Offentliga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Offentliga akvarium

    Vad finns det mer för "offentliga" akvarium/muséum mer än Havets hus och Aquaria i Sthlm?

    Hur stor akvarieavdelning har universeum?
    Mvh
    Robin
  • matt.is
    Användare
    • September 2003
    • 386

    #2
    Tropicarium i Kolmården är helt klart en hit


    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Universeum:


      Tropikcenter Halmstad:


      Tropikarium Kålmården:


      Danmarks akvarium:


      Skansenakvariet:


      Akvariet vid Malmö muséer är också besöksvärt, jag skrev om det i Ciklidbladet 2003 (tror jag det var).

      Havets hus besökte jag i helgen, det var klart besöksvärt.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av matt.is

        Tropicarium i Kolmården är helt klart en hit


        Kan tyvärr inte hålla med om det!! Tycker det är coolt med de flesta djuren/krypen där och de får vistas i för ögat vackra biotop-terrarier/akvarier.Särskilt ormarna!!Men inte om man diggar fisk i bra kondition med normala kroppformer,tänker mest på Tanganyika & Malawi-burkarna,dock! Eller vad sägs om en (!)grå Ikola-troffe på 20cm,typ!? Eller att samma vita Metriaclima (eller vad den nu ska föreställa) simmat på sniskan,förmodligen blind i tre år nu,minst. Kan va åtgärdat nu iofs men var det inte i Mars när jag var där senast.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #5
          Var där förra året på sommaren, och kollade väl mest de sydamerikanska biotoperna och de höll dock myckt bra standard.
          Sen ger ju allt det andra många plus dessutom.

          Kommentar

          • PowerMerca
            Användare
            • March 2005
            • 173

            #6
            kolmården är inte mycket att hänga i julgran!
            Men om man gillar att titta på ormar och annat är det helt ok.

            De har ett kar (7000liter) med 6 malawiarter(rödzebra, auratus, men bara en hane, och sen lite annat som jag inte kommer ihåg, mycket rödzebra iaf) ett kar med tanganyika (frontosa, några andra), fyra med SA och CA (pirayor, små fula diskus, gigantiska gurami och malar och några små scalarer, Sen har de fina tropiska fiskar också (kirurgfiskar och drakfisk??) De är jättevackra.
            För den som gillar guppies och svärdbärare kan jag glädja dem med att de simmade dels i enn egen damm men också hos krokodilerna och hos vissa ormar...?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Universeum är helt suveränt och förhoppningsvis blir detta var nästa års Ciklidstämma skall hållas, vilket inte kommer bli tråkigt! Dock är inga detaljer ännu spikade!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

                #8
                dom flesta offentliga akvarium jag besökt har varit i dåligt skick,ibland kan själva storleken på akvariet vara imponerande i sej men när man granskar dess inredning,fiskar osv..så är det oftast skräp-jag får intrycket att "bara det är STORT så drar det folk" som det kanske gör!
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • December 2004
                  • 233

                  #9
                  Ja, då kanske man dyker upp på stämman om man får en guidad tur i Universeum. Jag var där i somras och blev positivt överaskad. Regnskogen var bonus. mvh Jouni

                  Kommentar

                  Arbetssätt...