetifan vad vi snackade om så jag hoppas dom redigerar bra.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Någon exakt förklaring har jag inte, bara ett grundläggande och troligen genetisk behov av att ha akvarium.
        Jag hade inga kompisar eller någon bekant som fick mig inspirerad. Men av någon anledning blev jag intresserad i 13-14 års åldern. Troligen var det pga en akvarieaffär som låg i närheten från skolan där jag gick. På lediga stunder var det ofta dit eller bowling hallen(och flipperspelen) man gick, för min del blev det ofta akvarieaffären. Och där grundades nog mitt intresse.

        Sedan dess har jag varit fast och alltid haft ett eller fler kar. Jag svarade ett grundläggande intresse för djur o natur.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Okej då, jag skiter i Heat. Jag var som en kameleont. Minns exakt när det hände. Det gick snabbt över olika typer av kompisar: sportfånar, snattare, plugghästar till den sanna naturvännen. Präglingen är total men det var ändå då som viljan föddes. Nån gång i femman och det var Sydamerika som jag gick igång på. Likförbannat odlade jag rödciklid, tilapia marie och olika pelvicachromis. Fortsättning följer...

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Jag skaffade mitt första -77 efter att ett par sebraciklider (nigrofasciatus) hade rensat mina föräldrars prydnadsakvarium. Det blev massor av ciklider under en kort tid eftersom mina föräldrar var god vän med Gunnar Menander som direktimporterade från Tanganyika på 70-talet. Jag gick snabbt upp till 3-4 kar när plötsligt en botten sprack och det blev totalförbud på akvarier i huset.

            Efter detta dröjde det ända tills jag själv hade barn innan jag skaffade ciklider igen men jag kan lova att varje gång jag såg en så var det något som ryckte i mig, jag visste nog alltid att det skulle blomma upp igen.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              77 bör du ha varit runt 10 alltså. Det är då det händer. Saliga är vi drabbade! Har försökt t e x omvända vuxna män till fågelskådare, men dom kroknar alltid strax efter havsörn.

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

                #8
                Viktor, hur började det för dig?

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jag har alltid varit intresserad av marina djur så länge jag minns, jag hade (har fortfarande) massa böcker om hav, fiskar, hajar, lärde mig latinska namn redan som liten etc. Om jag åker till en ny stad är alltid stadsakvariet högst upp på besökslistan. Så har det alltid varit och jag är fortfarande barnsligt förtjust i det.

                  För mig var det en självklarhet att skaffa akvarium så fort jag kunde kan man väl säga. Mina föräldrar gillade inte idén alls så jag fick i stort sett smuggla in ett 250-liters i huset när de inte va hemma en dag och motta reaktionerna i efterhand. Det blev dock inte så farligt.

                  Därför blir min första inspirationskälla nästan omöjlig att peka ut. Jag vet att jag var på någon slags utsällning runt de året jag köpte akvariet, men det var ju inte den enda eller exakta första inspirationen, långt ifrån. Jag vet inte varför jag har en pervers dragning till marina djur. Det är mycket underligt.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    Men var det malawi direkt? Det var väl knappast pärona som krana djuren(ursäkta söderslanget)?

                    Kommentar

                    • ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

                      #11
                      Mitt intresse började nog i 14 års åldern när jag var hos en kompis o såg paletter valla sin boll med skimmrande yngel. Jag blev helt tagen o köpte mitt första akvarium på 30l kort därefter .
                      http://ixxe.se

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #12
                        Jep det började med malawiciklider. Rätt skumt faktiskt. Jag har inte alls hållt så många sällskapsfiskar överhuvudtaget. Jag har ju i mina tidiga dagar testar lite grejer som kulfisk, sprutfisk, månfisk och sånt. Sen har man väl iofs haft en och annan molly, kampfisk, kuliål och gurami, men i princip har det varit ciklider hela vägen.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • January 2004
                          • 546

                          #13
                          citat:77 bör du ha varit runt 10 alltså. Det är då det händer. Saliga är vi drabbade!
                          märkligt jag var 10 år '78 och fick ett akvarie av min farfar som för övrigt själv odlade fiskar, fåglar, hundar, minkar, mm han hade till och med en aligator ett tag. jag hade väl 4 -5 akvarium fram till ca 15 årsåldern när hårdrocks gitarren tag allt mer av min tid. Nu när jag börjar närma mig 40 har jag mer akvarie vatten än jag någonsin haft.

                          men jag kan säga att från 15års åldern till för ett par år sedan när denna sajt fick mig att ta steget tillbaka, under de ca 22 år har jag inte kunnat gå förbi en enda zoo butik utan att gå in och titta på fiskar. Mina tonårskärlekar höll på att få spader på mig når vi va ute på shoppingrundor.

                          men nu är jag lycklig...[]
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          • maaah
                            Användare
                            • August 2005
                            • 89

                            #14
                            skaffade nitt första pga att jag fick det

                            1månad efter det var jag tvungen o köpa ett till.... kul ju =)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Jag blev influerad genom min far och hans tidiga intresse för husdjur överhuvudtaget. Jag har haft nästan alla sorters husdjur (förutom terrarie invånare) och akvaristiken startade jag med ganska sent...

                              Jag hade dock varit sugen på att ha akvarium sedan lång tid tillbaka innan jag skaffade mitt första...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...