720L spricka =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

    720L spricka =(

    fick samtal från hyresvärden om vattenläckage idag 720 karet hade sprucket i botten vid de vänstra mittersta benen. Jag som haft ställningen för högt där =( fan hatar mig själv. så karet har i princip bara vilat där. det hade runnit ut ca 50L då jag kom =/ hur gör jag nu går karet att rädda vem anlitar jag kostar? eller måste det bäras ut? bytas? om så behöver jag kar fort då fiskarna står utan och alla pengar gick på flytten.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Oj! Vilket oflyt!

    Hur fick du upp karet? Inget otrevligt som hände i flytten? Hade du frigolit och spånskiva emellan?

    Jag vet faktiskt inte hur du ska kunna göra annat än att montera dit en helt ny glasbotten. Allt annat känns riskabelt.
    Försäkring??

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

      #3
      Jag tycker att spruckna bottnar är lättast att laga. Det är "bara" att lägga en glasbit över sprickan glaset ska gå ungefär 2-3 dm eller mer utanför sprickan. Hur belastningen blir när det som i ditt fall står på en sån där benställning vet jag tyvärr inte. De akvarier jag lagat på detta visat har alltid fått stå på en tjock o stadig spån/mdf skiva med liggunderlag emellan skivan och akvariet. Mycket lim rekomenderas.

      bild på mitt 2,15 meters akvarium med sprucken bottenskiva.

      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #4
        Detta e ju ett alu rams akvarie med 8ben de 2 mellersta ska ju liksom sväva innan man fyller på då karet säckar lite på mitten fullt. Igår hade jag flyttat i24 tim så jag missade detta o fyllde på var inget i morse men nu. hoppas det inte regnar hos grannen bara.

        när tyngden kom på mitten knäckte det sig. men det måste gått sakta tur som det var flög ju inte botten ur.

        om nån kan laga det snabbt åt mig skulle jag och mina fiskar vara evigt tacksam i fortsättningen blir den mdf skiva och frigolit imellan.

        Ja det är ett evinerligt oflyt =( var nervös för flytten men karet klara det därimot tog ställningen knäcken =/

        ingen som har ett fint 720 kar annars e lite brådis för fiskens skull
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • June 2004
          • 1314

          #5
          Det var tuffa dagar för dig, först ingen hjälp och sen detta!
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            Peckers - surt sa....MEN varför chansa??? Om glaset är trasigt, så är def INTe hållfastheten vad den borde vara.Mitt ENDA råd skulle vara att byta ut hela botten, utan att chansa. Denna gången var det 50L - nästa gång 720L...vilket INTE är roligt!

            Kan du inte fixa till ett par mindra kar snabbt, någon polare...eller någon på NCS, som kan ha hand om fiskarna under tiden??? Annars får du väl köpa en stor plasttunna och fylla upp denna med vatten, i med fisk och doppvärmare, och ett filter....

            Du gör som du vill....men jag hade ALDRIG chansat på att lagningen skulle hålla!!!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            Arbetssätt...