Att kritisera på Forumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taco
    Användare
    • October 2004
    • 64

    Att kritisera på Forumet

    Oj, ledsen att orsaka så mycket spydiga elakheter. Inte alls det jag ville.

    Jag hänvisar till en numera låst tråd kring annonsering.

    Jag ville bara uppmärksamma annonsörer på att en hövlig ton och ett öppet sinne är bra förutsättningar för att göra bra affärer. Och att ett onödigt hårt och respektlöst språk i en säljannons kan ha en stötande effekt, framför allt på yngre och lite nyfiket ivriga medlemmar i föreningen.

    Det handlade inte om att jag vill ha fisk gratis.

    Det handlade inte om att jag inte har pengar (vilket jag iofs aldrig har tillräckligt av).

    Det handlade inte om att hänga ut någon.

    Det handlade bara om att jag tycker att man inom en förening kan hålla god ton. Och att inte vara arogant mot den yngre genarationen som är föreningens återväxt.

    Det blev en ganska intressant diskussion kring hur man säljer, där vissa tyckte att kunden har mest rätt och andra tyckte att säljaren har mest rätt.

    Sedan spårade det ut. Drevet stratade och jag attackerades på ett onödigt och omotiverat sätt från i mitt tycke ytterst respekterade Forummedlemmar. Vad beror det på? Är det min anonymitet som retar? (Lovar att jag när jag loggar in på nya Forumet ska lägga in namn och adress - för hemlig är jag inte!)För i sak kan ni väl inte påstå att jag har fel? Trevlig ton är aldrig fel. Otrevlig ton är fel ibland - speciellt om man ska sälja något...

    Bara ett par individer förstod.

    Rätt eller fel vad gäller hur man annonserar finns väl inte, men man kan hålla en trevlig ton tycker jag. Och vill man undvika lycksökare kan man sätta ut ett pris.

    Ps, någon som vill ha en "vildfångad Pelvicachromis taeniatus "Nange""? Det finns en på köp&sälj just nu. Har man tur så har man. Och det finns inga skambud på fiskar utan prislapp!
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag förstod mycket väl vad du menade och jag håller med dig. Vill säljaren ha något sålt så får man marknadsföra varan på ett tilltalande sätt för kunden.

    Är man inte beredd att skicka foton till höger och vänster så kan man faktiskt ta och skicka ett foto till Medlemmarnas bilder, blog.imageshack.us eller photobucket.com och sedan länka till dom så att alla kan se...
    Det är inte svårt att vara kunden till lags. Vill man sälja och ha många kunder på en vara och genom detta kunna sälja till den som betalar rätt pris så gör alla en bra affär.
    Ser man däremot till att endast ett fåtal är intresserade pga att man har ett icke tilltalande språk i annonsen så får man vara beredd på att folk får utrymme att pruta.

    Jag svarar inte heller på annonser där säljaren anser sig ha varan "prutad och klart". Det är för arrogant för att jag ska bli intresserad av att ge personen pengar för varan som jag säkerligen kan finna någon annanstans också.

    Tyvärr finns också tesen "All reklam är bra reklam", vilket det tydligen visades i ditt tidigare ämne då annonsören fick rätt bra reklam för sina annons...hehe.

    Kommentar

    • Taco
      Användare
      • October 2004
      • 64

      #3
      "Tyvärr finns också tesen "All reklam är bra reklam", vilket det tydligen visades i ditt tidigare ämne då annonsören fick rätt bra reklam för sina annons...hehe."

      Det var ju inte min mening att det skulle bli så, men å andra sidan var det ju rätt kul för det är säkert fina fiskar han säljer. Och jag har inga invändningar mot säljaren som person.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Problemet är inte så stort. Om en annons är kaxigt skriven så hoppa över den dådå. I en marknadsekonomisk demokrati har man det valet. Jag skrev att ni kunde starta en ny tråd med generell etiksnack kring annonser, men nu finns redan TRE antydningar till annons- och personhänvisningar i denna tråd. []

        För övrigt så är inte all reklam bra reklam. Efter bomberna på Bali råkade Mercedes ha en annons på förstasidan på en tidning där även alla ansikten på de som dog var med. Deras slogan i just den annonsen var "Try the new Mercedes, It will blow you away."

        Undra hur bra den reklamen var.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          citat: Om en annons är kaxigt skriven så hoppa över den dådå.
          Jag tror inte det är poängen med Taco´s trådar utan att han efterlyser ett mer vårdat språk i annonserna än vad som var fallet i den annons som var orsak till diskussionen från första början.
          Jag håller verkligen med om att ciklid.se skall värna om språket (vilket de också gör)...

          Kommentar

          • Taco
            Användare
            • October 2004
            • 64

            #6
            Ja, men det var faktiskt lite mer än så. Jag tror att en annons där man skriver något i stil med "att den som inte har pengar och bara är ute efter mailkompisar göre sig icke besvär" (ungefär så stod det i originalet som sedan ändrades) faktiskt sårar en del yngre medlemmar. På ett onödigt sätt.

            Det är som om man som 10-åring väntar 2 timmar på att få Zlatans autograf och sedan, dagen efter i tidningen får läsa att han hatar att skriva autografer.

            Annonsören sade sig få 50 mail från lycksökare vid varje annonsering, även om det säkert är en överdrift, så nog finns det en och annan som känner sig träffad hans onödigt ovänliga tilltal.

            Men annonsören tog åt sig och ändrade annonsen. Heder åt honom för det. Och den nya annonsen hjälper honom säkert att få fiskarna sålda till det förmånligaste priset man kan tänka sig... och intet öga var torrt.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Ok Taco, vi har förstått detta nu. Jag tycker vi går vidare...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • December 2004
                  • 607

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  Problemet är inte så stort. Om en annons är kaxigt skriven så hoppa över den dådå. I en marknadsekonomisk demokrati har man det valet. Jag skrev att ni kunde starta en ny tråd med generell etiksnack kring annonser, men nu finns redan TRE antydningar till annons- och personhänvisningar i denna tråd. []
                  Problemet är stort, iaf om man menar att det förvånansvärt ofta som trätor uppkommer på olika forum. Ofta uppkommer de p.g.a. ett ovårdat eller slarvigt språk eller kanske allra oftast att det är svårt att skriva en text som visar "allt" som man kan visas upp, när man möts IRL. Avsaknaden av kroppsspråket gör att ord lätt kan tolkas felaktig och ofta leder till att någon "tänder till" helt i onödan. Ibland reds missförstånd upp mycket snart, men det händer också att det "eldas på" av andra forumsbesökare, vilket leder till en lång tråd. Smilisar hjälper, men är inte alltid tillräckliga.

                  Hursomhelst, detta förvånar mig, att trätor förekommer så ofta på allsköns forum såsom; kontaktsajter, akvarieforum, byggforum eller ........
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Om du vill bli forstad sa ska du inte kasta sadana hiskeliga stenbumlingar i glashus
                    citat:Även om man är seriös och vill sälja något värdefullt så är det kunden som är KUNGEN. Inte fan ska man vara förarglig och spydig i sitt säljerbjudande! Köparen har ALLTID rätt. Säljaren har bara EN rätt - att säga NEJ, om han inte är nöjd.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      Om du vill bli forstad sa ska du inte kasta sadana hiskeliga stenbumlingar i glashus
                      citat:Även om man är seriös och vill sälja något värdefullt så är det kunden som är KUNGEN. Inte fan ska man vara förarglig och spydig i sitt säljerbjudande! Köparen har ALLTID rätt. Säljaren har bara EN rätt - att säga NEJ, om han inte är nöjd.
                      ???
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • June 2004
                        • 1314

                        #12
                        Klart att man måste vara beredd att skicka bilder när man säljer kar och även fisk. Hur skall man annars få sålt saker.
                        Jag tittade en gång på en annons som uttryckte något i stil med att man inte sökte mailkompisar. Då struntade jag i den! För jag vill faktiskt se många och bra bilder på ett kar innan jag åker kanske många mil för att hämta det.

                        Men det är ju upp till säljaren om man vill skrämma bort folk eller inte.

                        Håller med Zaphi där, strunta i de annonserna! Dom får skylla sig själva!
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Klart att man måste vara beredd att skicka bilder när man säljer kar och även fisk.
                          Nej, det maste man inte, men det ar lattare att fa det salt om man ar det. Faste jag forstar ju att du inte menade att man maste. Till HazelCR, jag citerade det ursprungliga missforstadda inlagget.

                          Jag skrev och skriver igen att jag haller med Taco i princip, men citatet ovan, DET haller jag inte med om (mening 1, 3 och 4).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Taco
                            Användare
                            • October 2004
                            • 64

                            #14
                            Svar till Ola (och hur gör ni när ni hämtar citat föresten?):

                            Där kom du in på den andra och underliggande frågan i denna slinga:

                            Är detta ett GLASHUS? Ibland undrar man... och vem får kasta stenbumligar?

                            Kommentar

                            • Taco
                              Användare
                              • October 2004
                              • 64

                              #15
                              Oservera att om jag visste hur ni lägger in smile-gubbar hade jag lagt in tre i förra inlägget!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...