Diskuslek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kms
    Användare
    • July 2002
    • 10

    Diskuslek

    Hej!!

    Två utav mina diskusar har precis lekt, ynglen har precis kläckts och är pågång att börja simma. Jag har bara ett problem...ynglen (och föräldrarna) är kvar i sällskapsakvariet tillsammans med två andra diskusar, ett stim Rödmunstetror och diverse algätare (bla. 4 st. Siamesiska algätare). Hur ska jag göra?? ska jag försöka flytta ynglen och föräldrarna eller ska jag låta dem vara kvar med de andra fiskarna i sällskapsakvariet i sällskaps??

    Magnus Skogar
    Magnus Skogar
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej Magnus. Det är roligt när dom leker men på rätt ställe.Har du ett kar på 80-100 L kan du flytta över lekparet,men först skall du sätta uppkaret med vatten och filtrera med ett briljant luftfilter eller liknande + värmare, sen bytter du vatten mellan karen så att det blir lika vattenvärden ungefär ,du förstår hur jag menar.När det är gjort flyttar du över fiskarna ,så har jag gjort och det funkar för mig . MVH Mats Ps.försök att ta dom med en plastbunke,det blir minst skador så .Ds

    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • mdan
      Användare
      • September 2002
      • 90

      #3
      Hej Magnus!

      Du kan även försöka dela av akveriet. Ett tips: köp ett finmaskigt nät, jag har tex testat ett grönt plastnät på en trädgårds/trävaruaffär (Krauta). Därefter införskaffar du såna där plastskenor som används till planscher eller posters, finns i en pappershandel eller posteraffär. Dessa skenor kan du sedan enkel spänna upp nätet med, mellan två motstående sidor av akvariet. Om det fungerar beror nog på hur just ditt akvarie ser ut. Om du inte har några växter eller grus i akvariet är det nog enklare med en glasskiva.

      mvh
      Magnus D

      Dane
      Magnus D
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=311344

      Kommentar

      Arbetssätt...