mystisk alginvation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres
    Användare
    • February 2005
    • 48

    mystisk alginvation

    Min mors 250l akvarium har drabbats av en mystisk (grönalgs?) invation. Med tanke på den senare tidens något undermåliga skötsel[]är det i och för sig inte såå konstigt, men, min lilla 100 liters tank som skötts exakt lika dåligt, har inte ett spår av alger. Exakt samma vatten, akvarierna står i samma rum och vatten värdena är identiska. Hur kan det bli så?? Extremt vetgirig och nyfiken! /Teres

    Bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...290&gid=498862
    Teres
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Den "filtlika" alg som täcker bladen är cyanobakterier, men det ser ut som om du dessutom har nån trådalg som sitter i tussar vid bladspetsarna. Vet inte vad det är för något.

    Bild på cyanobakterier:

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Tja, mitt motto är ju att akvaristik inte är någon exakt vetenskap - två identiska och identiskt skötta kar kommer oftast att utvecklas olika. Sådant får vi leva med som akvarister... men det är rätt stor skillnad på era två kar misstänker jag. Sådant som vattenvolym, filterkapacitet, bottenlagrets tjocklek, hur länge karet varit igång, olika belysning, infallande ljus, fiskbelastning och växtarter/växtmassa påverkar vad som händer i karet, för att nämna några parametrar. Lite småkomplext.

      Håller med Mike om att det i vart fall är cyano, möjligen även någon trådalg. För att komma tillrätta med det kan man byta vatten, tillsätta kaliumnitrat och öka filtervolymen (alla tre samtidigt alltså). Cyano brukar gå rätt lätt att suga bort i stora sjok med en slang, men så länge betingelserna i karet är rätt för dem så kommer de tillbaks. Tålamod...

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Teres
        Användare
        • February 2005
        • 48

        #4
        Hmm, bakterier...Det låter inte hälsosamt. Jag trodde nog att ett litet akvarium skulle vara svårare att få balans i, men i förhållande till storleken kanske filter och dyrligt är bättre anpassat. Jag vet nog vad rätta medicinen är, en riktig storstädning! Men det var ett intresant fenomen att iakta, alltid lär man sig något...
        /Teres
        Teres
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #5
          visst fungerar stoprstädning, men troligtvis bara tillfälligt eftersom förutsättningarna för algernas tillväxt finns kvar och har förvärrats efter storstädningen. problemet som ligger bakom är makroobalans, det vill säga alldeles för höga fosfathalter i förhållande till kvävehalter. Det löser du som patrik redan har skrivit med kaliumnitrat och vattenbyten. Men det finns andra långsammare sätt också.
          Eftersom cyanobakterier är duktiga på att binda atmosväriskt kväve ur vattnet så är de helt utan konkurans när kvävenivåerna i karet är låga. Genom att vända ner cyanobakterierna i grusen så dör de och släpper på det kväve de bundit till sig. Detta kvävet frigörs då i organisk form som växterna har lättare att ta till sig, om du har en fin inkörd botten i karet kommer kvävet att mineraliseras också och bli ännu mer lätttilgängligt för växterna. Om man fortsätter så ett tag så kan det knäcka bakterierna på sikt. Men som nämnts tidigare, vill du ha snabbt resultat så byt vatten och tillsätt kaliumnitrat, man kan lätt docera 50 ppm första gången. Att storengöra och förstöra en inkörd botten är inte den bästa vägen att gå eftersom du behöver allt mineraliserat kväve du kan få.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Teres
            Användare
            • February 2005
            • 48

            #6
            Jag hade tänkt mig att bara suga bort allt grönt, men du menar altså att det är bättre att få ner det i gruset som gödning? Jag har använt pmdd, där kalium nitrat ingår (innan jag började slarva ca 8 veckor sedan) kan detta ha påverkat...Jag slutar med kalium nitrat, algerna/bakterierna blomstrar. Jag fattar inte! Algerna trivs när man inte göder, varför? Varför inte alla dessa alger innan jag började med pmdd? Både brist på fosfater och kväve? Vad kommer kväver ifrån, fiskskit eller kaliumnitrat? Suck, man skulle inte ha sovit på de där kemilektionerna... / Teres
            Teres
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Det går fint att suga bort allt grönt, men rota inte för mycket i botten. Inte helt klartlagt exakt vad som gör det, men det är enkelt att testa med att rota runt i botten i ett bra kar, så får man cyano som ett brev på posten. Om du redan har kaliumnitrat så är det bara att börja med det igen.

              Algerna klarar sig på sanslöst små näringsmängder, växterna gör det inte. Blir det "obalans" mellan olika ämnen stannar växterna men algerna frodas, förenklat sagt. Rätt säker på att det påverkade med "slarvet" med kaliumnitrat. Brist på fosfor har du troligen inte, men brist på kväve. Kväve kommer både från allt som bryts ned i akvariet samt kaliumnitrat (KNO3, där N är kväve).

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1834

                #8
                Det som så ofta förvånad mig är att folk låser sig totalt när man ger dem ett kemiskt namn. Själv är jag tokdålig på kemi, jag sov inte på kemilektionerna....Jag skolkade. Det krävs inga kunskaper om kemi för att tolka svaret:Byt vatten, häll i kaliumnitrat och sug bort cyano.

                De få kunskaper som krävs av dig ligger i följande:
                phosfat från kh2po4 >0,5
                nitrat från kno3 >5
                järn från micro >0,1

                Nivåerna bör ses som absoluta minimum, de flesta fiskar tål avsevärt högre nivåer och det är inte negativt för växterna. Algerna tar sig inte för att du ligger för högt, de tar sig när ett eller flera ämnen ligger för lågt. Med de kunskaperna kvittar det hur mycket du sov på kemilektionerna.Det viktiga är den känsla som du utvecklar med tiden, den förståelse för hur mycket just din burk förbrukar. Den kunskapen kan vi inte hjälpa dig med, den måste du skaffa själv genom att testa dig fram.
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • April 2002
                  • 865

                  #9
                  citat:
                  Jag slutar med kalium nitrat, algerna/bakterierna blomstrar. Jag fattar inte! Algerna trivs när man inte göder, varför?
                  Just Cyanobakterier är de enda spelarna som blir kvar i ett starkt kvävebegränsat system - inte för att dom gillar det utan för att det är dom enda som klarar av så låga kvävenivåer.

                  Ökar du gödningen med PMDD och skruvar upp nivåerna och håller dom stabilt höga så är det plötsligt dom stora spelarna som träder in på näringsmarknaden - växterna.

                  Alger är dom små snabba krypen som gillar små snabba förändringar (en död fisk, rentvättat filter, rengjord botten), medans växterna är stora och slöa (några biljarder fler celler än en alg) som hela tiden behöver en strid ström med näringsämnen rakt in i bladen och därmed gynnas av höga stabila näringsnivåer.

                  Dom små algerna känner när det är andra stora spelare på planen genom att dom stora spelarna sveper bort dom små förändringarna av ammonium som är det ämne algerna "känner av" om det är någon idé att blomma eller om näringsmarknaden redan är tagen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Teres
                    Användare
                    • February 2005
                    • 48

                    #10
                    Tack för all bra info! ( pedagogiskt o bra åxå, inget no3+(o2r)0kqr2
                    Har gjort rent ordentligt och pyttsat i pmdd, så nu är det bara att fortsätta serva de stora spelarna. Teres
                    Teres
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Gött, Teres - ge de stora spelarna enkla bollar så vinner de helt klart.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...